Ik wil nog even bij het stuk van Torinik toevoegen dat grote groepen gebruiken uiteraard ook veel verschil maakt.
Zelfs als de verwantschap nauw is raak je de genetische diversiteit minder snel kwijt bij grote groepen dan bij kleine. Logisch...
Dan is de inteelt ook kleiner.
Mensen doen dit soort lijnteelt idd bij zowat elk bewust gefokt gedomesticeerd dier.
Bij honden vb geeft dat nu ontzettend veel problemen. Daar is vader op dochter zetten ook iets dat men eeuwenlang toepaste. Om de lijn sterk te houden. Of dezelfde reu honderden keren laten dekken. Een deel van de fokkers begint daar toch vanaf te zien omdat er nu ook ongewenste zaken zoals HD en ED of hartfalen verweven zitten in een ras. Uraat bij de dalmaat is een mooi voorbeeld.
En dat kan bij vogels ook heus gebeuren als je te lang aan inteeltfokken doet. Het is ook niet voor niets dat de natuur (het natuurlijk gedrag van dieren) ook mechanismen heeft om inteelt tegen te gaan.
Ik blijf er dus geen fan van....
Maar iedereen moet zelf zn keuzes maken.
Oh en 4 weiden roteren, dat noem ik idd niet echt inteelt meer.. Soft version of zo.

In de populatie-ecologie wordt uitgegaan dat een populatie met 50 effectieve fokdieren (niet alle individuen planten zich voort dus je telt enkel.diegene die dat wel doen), als levensvatbaar (lees: nog te redden) wordt beschouwd. Of dat was toch zo 10 jaar geleden..
Alles eronder niet meer omdat er te weinig genetische diversiteit over blijft.
Dat gaat dan wel over ongeveer evenveel mannetjes als vrouwtjes. Wat bij kippen vaak lastiger is. Dus leg het aantal ietsje hoger.
In die hoeveelheid is roteren dan zelfs niet meer noodzakelijk (maar wel beter).