mutaties araucana

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: mutaties araucana

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 nov 2020 18:15

Wit is wss gewoon recessief wit.
Maar dan moeten beide ouders dat dus dragen. In 1 op 4 (zonder andere factoren) wordt er dan een wit kuiken geboren..

Tails zal idd wel Isabel zijn, dat is ook het meest waarschijnlijke. Dus gouden lek met parelgrijs verdunning.
Lijkt hij op Isabelpatrijs? Die strepen op het kuiken zijn wel typisch patrijs. Ik geloof niet dat vb een berkenkuiken er zo uit ziet, maar zeker ben ik daar niet van.. Dat er parelgrijs over zit zie je ook duidelijk, dat wel.
Volledig parelgrijs kleur is wel E (extended black) gebaseerd en dat zijn kuikens met deze strepen op de rug zeker niet. E kuikens zijn meteen hun kleur met evt wit op de borst en gezicht. Dus als alle kuikens dit patroon hadden, zit er toch iets niet juist bij de ouders. Dus de kans dat ze gewoon kleurzuiver parelgrijs zijn is niet groot. Misschien iets met zilverpatrijs en parelgrijs. Of de kuikens zijn niet van deze ouders (ik weet niet of dat mogelijk is)..
Ik kan het alleszinds niet meteen verklaren adhv genetica..

Er zijn wss goudversterkende factoren in het spel.. Vandaar ook die schijn op de witte..

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: mutaties araucana

Berichtdoor umbaba » 26 nov 2020 21:19

Als ik me goed herinner lijken berken kuikens wat op mini pinguïns, zwart met wit buikje.
Als ik dat gestreept kuiken zie lijkt me de kans toch groot dat er ergens een flinke dosis patrijs in zit.

Het is niet omdat er al twee broers zuiver parelgrijs lijken net als de ouders dat alle broertjes en zusjes zo gaan zijn, als er andere genen in zitten ga je altijd een percentage hebben dat een ander paketje mee krijgt.
En als je de over over... grootouders van je kippen niet kent zullen er altijd verassingen bij zitten.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: mutaties araucana

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 nov 2020 09:09

Ja, dat kan. Dan zijn berken net als E kuikens..
Zo zouden zuiver parelgrijs kuikens dan moeten zijn.. Gewoon geheel lichtgrijs met wat wit op de buik..

Als de kippen die nu parelgrijs lijken net als de ouders, als kuiken ook die streepjes op de rug hadden, dan zijn ze dus niet zuiver parelgrijs. En de ouders zo goed als zeker ook niet.
En dan zit volgens mij daar de verklaring..
Wat het dan wel is, daar kan ik zonder goede foto's geen gok over wagen.
Al denk ik vb wel aan parelgrijs zilverpatrijs.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten