mutaties araucana

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
SillyEW
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jun 2020 13:48
Land: Duitsland
M/V: V

Re: mutaties araucana

Berichtdoor SillyEW » 10 jul 2020 14:24

dank je/jullie wel voor je antwoord(en).

is het dan zo dat 1 van de ouderdieren er voor zorgt dat er een wit kuiken komt of 2?
de haan is met een van de hennen verwant, als in de vader is gelijk maar de moeder geen familie.De andere hen is totaal geen familie.

en waar kan het staartloze dan vandaan komen?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: mutaties araucana

Berichtdoor danielb » 11 jul 2020 23:24

normaal gezien zijn beide dieren split voor wit ja.

het staartloze kan vanalles zijn.
maar daar ken ik weinig van,maar bij de araucana worden ze zowiezo wel staartloos gefokt...
ofwel heeft dit met mogelijke (na)vererving te maken ofwel komt die staart pas later...
maar ik ken er eigenlijk weinig van...

SillyEW
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jun 2020 13:48
Land: Duitsland
M/V: V

Re: mutaties araucana

Berichtdoor SillyEW » 15 jul 2020 21:57

Brahma's Ward schreef:
De witte kuikens kan je wel bv gebruiken om weer op je parelgrijze dieren te kruisen om de veerkwaliteit te verbeteren, al kan je daar beter zuiver zwarte dieren voor gebruiken.

ik heb je raad ten harte genomen en eieren van zuiver zwarte araucana's besteld in Engeland.

SillyEW
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jun 2020 13:48
Land: Duitsland
M/V: V

Re: mutaties araucana

Berichtdoor SillyEW » 25 nov 2020 22:13

De witte is nog steeds wit en prettig gestoord. Ze is nog steeds verliefd op haarpleegmoeder en stiefzusjes, Taills de staartloze is een 1 groot vraagteken voor mij.

Hij heeft dus geen staart... maar is ook niet zuiver lavendel.
Hij heeft in zijn kraag en op zijn rug licht bruin/beige geelachtige veren. Qua kleur benaming kom ik bij isabel maar dat zou verdunt rood zijn.
Zijn vader en moeder hebben dit niet. Zijn broers ook niet.

Die kleur is sinds de rui zichtbaar. Ik heb helaas nog geen foto waar het goed op te zien is/de kleur goed zichtbaar is.

Iemand een idee waar het vandaan komt/kan komen?

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: mutaties araucana

Berichtdoor umbaba » 26 nov 2020 12:56

Het lavender gen verdund rood dus een zwart goudhalzig dier wordt inderdaad isabelhalzig (of zwart waar roest door lekt wordt parelgrijs met met isabelkleurige lek, lavender is trouwens hetzelfde als parelgrijs).

In Engeland zijn ook de bolstaart araucana met toeven erkend naast wat hier als de meer typische engelse araucana gezien wordt, dus de kans is groot dat iemand de twee versies ooit gemengd heeft in de voorouders van je kippen.

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: mutaties araucana

Berichtdoor umbaba » 26 nov 2020 13:06

Als ik naar je foto's ervan als kuiken kijk heb ik de indruk dat waar het kuikendons nog zichtbaar is, het een gestreept kuiken was? Heb je daar nog duidelijkere foto's van in volledig kuikendons?
Dat zou erop kunnen wijzen dat er patrijs (isabelpatrijs) of wildkleur in zit.

SillyEW
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jun 2020 13:48
Land: Duitsland
M/V: V

Re: mutaties araucana

Berichtdoor SillyEW » 26 nov 2020 13:22

umbaba schreef:Het lavender gen verdund rood dus een zwart goudhalzig dier wordt inderdaad isabelhalzig (of zwart waar roest door lekt wordt parelgrijs met met isabelkleurige lek, lavender is trouwens hetzelfde als parelgrijs).

ja dat had ik begrepen. Maar beide ouders zijn engelse Araucana's (dus met kuif, baard en staart zonder toeven) lavendel/parelgrijs zonder isabel of andere kleur, behalve wit want ik heb 1 witte hen uit dezelfde combinatie. foto zoek ik op.

umbaba schreef:In Engeland zijn ook de bolstaart araucana met toeven erkend naast wat hier als de meer typische engelse araucana gezien wordt, dus de kans is groot dat iemand de twee versies ooit gemengd heeft in de voorouders van je kippen.
Die snap ik niet....
De araucana bolstaart zijn in Nederland, bij mijn weten erkend. Net als de Engelse Araucana die dan kuif, baard en staart hebben. Dan is er nog de Ameraucana net als de Engelse maar dan zonder kuif.

Ik ben gevallen voor het type icm de kleur. Vrij impulsief een haan met 2 hennen gekocht (verkoper noemde ze Ameraucana's maar bleken dus de Engelse Araucana's te zijn omdat ze dus een kuif hebben) en 2 kuikens.
4 eieren in de BM gehad later, waarvan dan de witte en de staartloze overgebleven zijn. (1 gestorven in het ei, 1 later overleden)
Inmiddels 5 jonge hennen erbij gekocht en 1 zwart kuiken uit Engeland in het babyhok zitten met 7 brahma kriel kuikens.

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: mutaties araucana

Berichtdoor umbaba » 26 nov 2020 13:43

Wat in Nederland erkend is weet ik niet. Hier in België in elk geval enkel bolstaart met toeven en baardloos en dan liefst van een lichter type en met meer aflopende rug dan de Duitse bolstaarten. (in Duitsland zijn trouwens ook verschillende types erkend)

Op de site van Britse araucana club kun je zien welke types daar erkend zijn:
https://www.thebritisharaucanaclub.co.u ... -standards

Als er ooit in het verleden verschillende types en kleuren gekruist zijn dan kan dat jarenlang onzichtbaar meegedragen worden en als beide ouders drager zijn plots weer naar boven komen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4372
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: mutaties araucana

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 nov 2020 17:06

Zijn de ouders toevallig verwant? Dat zou de kans verhogen dat ze dezelfde recessieve genen dragen die dan tot uiting komen in de nakomelingen.

Isabel is trouwens gewoon goud met parelgrijs erop. Geen rood.

Dus blijkbaar lekt je haan op 1 of andere manier goud en wordt dit door het parelgrijs gen Isabel. Wss draagt de moeder een verdoken patrijsgen en vertoont weinig of geen lek daar dat bij hanen veel meer tot uiting komt dan bij hennen.

SillyEW
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jun 2020 13:48
Land: Duitsland
M/V: V

Re: mutaties araucana

Berichtdoor SillyEW » 26 nov 2020 17:26

Bij mijn weten zijn de ouders niet verwant.
De haan is lavendel zonder (zichtbare) andere kleur(en)
De moeder is ook lavendel en ook zonder (zichtbare) andere kleuren.

Ik had nog 2 zoons en die waren en zijn 'gewoon' lavendel zonder extra's en alleen Tails en Witte zijn dus anders.
Witte is wit maar haar kam en gezicht zijn bleek en niet rood en het wit lijkt eerder rose dan wit maar misschien is dat omdat ik verder geen witte kippen heb en dus niet kan vergelijken. Ze heeft geen rode ogen.
foto van toen ze een paar dagen oud waren. Bij de ene zijn de witte veren al zichtbaar. Toen had ik nog geen idee dat bij Tails een stuk mistte en zijn kleur was toen niet anders dan bij zijn broers toen die baby waren in mijn gedachten in ieder geval niet zo dat ik het idee had dat hij een andere kleur kon hebben.
naast de lichste staat Tails... de donkeren zijn zijdehoenders (die eieren heb ik toen bijgekocht zodat ik niet met maar 1 kuiken kon komen te zitten)
Afbeelding

de kleur isabel kwam ik tegen toen ik aan het zoeken was naar lavendel en goud bij kippen, toen kwam er een uitleg dat het isabel was en geen goud. Ik weet nu alleen even niet meer waarom maar klonk zo aannemelijk dat ik ervan uit ging dat het zo was. Ik weet dat niet alles wat online staat waar is, foto's gezocht bij lavendel/parelgrijs isabel en dat pastte bij de kleuren van mijn haan.
Maar zelf vind ik zijn rug eerder goudachtig. Maar ik ken me met die kleur helemaal niet uit.

Ik dacht lavendel x lavendel geeft lavendel... en wanneer je dan 3 x lavendel krijgt dan lijkt het te passen... en dacht simpel dat gaat lukken..... tot Witte en Tails


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten