Welk ras heb ik...

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Krisje
Land: Nederland
M/V: V

Welk ras heb ik...

Berichtdoor Krisje » 01 apr 2019 14:50

Al een aantal jaar heb ik enkele wyandotte krieltjes. Nadat er enkele door een buizerd waren gepakt heb ik via via een aantal nieuwe kippen (en een haan) gekregen. Wat ik me nu afvraag is welk ras deze zijn. Hoe zie ik het verschil tussen een blauwe wyandotte kriel en een Noord Hollandse blauwe?

Deborah123

Re: Welk ras heb ik...

Berichtdoor Deborah123 » 01 apr 2019 15:13

Kun je een foto plaatsen?

Krisje

Berichtdoor Krisje » 01 apr 2019 15:39

Met enige uitleg hoe ik dat moet doen wel :?

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 01 apr 2019 15:48

Bijvoorbeeld:
Ga naar postimages.org
Laad je foto op
Kies de 2e link (Directe link)
Plaats die in je bericht hier tussen de Img-haakjes (te vinden boven je post.)
Klik eerst op Voorbeeld om te zien of het gelukt is, dan op Verstuur.

Krisje

Berichtdoor Krisje » 01 apr 2019 16:04

Afbeelding

Roan12
M/V: M

Berichtdoor Roan12 » 01 apr 2019 18:45

Vooraan een Wyandotte kriel haan en daarachter twee Wyandotte kriel hennen, alledrie in de kleurslag zilver zwartgezoomd. De bruine lijkt mij ook op een Wyandotte, kan niets zeggen over de kleurslag vanaf deze foto.

Ongeacht de kleurslag Wyandotte kriel, zijn ze nog steeds te onderscheiden van een Noord-Hollandse kriel. Wyandotte krielen bezitten een rozenkam en gele poten. Noord-Hollandse krielen hebben vleeskleurig tot lichtgrijze poten en een enkele kam. Daarnaast verschillen ze ook van vorm, maar misschien is dat op het eerste gezicht wat lastig te zien. De Noord-Hollandse kriel komt enkel voor in koekoek, wat vanaf een afstand lijkt of het een blauwige kip betreft, vandaar ook wel de naam Noord-Hollandse blauwe. Een blauwe Wyandotte kriel is heel anders, het gaat hier om een enkelkleurig dier, van oorsprong zwart, de kleur wordt door een gen verdund naar blauw. De kleurslag bij Wyandottes die het meeste op de kleurslag van de NHK lijkt is gestreept, alleen de bandjes op de veren zijn dunner en scherper, waardoor het lijkt alsof het dier gestreept is. De bandjes van de koekoek kleur zijn breder en minder intensief van kleur, wel scherp begrensd.

Krisje

Berichtdoor Krisje » 01 apr 2019 19:03

Hartelijk dank voor de reactie! De achterste heb ik inderdaad als wyandotte aangeschaft, nu heb ik wat meer zekerheid over de andere, Merci! Wellicht is ahv onderstaande foto meer te zeggen over de kleurslag van de derde:

Afbeelding

Terug naar “Fokkerij”