FAQ Kip Calculator

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor Pearlsofpassion » 13 apr 2022 23:34

De gezoomde tekening wordt verkregen via een combinatie van genen. Als beide ouders gezoomd zijn, zijn de kuikens dat ook. Hoe dat zit qua dominantie als je andere tekeningen zou inkruisen weet ik niet maar bij kippenkleuren is er bijna nooit volledige dominantie, er is vaak een intermediair resultaat. Op z'n minst zal de kwaliteit van de aftekening dan slecht zijn.

Hetzelfde geldt voor je geelwit gezoomden. De kwaliteit van de kleur zal altijd beter zijn met je geelwit gezoomde hen. Maar met de anderen kan je misschien (wegens minder inteelt) sterkere dieren krijgen of betere leggers oid. Dat ze fokonzuiver zijn in het wit is denk ik dan het grootste punt omdat je dat waarschijnlijk niet bij alle dieren kan zien maar het dan later in evt nakomelingen misschien weer opduikt.
Ik heb zelf geen ervaring met dat soort kruisingen en ik heb zowiezo zelf maar erg weinig ervaring.

Hopelijk reageert er nog iemand die weet wat het effect is van fokonzuiver dominant wit.

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor Henk69 » 24 okt 2022 09:31

Pearlsofpassion schreef:...

Hopelijk reageert er nog iemand die weet wat het effect is van fokonzuiver dominant wit.


Bij fokonzuiver dom.wit krijg je meer zwarte vlekjes/spatjes. Daar kan je echter op selecteren. Fokzuiver dom wit heeft het nadeel dat de scherpte van je patroon wat minder wordt, en de grondkleur krijgt zeg maar het-meer-melk-in-je-koffie effect. Veel dom wit gebaseerde kleuren zijn dan ook fokonzuiver wat betreft dom wit


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten