zijdehoen kleur experiment

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

zijdehoen kleur experiment

Berichtdoor umbaba » 14 aug 2019 20:36

Een jaar of vijf geleden (ongeveer want niet echt bijgehouden) een patrijs(achtige) zijdehoen uit de Aveve bij een kriel zilverbrakel haantje laten lopen en een paar eitjes uitgebroed. De volgende jaren telkens het nageslacht hiervan onder mekaar gekruist.

Een deel van het resultaat is nu zoals verwacht zilvergebande zijdehoentjes. De streepjes beginnen nu echt wel zichtbaar te worden.
De oorsprongkelijke zijdehoen moet ook parelgrijs gedragen hebben, want dit jaar als verrassing ook parelgrijs zilvergeband.

En ééntje waarvan ik niet goed weet wat het is, het diertje is vooral wit met bandtekening in de staart en vleugeleindes. De rest van het lichaam is niet zuiver wit, elk veertje heeft warte puntjes op het einde. Ik krijg het niet goed op de foto, maar het lijkt wat op de kleur van een shaded silver kat (https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... mrc&uact=8), maar dan minder uitgesproken. Heeft iemand enig idee wat dit is genetisch?

Ziver geband kuiken:
Afbeelding

Nog eentje zilver geband:
Afbeelding

Parelgrijs zilvergeband:
Afbeelding

Beperkt geband?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: zijdehoen kleur experiment

Berichtdoor Roan12 » 16 aug 2019 20:52

Van het "Beperkt gebande" dier, hoe zagen de ouder hiervan uit?

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: zijdehoen kleur experiment

Berichtdoor umbaba » 16 aug 2019 22:01

Moeder was slordig goudgeband en kleindochter van de oorsprongkelijke patrijsachtige zijdehoen en de zilverbrakelhaan waar ik mee begonnen ben. De vader was redelijk mooi zilvergeband en zoon van een zus van de moeder die ook slordig zilvergeband was.

Wat ik niet weet is wat er juist in de oorspronkelijke patrijsachtige zijdehoen nog verstopt zat.
De zilverbrakel haan waar ik mee begonnen ben was in elk geval wel zuiver.

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: zijdehoen kleur experiment

Berichtdoor umbaba » 16 aug 2019 22:02

Nog vergeten te melden dat er bij de kuikens ook eentje bij zat die zuiver wit is, dus recessief wit speelt ook mee?

frankip
Berichten: 2991
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: zijdehoen kleur experiment

Berichtdoor frankip » 16 aug 2019 23:59

Ik hou normaal niet van zijdehoenders, maar de twee bovenste zijn wel echt mooi.

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: zijdehoen kleur experiment

Berichtdoor umbaba » 17 aug 2019 09:41

Ik zou het kuifje ook nog zuiver wit willen krijgen met de bandtekening enkel op het lichaam, maar ik weet niet of dat genetisch mogelijk is om een witte kuif op een geband lichaam te hebben.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten