Geschikte rashaan voor kruising met vleeshybridehennen

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Yamatonis
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Geschikte rashaan voor kruising met vleeshybridehennen

Berichtdoor Yamatonis » 13 aug 2014 00:24

Dit najaar kan ik over een paar legklare moederdieren van vleeshybride kippen beschikken.
Hier zou ik in de volgende lente een aantal eigenkweek kippen voor mij en de familie willen uit opfokken.
Ik vraag me af of er nog mensen zijn die hier ervaring mee hebben, en welke haan hiervoor geschikt is?
Bedoeling is om een wel een goede vleesaanzet in de eerste maanden te krijgen, maar niet van die plofkippen te hebben die na een paar weken door hun poten zakken.

Ik had een Mechelse koekoek in gedachten, maar weet niet of dit wel goed past bij deze hennen.

Alvast bedankt voor eventuele tips.

Greetz,
Yamato

hollandsekriel
Land: Nederland

Re: Geschikte rashaan voor kruising met vleeshybridehennen

Berichtdoor hollandsekriel » 14 aug 2014 21:26

Hallo,
Ik heb weleens sussex kuikens voor mijn oom opgefokt hier. Want mijn oom heeft een aantal sussex kippen. De oudere hanen worden geslacht en zijn een goede vleeskip. Of een dorking is misschien ook wel geschikt.

mvg marijn

danielb
Land: Belgie

Berichtdoor danielb » 14 aug 2014 22:11

of een plofkip haan,maar die is misschien wat zwaar voor gewone leghennen.
bij de brahmas heb ik een plofkip haan zitten.
de kuikens hiervan groeien de helft trager dan de gewone plofkippen,maar wel 3 keer zo snel dan de brahmas.

TAKI
Land: NL

Berichtdoor TAKI » 19 aug 2014 11:10

Je moet een haan hebben die zelf vroegrijp is en veel vlees aanzet. Zou dus inderdaad een Mechels hoen, een Noordhollandse blauwe o.i.d. kunnen zijn, al zijn die veel trager dan de "plofkip". Veel grote rassen zetten vooral botten en vel aan de eerste tijd en weinig vlees.

Heb zelf nog wel een hiervoor geschikte Westervoorter haan die wel te leen is maar die ik nog niet kwijt wil. Waar zit je ergens? Wij zitten in Westervoort bij Arnhem.

danielb

Berichtdoor danielb » 19 aug 2014 20:46

danielb schreef:of een plofkip haan,maar die is misschien wat zwaar voor gewone leghennen.
bij de brahmas heb ik een plofkip haan zitten.
de kuikens hiervan groeien de helft trager dan de gewone plofkippen,maar wel 3 keer zo snel dan de brahmas.

ik had het verkeerd gelezen.
je gaat dus de vleeshybriden hennen houden en zoekt een haan.
bij mij is de haan die vleeshybride is ( een grote witte plofkiphaan) en heb die gekruist met brahma hennen.
dus je kan even goed er een brahma haan bijzetten.
de kuikens wegen op 12 weken tijd een 2 kg.
maar misschien nog beter om er een mechelse koekoek bij te ztten of eventueel een haan van een ander groot ras.

Yamatonis
Contacteer:

Berichtdoor Yamatonis » 19 aug 2014 23:59

TAKI schreef:Heb zelf nog wel een hiervoor geschikte Westervoorter haan die wel te leen is maar die ik nog niet kwijt wil. Waar zit je ergens? Wij zitten in Westervoort bij Arnhem.

Bedankt voor het aanbod, maar momenteel heb ik de haan nog niet direct nodig. De hennen komen pas in september aan, en ik ga pas na nieuwjaar broeden.
Bovendien ga ik niet direct 400km rijden om een haan op te halen. Ik bekijk eerst wat ik kan bereiken met een rashaan om later eventueel met iets anders te experimenteren.

Ik heb je Westervoorter verhaal eens bekeken, en vind dit wel interessant. Mogelijk kan ik eens een aantal broedeieren via de post ter beschikking krijgen waar ik zelf een haan kan uit fokken. Ik volg alleszins je verhaal met belangstelling verder.

danielb schreef:
je gaat dus de vleeshybriden hennen houden en zoekt een haan.
bij mij is de haan die vleeshybride is ( een grote witte plofkiphaan) en heb die gekruist met brahma hennen.
dus je kan even goed er een brahma haan bijzetten.
de kuikens wegen op 12 weken tijd een 2 kg.
maar misschien nog beter om er een mechelse koekoek bij te ztten of eventueel een haan van een ander groot ras.

De reden waarom ik vleeshybride hennen gebruik, is omdat deze ook goede leggers zijn. met de juiste haan hoop ik toch een snelle vleesaanzet te hebben terwijl ik lekkere eieren heb als ik even geen vleeskuikens nodig heb.

Greetz,
Yamato

Doffer
Land:
M/V: V

Berichtdoor Doffer » 23 aug 2014 20:50

Heb je al eerder vleeshybride hennen gehouden voor de leg en fok?

Yamatonis
Contacteer:

Berichtdoor Yamatonis » 23 aug 2014 21:06

Doffer schreef:Heb je al eerder vleeshybride hennen gehouden voor de leg en fok?

Persoonlijk heb ik er geen ervaringen mee, maar de kennis die ze voor me regelt heeft reeds hennen van dezelfde kruising gehad, die meerdere jaren als goede legkippen bij hem in de tuin liepen.
Op termijn worden ze wel vrij fors, dus best een goed beloop en niet volop voeren.

Als je een beetje googled op de sites van de industriële fokbedrijven vind je vrij veel info over de legprestaties e.a.van de verschillende hybrides.
Welke rassen er voor de ouderlijnen gebruikt worden houden ze natuurlijk netjes geheim ;)

Greetz,
Yamato

Doffer
Land:
M/V: V

Berichtdoor Doffer » 24 aug 2014 21:56

De vleeskuikens welke ik namelijk heb gehad konden na 10 weken nauwelijks lopen. Ze waren toen boven de 3 kilo.
met 6 weken waren ze 2,5 kilo.

ThijsDB

Berichtdoor ThijsDB » 25 aug 2014 09:54

Yamato heeft het dan ook over moederdieren en niet over vleeskuikens ;)

Terug naar “Fokkerij”