Komen de broedeieren nog uit?

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
leonieaast
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 apr 2023 21:59
Land: Nederland
M/V: V

Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor leonieaast » 30 apr 2023 16:11

Hoi allen, ik heb voor het eerst broedeieren in de broedmachine. Vanmorgen (dag 21) was het eerste ei aangepikt, dat kuiken is er ongeveer een uurtje later uitgekomen. Een ander ei bewoog veel, maar sinds het andere kuiken rondloopt in de bak, niet meer. De andere eieren zitten wel vol met kuiken (geschouwd). Is er nog een kans dat het bewegende ei en de andere eieren uitkomen? Het kuiken is trouwens mega druk en rolt de andere eieren steeds rond.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5592
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor tuff cookie » 30 apr 2023 17:42

Vaak komt er een kuiken als eerste uit waarna het vrij lang duurt voor de volgende komt. Het rond rollen van de eieren door het kuiken is niet erg. Vooral de broedmachine niet openen zodat de vochtigheid constant blijft, dat is nodig zodat de vliezen niet uitdrogen en hard worden. Geef het rustig de tijd, de kuikens hebben reserve voedsel voor 48 uur in het restant van de dooier.

leonieaast
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 apr 2023 21:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor leonieaast » 30 apr 2023 18:00

Bedankt voor je reactie! Kan het zo lang duren dan tussen bewegen van het ei en uitkomen? Met het eerste kuiken gaat het gelukkig heel goed, heel erg druk. Moet ik deze er na 24 uur uithalen?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5592
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor tuff cookie » 30 apr 2023 19:23

Ja, dat zou je kunnen doen. Hopelijk is er dan nog een kuiken uitgekomen zodat het kuiken niet alleen onder een warmtelamp zit. Het kan lang duren tussen aanpikken van het ei en het uitkomen, omdat de dooier nog ingetrokken moet worden voor het kuiken klaar is om uit te komen. Er zit ook verschil in de tijd van uitkomen door b.v. verschillende bewaartijd van de broedeieren of door de plaats in de broedmachine (temperatuur verschil) of verschil in grootte van het ei of genetische afkomst enzo.

leonieaast
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 apr 2023 21:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor leonieaast » 30 apr 2023 19:59

Ik wil het kuiken er dus vannacht in laten zitten. Alleen zakt bij mijn BM de LV snachts altijd naar 40. Is dat schadelijk voor het kuiken? LV is nu 65.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5592
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor tuff cookie » 30 apr 2023 20:32

Luchtvochtigheid op 65 is beter voor het uitkomen maar ook voor het kuiken in de broedmachine want dan kan hij niet uitdrogen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 mei 2023 07:16

Je kan het kuiken er beter uithalen als er nog geen andere eieren aangeprikt zijn.. Eens dat wel het geval is, moet je de BM dicht laten.

Maar dat de LV zo dropt is wel een probleem. Hoe kan dat? Waarom 's nachts en overdag niet?
Is je temperatuur dan wel stabiel?

Nu, geef het een kans, je hebt niets te verliezen met de eieren te laten liggen. Maar de kans is wel groot dat veel eieren niet uitkomen als je BM niet goed werkt.

leonieaast
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 apr 2023 21:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor leonieaast » 01 mei 2023 07:31

Ik weet ook niet waarom de LV alleen ‘s nachts daalt, heel vreemd. Volgens mij is de temperatuur wel goed, er zit een alarm op als de temperatuur lager is dan 37. Dit gaat heel soms af alleen als ik de kap eraf haal. Kan ik het kuiken er al wel uithalen? Hij zit nu 21 uur in de broedmachine en is nog niet helemaal droog… wel heel druk, de andere eieren worden constant gerold.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 mei 2023 07:35

Ah nee, hij moet eerst droog zijn.
Gek dat dat zo lang duurt. :frons:

Dat de andere eieren rollen is niet erg.

Heb je wel een betrouwbare hydrometer?

leonieaast
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 apr 2023 21:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor leonieaast » 01 mei 2023 08:11

Geen idee of mijn hygrometer betrouwbaar is. Ik heb nog geen ervaring met broedmachines. Het is een analoge, geen digitale. Ik heb het kuiken inmiddels maar wel in de opfokkooi gezet, hij rende echt door de broedmachine. Ging ook gelijk eten van het kuikenmeel, is dat niet heel snel? Zit nu rustig onder de warmteplaat uit te rusten. We kopen er nog wel wat kuikens bij als de andere niet uitkomen, dit is zo sneu alleen. Heb er al wel vast een spiegeltje bij in gezet.


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten