Doornikse krielen

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Ruben
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Doornikse krielen

Berichtdoor Ruben » 15 okt 2003 20:39

ben een tijdje afwezig geweest en blijkbaar is de look veranderd..
nu zit ik met het probleem dat ik niet weet waar mijn vraag thuis hoort, dus post ik ze maar bij alletwee (sorry Loes als dit u extra last bezorgt :oops: )
ik heb sinds zaterdag een koppeltje Doornikse krieltjes en vroeg me af of hier mensen zijn die enige ervaring hebben met dit ras..
kunnen jullie me tips geven op veel voorkomende gebreken waar ik op moet letten bij de selectie?
kennen jullie iets meer ivm de vererving van de raseigenschappen?

tnx

greetz
Ruben
:haan: xox :fist:

ingrid
Land: nederland
M/V: V

Berichtdoor ingrid » 15 okt 2003 21:18

Het is je vergeven, Ruben ;)
Welkom terug :!:

Helaas geen antwoord op je vraag, maar iemand anders vast en zeker wel :P

Ineke
Land:

Berichtdoor Ineke » 17 okt 2003 13:14

Hoi Ruben

Leuk om een enthousiasteling van Doornikse krielen te vinden. Ikzelf ben secretaris van de speciaalclub in Nederland waaronder dit ras valt, de ZOBK. Heb ze zelf niet.
In Nederland - en ook in België - is er nogal wat verschil van mening over kleur en tekening. De kleur het driekleurig bont. Ze moeten in ieder geval onregelmatig bont getekend zijn, dus niet zo mooi egaal als duizendkleurig (voor de nederlanders porseleinkleurig). Verder is er veel verschil van mening over de grondkleur. Zandgeel tot kastanjerood wordt genoemd. Dat heeft te maken gehad met de (foutieve) vertaling van het Waals naar het Vlaams in het begin van de vorige eeuw. Daardoor is er nooit eenduidigheid geweest, en dat is nooit bevorderlijk voor het ras geweest.
In België is een jaar of twee geleden een nieuwe standaardbeschrijving uitgegeven. Men spreekt nu van kaneelkleurige grondkleur!
Hier in Nederland - en misschien bij jullie ook wel - is er te veel met andere rassen gekruist, oa met de oud engelse vechtkriel, omdat er ook patrijsbont genoemd werd in de beschrijving (ja hoor, vertaling!). Ze zijn tussen de wereldoorlogen hiermee gekruist maar die lijnen zjin allemaal weer verdwenen. Feit is nu dat de oud engelse in het geheel niet meer lijkt op wat het toen was. Alleen fokkers hebben dat niet in de gaten, ergo 'het is een zooitje geworden'.
Kortom: het fokken van Doornikse krielen is een hele uitdaging. Probeer een standaardbeschrijvnig uit België te pakken te krijgen (let op nieuwe versie met 'kaneelkleurig' erin).
Veel succes ermee.
Ineke

Ruben
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 19 okt 2003 23:18

hoi Ineke

de kleur geeft blijkbaar idd wat problemen bij de Doornikse kriel!
heb zelfs al gehoord dat die in veel gevallen zelfs genetisch nog niet helemaal vast ligt, zodat het niet simpel is om een hele nest met dieren met allemaal de juiste kleur te fokken :(
ben btw even op de zobk-site gaan kijken om te zien of daar een foto stond van de juiste kleur en zag dat daar nog altijd "kastanjebruin" stond :-)

wat moet ik eigenlijk verstaan onder kaneelkleurig?
moet ik dan in mijn moeder haar kruidenkastje gaan kijken of weet je daar toevallig ergens een foto van staan?
is de hen op jullie site van een goede kleur?
mijn hennetje is ongeveer ook zo donker, alleen heeft ze een veel lichtere nek!
het haantje is volgens mij ietsje donkerder dan het haantje op de foto..
maar we zullen zien wat de kuikens gaan geven he :-D

van type zullen ze blijkbaar nogal goed worden!
het koppel komt van Jan Martens van de SLE (Stichting Levend Erfgoed, www.sle.be) en die dacht toch dat ze van een tamelijk goede kwaliteit waren!
ik zal nog even moeten wachten voor een totaalbeeld, want ze zijn nog tamelijk jong (de haan heeft bv nog geen volgroeide staart)

weet je toevallig iets meer over veel voorkomende fouten waar ik op moet letten?
ik heb gehoord dat de stelling meestal te hoog is...
heeft dit met dominante vererving ofzo te maken?

tnx!!

greetz
Ruben

Ineke
Land:

Berichtdoor Ineke » 21 okt 2003 13:09

Hoi Ruben
Hou er rekening mee dat de standaard van België en Nederland iets afwijkt. De term kaneelkleurig is vorig jaar pas ontstaan, maar zoals bij zoveel kleuren is de vraag: hoe moet het dan precies zijn.
Wij hanteren inderdaad nog kastanjebruin, maar of er nu eigenlijk echt kleurverschil is tussen die twee??
Als ik naar de foto's kijk, kan ik me voorstellen dat ze in Belgie een tint lichter van grondkleur zijn. Belangrijk is een egale grondkleur en onregelmatige tekening.
Ik heb van fokkers begrepen dat er zowel gele als patrijskleurige kuikens zjin. De ene fokker gaat door met de gele, de andere met de patrijskleurige. Ook dat geeft dus geen zekerheid. Ik denk dat het een beetje 'experimenteren' wordt.
Wat betreft type: hoe ze in België zijn weet ik niet. Hier gaat het type behoorlijk, hoewel er één fokker is die weet-ik-veel welke rassen heeft ingekruist. Dat lijkt dus nergens meer op.

Ruben
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 22 okt 2003 00:13

de onregelmatige tekening hebben ze bij mij wel :-)
de veren zijn echt onregelmatig getekend, wit in de staart, gemengde en witte slagpennen, ook de lichaamsveertjes hebben soms echt totaal verschillende tekening (van helemaal wit tot bruin met een zwart puntje)
echt prachtig om naar te kijken :-D

alleen de grondkleur bij het hennetje...
aan haar kop is die precies veel lichter dan over de rest van haar lichaam, wist niet dat dat niet mocht :-(
nu heeft ze daar ook veel kleine witte vlekjes, misschien is er een verband :?
weet jij of de keurders hier over gaan vallen?
niet dat ik aan TT mee doe, als student heb ik hiervoor nl geen tijd en thuis zouden ze er ook niet mee lachen..
maar gewoon kwestie van te weten waar je mee bezig bent zodat ik volgend jaar uit de jongen desnoods eentje kies met een betere kopkleur :-)

interessant dat er verschillende kleuren kuikens uit komen!
zal er eens op letten om te zien waar het verschil zich zou kunnen situeren :-)
weet ik direct ook hoe de kuikentjes er gaan uit zien, want dat heb ik me onlangs nog zitten afvragen!!

bedankt voor de uitleg en als je nog iets weet, laat maar komen :-)

greetz
Ruben

Ineke
Land:

Berichtdoor Ineke » 22 okt 2003 13:38

Hoi Ruben
Die witte slagpennen zou wel eens een probleem kunnen geven. Hier in Nederland tolereren ze één witte pen, in België kan dat wel eens strenger zijn.
Kijk eens of je wat kunt vinden op de site van de Verenigign tot Promotie van Belgische Neerhofdieren, VPBN. Zie even via onze website zobk.nl naar de link.
Deze vereniging zou meer moeten weten van de stand van zaken in België

Ruben
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 22 okt 2003 20:47

ai, dat van die slagpennen wist ik niet...
dit weekend toch maar eens vastpakken en controleren, want heb het alleen nog maar gezien als hij even met zijn vleugels flapperde!
misschien heb ik het verkeerd gezien :oops:
ochja, zoals eerder gezegd ga ik er toch niet mee op tentoonstellingen, maar een goed dier kweken is altijd leuk he :-)

greetz
Ruben

Terug naar “Fokkerij”