Experiment

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
klaasj
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 okt 2006 13:02
Land:
M/V: V

Re: Experiment

Berichtdoor klaasj » 12 okt 2019 19:19

Hier heb je helemaal gelijk in. Ik heb alle lof voor mensen die zich in zetten om rassen in stand te houden of te verbeteren en ik weet dat daar kennis, doorzettingsvermogen en geduld voor nodig is. Als je jaren lang een zuivere stam houdt en er duikt ineens een of andere ras fout op omdat een dier met een prachtig fenotype genetisch een verrassingspakketje blijkt te zijn dan frustreert dat natuurlijk enorm.
Maar daarom hoeven mensen die zich met kruisingen bezig houden toch niet gezegd te worden dat ze hun ruimte en hokken e.d. beter kunnen gebruiken voor het raszuiver fokken. Dat is net zo iets als iemand die zit te vissen te zeggen dat hij beter kan gaan biljarten omdat jij dat beter vindt. Daar ging het mij even om.
Als mensen kruisen omdat ze eigenschappen willen vast leggen of omdat ze die kruisingen mooi vinden dan mogen mensen dat doen lijkt mij. Dat bastaarden die een beetje lijken op een ras ook aangeboden worden als dieren van dat ras is een kwalijke zaak en ik denk dat velen niet eens weten wat ze aan bieden als ik zo op marktplaats kijk. Het is dan aan de fokker om na te gaan van wie hij dieren over neemt. Als ik een zeldzaam ras zou fokken dan kocht ik niet zo maar op uiterlijk via een advertentie maar zou ik meer vertrouwen op het uitwisselen van dieren met mensen die minstens zo serieus met die fokkerij bezig zijn.
Wat ik maar wil zeggen is dat niet iedereen dezelfde interesses of doelen heeft als het gaat om kippen houden als hobby.

klaasj
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 okt 2006 13:02
Land:
M/V: V

Re: Experiment

Berichtdoor klaasj » 12 okt 2019 19:22

Mijn reactie was ook nog even op die van Joog. De reactie van Daniel was net even eerder.

klaasj
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 okt 2006 13:02
Land:
M/V: V

Re: Experiment

Berichtdoor klaasj » 12 okt 2019 19:24

Ja die vergelijking van muziek is inderdaad wat ongelukkig. De muziek van tegenwoordig of van vroeger verschilt angstwekkend.

Gebruikersavatar
Hollands krieltje
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 jul 2011 11:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Experiment

Berichtdoor Hollands krieltje » 15 okt 2019 10:34

Ik doe het vooral voor mijn eigen plezier. Ik vind bestaande rassen prachtig en ik ben blij dat er mensen zijn die zich daarmee bezig houden, maar ik houd meer van verrassingen. Anders ben ik na een jaar uitgekeken op een ras. Dus het bevalt me prima zo :-D

Gebruikersavatar
Hollands krieltje
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 jul 2011 11:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Experiment

Berichtdoor Hollands krieltje » 21 mar 2020 11:29

Ik heb de eerste kuikens al weer lopen, inmiddels zo'n zes weken oud. Maandag komen er weer nieuwe! :-D Foto's hier: http://projectseram.home.blog/2020/03/20/update/ Welkom om te volgen en gezellig mee te lezen. :-)

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Experiment

Berichtdoor Raya » 31 mar 2020 11:22

Toch altijd leuk om dit te volgen! :duimop:
Bedankt!

Gebruikersavatar
Hollands krieltje
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 jul 2011 11:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Experiment

Berichtdoor Hollands krieltje » 07 apr 2020 17:11

Afbeelding

Afbeelding

Even wat fotootjes :-D

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Experiment

Berichtdoor Isabel » 07 apr 2020 19:08

Mooie, parmantige diertjes! :duimop:

Suus_82
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 apr 2020 15:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Experiment

Berichtdoor Suus_82 » 02 mei 2020 09:22

Wat leuk zeg. Ik word hier onwijs nieuwsgierig van. Ik blijf dus volgen.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten