Kuikens new Hampshire red gezocht

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Alexkal
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2021 18:46
Land: Nederland
M/V: M

Kuikens new Hampshire red gezocht

Berichtdoor Alexkal » 04 dec 2021 14:19

Ik ben op zoek naar kuikens New Hampshire hennen geen kriel maar groot formaat. Heeft toevallige iemand ze of een adres voor mij ik wil er graag 6a7 stuks. Hulp is gewaardeerd.

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuikens new Hampshire red gezocht

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 dec 2021 18:09

Het is een beetje het verkeerd seizoen voor kuikens. Jongvolwassenen kippen kan misschien wel.

Je kan best op internet wat rondkijken. Advertenties maar vooral via rasvereniging of kleinveeverenigingen contact opnemen met de fokkers.
Misschien heeft er iemand nog wat hennen over die weg mogen.

Alexkal
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2021 18:46
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens new Hampshire red gezocht

Berichtdoor Alexkal » 04 dec 2021 20:28

Toch zou je zeggen dat je deze tijd toch nesten zou moeten hebben toch aangezien de kuikens 3 maanden erover doen om ongeveer eieren te leggen. Maar dankjewel voor de tip. Ben blij dat er mensen me willen helpen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuikens new Hampshire red gezocht

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 dec 2021 22:26

Kuikens worden vnl in het voorjaar geboren. Dan leggen de hennen het best en treden de hanen het meest. Eens augustus zakt dat in elkaar.
Daarbij komt dat tentoonstellingen vaak in het najaar zijn en tentoonstellingsfokkers dus zo vroeg mogelijk op het jaar fokken om hun kuikens tegen de tentoonstellingen 'klaar' te krijgen.

Het voordeel is ook dat een kuiken die ten laatste in april geboren wordt, vaak nog datzelfde jaar gaat leggen en dan de winter doorleggen. Ik heb toevallig zelf 3 hennen die in mei geboren zijn dit jaar en er is nog steeds geen ei. Door de vroege, vrij hevige koude, verwacht ik ook niet dat dat nog komt voor de lente. Tenzij er plots een warmere periode zou komen..

Als je in het najaar kuikens kweekt kunnen die pas in het voorjaar jaar buiten omdat het anders te koud is. Das niet handig, en een probleem dat zich in de zomer niet stelt.
Hybride legkippen kan je wel het hele jaar door vinden. Die worden vaak in grote verwarmde stallen gehouden waardoor het seizoen niet uitmaakt.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens new Hampshire red gezocht

Berichtdoor tuff cookie » 05 dec 2021 06:02

New Hampshire kuikens van groot ras hebben ongeveer een half jaar nodig voor ze volwassen zijn en eieren kunnen leggen.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten