(late) projecten 2020???

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

(late) projecten 2020???

Berichtdoor danielb » 25 jun 2020 00:24

iemand nog projectjes voor dit jaar?
misschien wat laat,maar ikzelf had alles wat opzij geschoven ivm met de problemen/maatregelen van corona.

1 : knobbelgans x witte gans.
dit projectje ging zowiezo doorgaan en de witte gans is nu aant broeden.
zou ik krijg 2 hennen van willen.

2 : zijdehoenhaan buffachtig x zilverpatrijshen (moorkopje),want hen heeft zwarte kuif.
zal pas tenvroegste kunnen starten binnen een week of 4.
wil ik een mooi zilverpatrijs haantje uit verkrijgen (met hopelijk zwarte kuif.)

3 : zijdehoen chocohaan x chocohen met in de hoop terug een chocohaan te verkrijgen die dominant is voor choco.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: (late) projecten 2020???

Berichtdoor danielb » 04 jul 2020 23:41

project knobbelgans x witte gans is door de witte gans gestopt.
omdat ik afgelopen week met de late stond weet ik dus niet juist wanneer en zijn de eieren dus naar de vaantjes.
zal dus waarschijnlijk knobbelgans x knobbelgans worden,want de oude gans is nog aan de leg.

project zijdehoenhaan buffachtig x zilverpatrijs moorkopje begin ik vanaf morgen eieren te rapen,maar hopelijk blijft ze toch iets langer leggen dan 2 weken omdat de hen nog maar 10 dagen bij deze haan zit...
normaal gezien zullen de kuikens nu wel van deze haan zijn,maar heb al geweten dat bepaalde hanen hun zaad goed is tot 15 dagen....en kan het dus nog effe van de andere haan/hanen zijn...

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: (late) projecten 2020???

Berichtdoor Torinik » 05 jul 2020 13:48

Hier nog steeds bezig met die plofkip x legkip, 3 nestjes F2 gehad tot nu. De hennen F1 zijn inderdaad zeer goede leggers, zoals je voorspeld had.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: (late) projecten 2020???

Berichtdoor danielb » 20 jul 2020 22:06

project zijdehoenhaan colombia buffachtig x zijdehoenhen zilverpatrijs moorkopje is gisteren begonnen,maar met maar 7 eitjes,want de hen was broeds.
hen zal terug broedsaf gemaakt worden en er zal zeker een extra ronde komen.
eitjes liggen onder een andere hen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: (late) projecten 2020???

Berichtdoor danielb » 12 aug 2020 20:46

ze zijn blijkbaar allebei split voor wit....
van de 7 kuikens 4 witte...

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: (late) projecten 2020???

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 aug 2020 20:55

Hopelijk zit er dan bij de 3 andere nog iets bruikbaars bij. Ga je die volgende broedronde dan nog doen? Of vind je al die witte kuikens een probleem?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: (late) projecten 2020???

Berichtdoor danielb » 13 aug 2020 06:30

die volgende broedronde komt er nog,maar ze moet dan eerst terug gaan leggen.
hennetje word dit jaar 6 en dan duurt het meestal wat langer voordat ze terug leggen nadat ze broeds zijn geweest.
de witte kuikens zijn geen probleem nee.
1 of 2 extra witte hennetjes zijn altijd welkom,want heb er maar 2 en die zijn ook al 6 jaar...

SillyEW
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jun 2020 13:48
Land: Duitsland
M/V: V

Re: (late) projecten 2020???

Berichtdoor SillyEW » 25 aug 2020 11:43

mijn Projekt voor dit jaar zijn mijn geimporteerde Araucana eieren uit Engeland.
Morgen kan ik het keren stoppen en dan afwachten of ze uitkomen. Ik heb 14 stuks laten opsturen en ze kwamen allemaal ongeschonden aan, binnen 4 dagen na verzenden afgeleverd. Projekt is ook de broedmachine, eerste keer broeden in een Rcom Maru 190, met maar 14 eieren :gutgut:

Dan zijn er nog Serama eieren bestelt voor begin september ook weer spannend.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: (late) projecten 2020???

Berichtdoor danielb » 30 sep 2020 21:07

danielb schreef:die volgende broedronde komt er nog,maar ze moet dan eerst terug gaan leggen.
hennetje word dit jaar 6 en dan duurt het meestal wat langer voordat ze terug leggen nadat ze broeds zijn geweest.
de witte kuikens zijn geen probleem nee.
1 of 2 extra witte hennetjes zijn altijd welkom,want heb er maar 2 en die zijn ook al 6 jaar...


hen heeft niet meer gelegd.
en dus dit jaar zowiezo geen ronde meer van dit koppel.(haan buff colombia achtig en hen zilver patrijs moorkop)
er waren dus 4 witte kuikens.(uiteraard wit gebleven en normaal gezien 1 hen en 3 hanen)
dan nog 2 zilver en 1 goud.
de 2 zilver hebben uiteindelijk wel veel wit voor zilverpatrijs te zijn.(2 hanen)
is eerder vervuilde wit zwart colombia ofzoiets....
goudpatrijs is niet goudpatrijs gebleven,maar zal een geelschouder zijn.(zilverpatrijs met bruin op de vleugels)
trouwens ook een haan.
wel hebben ze alledrie zwarte tekening in de kuif en de geelschouder het meest.
een zuivere zilverpatrijs zou trouwens uit deze combinatie normaal gezien niet kunnen komen,maar spijtig genoeg maar 1 geelschouder haantje,maar wel met een zwarte kuif en momenteel de best groeiende van het groepje.
dus projectje is langs 1 kant wel goed gelukt met maar 7 eieren....
nu nog afwachten hoe hij evolueert.

dit is trouwens de vader.
Afbeelding

dit is 1 van de moeders.
Afbeelding

haantje geelschouder (moorkop)
Afbeelding
Afbeelding

samen met de 2 andere haantjes.
Afbeelding

kuikens zijn 7 weken.

SillyEW
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jun 2020 13:48
Land: Duitsland
M/V: V

Re: (late) projecten 2020???

Berichtdoor SillyEW » 25 nov 2020 15:19

projekt 1: Araucana eieren uit Engeland is helaas hopeloos mislukt, niet 1 ei van de 12 bevrucht/bebroed. Ik heb het op het warme weer gegooid. En natuurlijk weer eieren besteld. De foksters vond het heel vervelend allemaal.
Nieuwe besteld en inmiddels ontvangen en in de machine gehad... 5 van de 12 bevrucht, 4 afgestorven en 1 kuiken. Uit voorzorg 12 brahma eieren van mijn eigen erbij gelegd en 8 kuikens waarvan er 1 helaas overleden is. en 4 onbevruchte eieren.

De serama's zijn goed gelukt en 14 vrolijke kuikens die het geweldig goed doen.


Waarom nu nog eieren laten komen?
Ik weet niet wat de regels gaan worden als de Brexit een feit is. Plus de regels voor het vervoeren van dieren over de landsgrenzen binnen de EU per april 2021 maakt het niet beter.

Volgend project is aanpassen van hokken, bouwen van een overdekte uitloop en nieuwe en grotere broedkooien/kuikenkooien.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten