Plofkip X brahma

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Plofkip X brahma

Berichtdoor Torinik » 13 jul 2019 19:35

Dit was het tweede broedrondje van dit jaar en deze zijn op 22 april 2019 uit het ei gekropen. Ineens de tweede poging om plofkip x brahma uit te broeden. Hoe het eerste rondje verliep staat hier.
Ook ditmaal geen groot succes wat bevruchtingsratio betreft, slechts 6 van de 14 bevrucht waarvan eentje niet uit het ei geraakt is. Ik had 2 plofkip hanen waarvan ik de kleinste bij mijn kleinste brahmahen gezet heb en de andere bij de andere brahmahennen. Van de kleinste brahmahen had ik 7 eitjes en verder geen selectie op gedaan. Van de andere hennen had ik er meer, dus kunnen selecteren, hiervan heb ik de grootsten en de kleinsten weggedaan en 7 overgehouden, allemaal met een gewicht tussen 58 en 62 gram. Van die laatste 7 geen enkel bevrucht en van de eerste 7 toch 6 bevrucht waarvan er 5 min of meer gezond uit het ei gekomen zijn. Opnieuw droog gebroed, alleen deze keer zijn ze onregelmatig uitgekomen, er zat 24u tussen het eerste en het laatste. De 2 laatste kuikens staan breed op de pootjes en blijven wat achter in hun ontwikkeling. Verder lijken ze weinig last te hebben van de brede stand. Ik had de vorige jaren bij de brahma's ook al afwijkingen aan de poten, 1 van de redenen waarom ik beslist heb om te proberen er een plofkip in te mengen, dus weet nu niet of het deze keer in de brahma genen of de plofkip genen zit. Van die 2 weet ik nu al zeker dat er niet mee verder gefokt wordt.

Hun evolutie de afgelopen 12 weken.
Afbeelding


Op de foto's zijn ze bijna 8 weken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Plofkip X brahma

Berichtdoor danielb » 13 jul 2019 20:15

zoals ik in vorig topic al aangaf zijn je hanen volgens mij geen plofkippen,maar gewone vleeskippen.
de echte plofkippen zijn normaal gezien dominant wit en geeft dus in een 1ste kruising allemaal witte kuikens.
ook het gewicht op de leeftijd van 12 weken is zeer laag indien het een eerste kruising plof x brahma zou zijn.

van mijn eerste kruising heb ik geen gewichten,maar die groeiden als kool...(sommige iets te snel naar mijn goesting)
bij de 2de generatie (75 procent brahma) weegde het zwaarste kuiken op de leeftijd van 12 weken 2kg en dat was een hen.
gemiddeld zat de groep op 1570 gram.

de 3de generatie en dus al 87,5 procent zaten de zwaarste hanen op de leeftijd van 12 weken rond de 1800 gram (de zwaarste 1880 gram)

mijn zuivere brahmas waar ik het gewicht ooit van bijgehouden heb zaten maar gemiddeld op 730 gram op 12 weken. (je ziet wat het plofkipbloed voor verbetering heeft gebracht)

de nest bramas met plofkipbloed van dit jaar (98 procent brahma en maar 2 procent plofkipbloed) wegen de zwaarste al 1300 gram op de leeftijd van 10 weken.

het gewicht van je kuikens op leeftijd van 12 weken ligt dus redelijk laag als je haan een eindproduct plofkip zou zijn.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Plofkip X brahma

Berichtdoor Torinik » 14 jul 2019 12:10

Ik vind het gewicht ook wat tegenvallen. Dat ik er maar 5 heb ook trouwens, niet bepaald een representatieve steekproef-grootte. Het kan goed zijn dat het maar vleeskippen waren, ik heb ze toen ook maar op de markt gekocht als 'mestkip'. Waar haal of haalde jij je plofkippen?

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Plofkip X brahma

Berichtdoor danielb » 14 jul 2019 21:35

5 is inderdaad niet veel,maar de zwaarste zit op 12 weken toch ook maar op 1 kg.
hoeveel eiwitten bevat je voeding?

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Plofkip X brahma

Berichtdoor Torinik » 15 jul 2019 09:34

16,5% staat op de zak. Ik las hier ergens dat jouw voer +20% bevat. Dat zou dus kunnen betekenen dat ze bij mij te weinig eiwit krijgen?

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Plofkip X brahma

Berichtdoor danielb » 16 jul 2019 01:19

16,5 is inderdaad te laag om de volle groei te kunnen aantonen.
mijn eten bevat 22 procent eiwitten.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Plofkip X brahma

Berichtdoor Torinik » 18 jul 2019 23:44

Vandaag sojaschroot door het voer gemengd. 1 schep soja op 4 scheppen normaal voer. Theoretisch kom ik daarmee op 22% eiwit. Ga het eens een tijdje zo proberen.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Plofkip X brahma

Berichtdoor Torinik » 31 aug 2019 16:51

Update gewicht.

Afbeelding

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Plofkip X brahma

Berichtdoor danielb » 01 sep 2019 03:23

das gene vette eigenlijk....
is dezelfde haan gebruikt als bij je legkippen?
en hoeveel wegen uw brahmas eigenlijk?

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Plofkip X brahma

Berichtdoor Torinik » 01 sep 2019 10:42

Inderdaad gene vette, en ja 1 en dezelfde haan. Die andere haan had niet 1 ei bevrucht.
Ik denk dat ik moet concluderen dat ze (wat is het tegenovergestelde van gezegend?) zijn met het traaggroeiend brahma gen.
De moeder van deze kuikens weegt net iets meer dan 2kg, zeer klein voor een brahma dus. Haar moeder weegt +3,5kg, de vader was waarschijnlijk 4,5 à 5kg. De 3 hennen (zussen van die kleine van 2kg) waar ik mee verder wilde waren duidelijk groter dan de moeder en er zat voelbaar meer vlees aan, ik heb ze echter nooit gewogen.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten