Experiment

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Hollands krieltje
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 jul 2011 11:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Experiment

Berichtdoor Hollands krieltje » 19 jul 2019 16:25

Toch blijft het bijzonder hoe snel de ontwikkeling gaat. Ik heb van een haantje al (als experiment) bevruchte eieren in de broedmachine liggen. Ook heb ik vandaag voor het eerst een eitje van een hennetje. En dan te bedenken dat ze over twee dagen pas vier maanden oud zijn. :gutgut:

Gebruikersavatar
Hollands krieltje
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 jul 2011 11:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Experiment

Berichtdoor Hollands krieltje » 09 okt 2019 14:31

Afbeelding

Ze doen het enorm goed, die kuikens! Ik word er enorm enthousiast van! :gulzig:
Zie voor meer foto's https://projectseram.home.blog/2019/10/09/wat-een-pracht/

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Experiment

Berichtdoor Roan12 » 09 okt 2019 19:55

Prachtig! Wat is je planning voor volgend fokseizoen?

Gebruikersavatar
Hollands krieltje
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 jul 2011 11:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Experiment

Berichtdoor Hollands krieltje » 12 okt 2019 11:04

Ik wil met deze gele haan n broer/zus kruising doen. Daarnaast wil ik een Cream Legbar hen gebruiken om het gen voor groene eieren erin te brengen met behoud van de enkele kam, dus dat wordt een tweede lijn, want die moeten eerst weer verdwergd worden.
Wellicht komt er volgend jaar ook nog een Seramahaan bij kijken om wat meer Seramakleuren erin te brengen, maar dat wacht ik nog even af. :-D

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Experiment

Berichtdoor Joog » 12 okt 2019 15:32

Jan Sch schreef:Beetje jammer om zeldzame rassen te gaan verkloten door ermee te gaan kruisen. Zeldzame rassen hebben ondersteuning nodig.


helemaal hiermee eens, je hebt de ruimte om hanen erbij te houden. Dan kun je beter de rassen proberen zuiver te fokken. Beetje of je het wiel opnieuw wil uitvinden, is jammer want er zijn rassen genoeg die erg mooi zijn...

klaasj
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 okt 2006 13:02
Land:
M/V: V

Re: Experiment

Berichtdoor klaasj » 12 okt 2019 17:31

Niet iedereen ziet een uitdaging in het in stand houden van een ras. Gelukkig dat er vroeger kruisingen zijn uitgevoerd waardoor er nu rassen bestaan. Het is een beetje hetzelfde als zeggen dat mensen geen muziek meer moeten uitbrengen omdat er in het verleden al mooie muziek is gemaakt. Fantasieloos dus. Iemand die kruist met verschillende rassen verkloot hiermee geen ras hij gebruikt alleen enkele ras dieren voor eigen doeleinden en bepaalt hiermee zelf wat hij met zijn hokken, voer en vrije tijd doet.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Experiment

Berichtdoor danielb » 12 okt 2019 17:37

mooi gezegd Klaasj :duimop:

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Experiment

Berichtdoor Joog » 12 okt 2019 18:46

de muziek van nu, kunnen ze beter ook niet meer maken. Is ook niks

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Experiment

Berichtdoor Joog » 12 okt 2019 18:49

Maar om op de bastaarden terug te komen, er komen er vaak ook enkele van in de handel. Dan lijken ze op een bepaald ras, en worden ze als deze doorverkocht. Waarop iemand anders weer een kip van de andere sexe erbij regelt, en zo worden mooie rassen "vervuild". Is gewoon zonde.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Experiment

Berichtdoor danielb » 12 okt 2019 19:18

als je een rasdier koopt om er bewust mee verder te fokken om bijvoorbeeld aan tentoonstellingen mee te doen,dan moet je er zelf voor zorgen dat je al kennis hebt opgedaan van dat ras.
of genoeg geld willen geven aan dieren die van een topfokker komen die al jaren met dat bepaald ras bezig is.
of je begint met dieren waar je niets vanaf weet en zorgt er zelf voor dat je goede dieren krijgt gefokt.....
maar zelfs als je met goede dieren begint,dan kun je ook een ras verkloten als je steeds de foute dieren bijhoud om mee verder te fokken....

er zijn trouwens met bijna alle rassen wel eens gekruist geweest.
meestal om een andere kleur te verkrijgen.
en dan duurt het ook weer effe om terug tentoonstellingsmateriaal te verkrijgen....


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten