FAQ Kip Calculator

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

FAQ Kip Calculator

Berichtdoor Henk69 » 24 jun 2013 10:15

Hoi,

Stel hier al je vragen over de kip calculator en wat mij betreft ook over genetica.

Henk

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor José » 24 jun 2013 10:27

OK, hier dan de eerste vraag (van een complete leek ;) ):
Klopt het dat koekoek x koekoek 50 % kans geeft op koekoek, 25 % kans op zwart en 25 % kans op vuilwit? Het betreft NHB waarvan ik niet zeker weet dat de ouderdieren kleurzuiver waren.

Tweede vraag van deze leek: hoe kan een Brahma goudgezoomde haan het eerste jaar een perfect verenkleed hebben en de jaren daarna steeds meer wit in de staart krijgen na de rui? Is dat omdat de ouderdieren (die ik niet ken) waarschijnlijk toch niet kleurzuiver waren? Of kan het aan andere factoren liggen?

Nou ja, ik hoop voor je dat je ook vragen krijgt van mensen die er wél verstand van hebben, dat lijkt me voor jou boeiender om te beantwoorden.

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor Henk69 » 24 jun 2013 17:49

José schreef:OK, hier dan de eerste vraag (van een complete leek ;) ):
Klopt het dat koekoek x koekoek 50 % kans geeft op koekoek, 25 % kans op zwart en 25 % kans op vuilwit? Het betreft NHB waarvan ik niet zeker weet dat de ouderdieren kleurzuiver waren.

Nee, als er vuilwitte kuikens uit vallen dan moeten beide ouders drager zijn van blauw. Dan is de kruising dus blauwkoekoek * blauwkoekoek waarbij de haan
niet fokzuiver is voor koekoek (Een koekoek hen is altijd fokzuiver voor koekoek). Uit die kruising zou je ook blauwe dieren verwachten.
Blauwkoekoek lijkt overigens sterk op gewoon koekoek.
En NHB zijn gewoon koekoek, niet blauwkoekoek.

José schreef:Tweede vraag van deze leek: hoe kan een Brahma goudgezoomde haan het eerste jaar een perfect verenkleed hebben en de jaren daarna steeds meer wit in de staart krijgen na de rui? Is dat omdat de ouderdieren (die ik niet ken) waarschijnlijk toch niet kleurzuiver waren? Of kan het aan andere factoren liggen?

Dat ligt vermoedelijk aan andere factoren. De genen hiervoor zijn waarschijnlijk niet welkom in een tentoonstellingsstam, maar om de dieren niet kleurzuiver te noemen gaat mij iets te ver... ;)

Gebruikersavatar
chrisgraaf
Berichten: 703
Lid geworden op: 01 dec 2012 19:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor chrisgraaf » 24 jun 2013 18:05

@ kippencalculator, hoe maak je nou die kruising bij de kippencalculator het lijkt me sterk dat je alleen die plaatjes hoeft aan te klikken(dus kleur) en klikken op bereken kruising, of is het echt zo simpel :mrnono:
en het werkt zeker alleen bij kleurzuivere kippen?

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor Henk69 » 24 jun 2013 18:08

Even een aantal aspecten toelichten van de kippengenetica en hoe ik die heb toegepast in de calculator:

Eenkleurig zwart bij kippen is in de praktijk bij de hanen niet zonder roest oftewel grondkleur-lekkage.
In tentoonstellingsstammen zijn daartoe extra genen toegevoegd (door selectie, inkruisen etc...) die de roestvorming overdekken.
Dit zijn de zogenaamde zwartmakers (melanizers), waarvan slechts enkele bekend zijn.
De roestvorming is in de calculator niet afgebeeld, maar middels een voetnoot aangegeven.

De plaatjes geven vaak slechts een aanduiding van het uiterlijk van het kruisingsprodukt.
De tekst geeft de onvolkomenheden al eerder aan.

Die tekst is een genetische beschrijving van de kleur.
Soms zitten daarin ook termen verwerkt die de hobbyisten gebruiken bv. in het engels "golden" voor onfokzuiver zilveren hanen.
Ik heb dit vertaald met "geel" omdat het vergelijkaar is met hoe geel(patrijs) er uit ziet.
De tentoonstellingskleur geelpatrijs komt er echter uit als "citroen" omdat dit in samenstellingen met andere kleurpatronen logischer is (citroenporselein).

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor Henk69 » 24 jun 2013 18:39

chrisgraaf schreef:@ kippencalculator, hoe maak je nou die kruising bij de kippencalculator het lijkt me sterk dat je alleen die plaatjes hoeft aan te klikken(dus kleur) en klikken op bereken kruising, of is het echt zo simpel :mrnono:
en het werkt zeker alleen bij kleurzuivere kippen?


Die voorbeelden zijn de meest algemene kleuren. Kippenkleuren zijn op hun mooist als ze fokzuiver zijn, ja.

Voor onfokzuiverheden en zeldzamere kleuren zijn er de keuzelijstjes met de genen.
Achter elk gen (rij) zit een knop "Toon effect van dit gen". Je kunt ze allemaal tegelijk tonen.
In de keuzelijstjes staan ook aanwijzingen welk effect ze teweegbrengen.

Je kunt uit de voorbeeldplaatjes een kleur kiezen die erop lijkt bv koekoek in het geval van blauwkoekoek.
Met het keuzelijstje Bl kun je de factor voor blauw toevoegen.
Als je weet dat het dier drager is van een bepaald gen dan kun je dat ook instellen.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor Ron » 26 jun 2013 19:41

Qua genetica heb ik meer vragen dan antwoorden. Dus laat ik maar bij het begin beginnen.

Als ik Buff met Rood kruis, dan worden de nakomelingen allemaal Buff kleur.

Waarom heeft Rood geen invloed eigenlijk?

Waar heeft het mee te maken dat iets van beide ouders zich vererft of maar van 1 ouder?

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor Henk69 » 27 jun 2013 09:51

Ron schreef:Qua genetica heb ik meer vragen dan antwoorden. Dus laat ik maar bij het begin beginnen.

Als ik Buff met Rood kruis, dan worden de nakomelingen allemaal Buff kleur.

Waarom heeft Rood geen invloed eigenlijk?

Rood, bv Mahogany en autosomaal rood zijn doorgaans dominant. Maar in Buff zit al rood wat wordt tegengewerkt door goudverdunners (bv Dilute).

Ron schreef:Waar heeft het mee te maken dat iets van beide ouders zich vererft of maar van 1 ouder?

Hennen krijgen alleen van hun vader alle geslachtsgebonden eigenschappen. Deze liggen op het geslachtschromosoom.
In tegenstelling tot zoogdieren is bij vogels het vrouwtje XY (eigenlijk Z/w)

Afbeelding

Alle andere eigenschappen komen van beide ouders (in de kleurengenetica op z'n minst), maar het gen van de vader of moeder kan dominant zijn over dat van de andere ouder.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor Jan Sch » 27 jun 2013 11:50

Aan kuikens kun je dus vaak zien; welke kleur ze krijgen. Is het bekend hoe kuikens eruit zien ? Met deze kleuren: E=zwart;E^R=berken;E^Wh=tarwe;e^b=aziatisch patrijs;e+=bankivapatrijs;

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor Henk69 » 27 jun 2013 13:42

Jan Sch schreef:Aan kuikens kun je dus vaak zien; welke kleur ze krijgen. Is het bekend hoe kuikens eruit zien ? Met deze kleuren: E=zwart;E^R=berken;E^Wh=tarwe;e^b=aziatisch patrijs;e+=bankivapatrijs;


Ja, maar soms gooien andere genen roet in het eten.

E kuikens hebben meestal het zogenaamde pinguin patroon.
E^R kuikens zijn meestal geheel zwart of donkerbruin met donkere poten.
Tarwe kuikens zijn meestal licht van dons (geel, wit etc...). Heterozygote hebben vaak wat vage rest streping op de rug.
e+ kuikens hebben het typische chipmunk/grondeekhoorn patroon.
e^b is lastig maar vaak is er een typisch helm- of stippelpatroon op de kop.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten