Goud blauwgezoomd Wyandotte kriel

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Goud blauwgezoomd Wyandotte kriel

Berichtdoor Roan12 » 26 feb 2017 10:48

Vanwege interesse van anderen en van mij toch ook maar een topic openen over mijn Goud blauwgezoomden. Voordeel is meteen dat ik het verloop van mijn verbeterpunten kan zien. Dat zijn er een aantal en zo in het begin wat veel om op te noemen. Maar het plan is dus om te beginnen met letten op type, staartopbouw en halstekening. Vandaar dat er ook drie nieuwe dieren hierheen gehaald zijn, in de hoop dat zij mij vooruit zullen brengen. Goede hoop heb ik in ieder geval wel!

Ik heb pas geleden twee filmpjes geupload waar te zien is welke tomen er zijn. Inmiddels zijn de hanen wel gewisseld van toom, maar zo heb je toch een beeld van wat er nu rondloopt hier. Eén hen staat er niet op, die is pas vrijdag gekomen.
Toom 1:

Toom 2:


Even uitgelicht, de drie nieuwe dieren:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

De andere dieren in de filmpjes zijn eigen fok

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Goud blauwgezoomd Wyandotte kriel

Berichtdoor danielb » 26 feb 2017 19:57

leuke filmpjes,maar wat kort,want was er van aant genieten. ;)
juist wat graan gestrooid of doen die altijd zo hevig :gutgut:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Goud blauwgezoomd Wyandotte kriel

Berichtdoor Roan12 » 26 feb 2017 20:33

Ja had geloof ik wel wat graan gestrooid om ze bij elkaar te houden. Maar er zitten er een paar bij die wel flink kunnen vreten ja :gutgut:

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Goud blauwgezoomd Wyandotte kriel

Berichtdoor Wyandodo » 27 feb 2017 11:32

Leuk dat je een topic bent gestart! :duimop:

De haan van de eerste toom vind ik een heel mooi exemplaar. Ik vind zijn goudtint mooier in vergelijking met de andere haan en die haan in de tweede toom heeft sikkels die precies niet goed aansluiten bij de staartstuurveren. Maar dat is iets subjectiefs natuurlijk. Er zijn er die zo'n langere sierveren wel weten waarderen. Hij lijkt me wel de open staart te hebben, maar met die sikkels die overhangen lijkt de staart boller en geslotener.
Ik ben benieuwd of je een mooie vuilwitte hen/haan gaat kunnen overhouden dit jaar. :-)
Ziet er goed uit! :duimop:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Goud blauwgezoomd Wyandotte kriel

Berichtdoor Roan12 » 27 feb 2017 12:44

Dat van die lange sikkels vind ik zelf iets minder mooi, maar door selectie werk wel op te letten en terug te dringen denk ik. Als ik die haan in de hand heb, spreid hij zijn staart wel mooi. De haan die op het filmpje bij toom 1 loopt, nijgt wel meer naar rood hoor. Hij is dus wat aan de donkere kant volgens de kleurstandaard, maar scoorde wel een ZG95. Staat ook op het lijstje om aan te werken, maar vind ik voor nu wat minder belangrijk. Ik weet dat je een dier op het complete plaatje moet selecteren voor de fok, maar ga dit jaar vooral letten op de drie punten die ik hierboven noemde.

Ik ga zeker een aantal vuilwitte hennen (geen haan) willen fokken om zeker 1 misschien wel 2 aan te houden. Het zou mooi zijn als ik dan uit een andere lijn een Goud zwartgezoomde haan kan over houden of misschien wel krijgen. Ik wil dat toch eens proberen om te kijken wat voor Goud blauwgezoomden hier uit komen.

Voor nu is het wachten tot het aanstaande weekend. De eerste kuikens moeten dan uitkomen! :-D

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Goud blauwgezoomd Wyandotte kriel

Berichtdoor Wyandodo » 28 feb 2017 11:17

Ik ben grote fan van rood, vandaar dat zijn donkere tint mij wel bevalt ;) Maar de standaard dient uiteraard gerespecteerd te worden.
Ik kijk uit naar die vuilwitte hennen. Ik blijf het een ondergewaardeerde variant vinden.
Hier is het wachten tot 7 maart op de eerste kuikens. Ongeveer tegelijkertijd dus. Is interessant om de groei te vergelijken. :-)

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Goud blauwgezoomd Wyandotte kriel

Berichtdoor Roan12 » 04 mar 2017 21:00

Vandaag maar liefst 19 kuikens van de 23 uit de machine gehaald. Had graag de 20 gehaald maar toch tevreden. Ik heb er al een paar op de foto gezet:

Een paar Goud blauwgezoomden:
Afbeelding

Drie Goud vuilwitgezoomden:
Afbeelding

Goud zwartgezoomden:
Afbeelding

Afbeelding



Ik heb ook nog een paar losse foto's gemaakt, waar mooi het verschil tussen tekening te zien is.
Afbeelding

Mooie rugsteeptekening bij dit kuiken, zoals ik ze graag zie:
Afbeelding

Deze goud zwarte is aardig donker en mist de rugstreep tekening. Even in de gaten houden hoe deze gaat uitgroeien. Ook ben ik benieuwd naar wat het verschil gaat zijn tussen deze en het kuiken hierboven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Goud blauwgezoomd Wyandotte kriel

Berichtdoor Wyandodo » 04 mar 2017 22:38

Donsjes leren interpreteren kan héél nuttig zijn. Benieuwd naar jouw bevindingen.
19/23 is een mooie uitkomst! :duimop:

Gebruikersavatar
Brahma's Ward
Berichten: 3470
Lid geworden op: 23 mar 2012 16:52
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Goud blauwgezoomd Wyandotte kriel

Berichtdoor Brahma's Ward » 05 mar 2017 09:20

Schattige kuikentjes Roan! Heel handig dat jij het verschil tussen blauw en zwart al kan zien aan het dons.
Ik ben benieuwd of het blauw bij de enkelvoudig gezoomde ook nadelig is voor de zwartgezoomde die eruit vallen (naar tekening toe).

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Goud blauwgezoomd Wyandotte kriel

Berichtdoor Roan12 » 05 mar 2017 10:59

Niet bij alle kuikens is het even makkelijk te zien aan het dons of ze zwart of blauw zijn. Bij sommige is het heel duidelijk. De blauwe die ik op de foto had gezet dus wel. Maar soms lijken ze gewoon erg op elkaar. Zodra de eerste veertjes er zijn, kan ik de verhouding zwart:blauw zien.

Brahma's Ward schreef:Ik ben benieuwd of het blauw bij de enkelvoudig gezoomde ook nadelig is voor de zwartgezoomde die eruit vallen (naar tekening toe).


Hoe bedoel je dit Ward?


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten