mutaties araucana

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
SillyEW
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jun 2020 13:48
Land: Duitsland
M/V: V

mutaties araucana

Berichtdoor SillyEW » 05 jul 2020 23:02

Ik heb British Araucana lavender. met staart, baard en 'kuif'
1 haan met 2 hennen, uit deze combinatie heb ik al 2 jonge kippen, lavender en met staart.
Nu heb ik onlangs 4 eieren van de Araucana's met 10 zijdehoenders in de broedmachine gehad, 1 kuiken is met het uitkomen in de hoek terecht gekomen en is gestorven, 1 kuiken is helaas na 1 dag overleden en de 2 anderen zijn raar/apart.... 1 is lavendel maar heeft geen staart en de andere is wit, en die is toch echt uit een groen ei gekomen.

is dit nu een speling van de natuur? en dus uniek of moet ik de ouder dieren kritischer bekijken en niet meer samen laten lopen/niet meer gebruiken voor de fokkerij?

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: mutaties araucana

Berichtdoor Deborah123 » 06 jul 2020 05:12

Is de witte wit of albino?

SillyEW
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jun 2020 13:48
Land: Duitsland
M/V: V

Re: mutaties araucana

Berichtdoor SillyEW » 06 jul 2020 10:29

Zoals ik het kan zien, wit. De ogen lijken normaal, poten zijn geel.
Zij/hij is compleet geel geboren terwijl de anderen grijzig/blauwig waren.

die zonder staart heeft echt een ronde achterkant en geen teken van staartveren.

zal dadelijk eens foto's maken

frankip
Berichten: 2905
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: mutaties araucana

Berichtdoor frankip » 06 jul 2020 20:44

Je weet wel de kleur en uiterlijk van de ouders, maar niet van de voorouders. Als er generaties terug witte, of bolstaarten ingekruisd zijn geweest, kan dat vele generaties later nog eruit komen. En dat kan zelfs 10 generaties of meer zijn.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: mutaties araucana

Berichtdoor Deborah123 » 06 jul 2020 20:49

Veerremming kan ook door de lavendelkleur komen. Lavendel schijnt een moeilijke kleur te zijn wat dat betreft.

SillyEW
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jun 2020 13:48
Land: Duitsland
M/V: V

Re: mutaties araucana

Berichtdoor SillyEW » 06 jul 2020 21:20

frankip schreef:Je weet wel de kleur en uiterlijk van de ouders, maar niet van de voorouders. Als er generaties terug witte, of bolstaarten ingekruisd zijn geweest, kan dat vele generaties later nog eruit komen. En dat kan zelfs 10 generaties of meer zijn.


ik weet niete veel tot niets af van kleurvererving bij kippen.
bij paarden moet 1 van de ouderdieren schimmel zijn om een schimmel te krijgen.
met wit bij kippen heb ik geen idee kwam niet verder dan lavendel x lavendel geeft lavendel.... alleen ik heb dus een witte.
Ik heb contact gezocht met de vorige eigenaar en die stond er ook raar van te kijken en heeft op zijn beurt nagevraagd bij de fokker. vwb de staartloze kon het zijn dat het kuiken later is/kon zijn met het krijgen van staartveren.... vwb de witte had ook zij geen verklaring en had het zelf nog nooit gehad met deze familie of anderen.

de staartloze heeft dus echt geen veer die gezien zou kunnen worden als een staartveer en lijkt ook korter dan het andere kuikentje.... de kuikens zijn 20-06 geboren, zou de staart nog kunnen beginnen te groeien?.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: mutaties araucana

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 jul 2020 22:10

Ik kwam dit topic tegen. https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=7057
Daar worden 3 verschillende dingen beweerd rond de vererving van het ontbreken van de staart.
Ik denk dat je er dus vanuit kan gaan dat ze het niet weten. :mrgreen:

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: mutaties araucana

Berichtdoor danielb » 06 jul 2020 23:04

mutaties zullen het niet zijn.
een reden zou kunnen zijn dat zowel de haan als 1 van de hennen split is voor wit.
dit kun je wel pas te weten komen als je nog meerdere kuikens uitbroed.
maar het kan ook reccesief wit zijn.
geen gedacht in welke hoeveel er dan witte kuikens kunnen uitkomen hoor.
soms kan dit zelfs maar (in theorie dan) 1 op de 16 kuikens zijn.
steeds lavendel x lavendel geeft ook na een tijd dieren met problemen en daarom word er door fokkers om de zoveel tijd wel eens een andere kleur tussendoor gefokt.

tis zoals Frankip het al heeft aangegeven dat dit dan ook pas weer na enkele generaties terug naar bovenkomt ondanks er enkele generaties lavendel x lavendel is gedaan.

ook de staartloosheid kan uiteraard weer veel oorzaken hebben.

SillyEW
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jun 2020 13:48
Land: Duitsland
M/V: V

Re: mutaties araucana

Berichtdoor SillyEW » 08 jul 2020 13:28

Pearlsofpassion schreef:Ik kwam dit topic tegen. https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=7057
Daar worden 3 verschillende dingen beweerd rond de vererving van het ontbreken van de staart.
Ik denk dat je er dus vanuit kan gaan dat ze het niet weten. :mrgreen:


ja die had ik ook gelezen lol en werd er ook niet wijzer van.

dit is de staartloze:
Afbeelding

Afbeelding

en de witte, alleen krijg ik de kleur niet zo op de foto als hij/zij in werkelijkheid is:
Afbeelding
Afbeelding


Ik wist niet zo goed een ander woord voor wat gaande was, en met mijn 'kennis en kunde' of meer het gebrek eraan lol dacht ik aan de witte tijgers en leeuwen.
En Tailless (zo heb ik de staartloze genoemd) mist gewoon een stuk(je)

Gebruikersavatar
Brahma's Ward
Berichten: 3470
Lid geworden op: 23 mar 2012 16:52
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: mutaties araucana

Berichtdoor Brahma's Ward » 08 jul 2020 20:09

De ouderdieren zullen inderdaad split zijn voor recessief wit. 1/4 van je kuikens zou dan in theorie wit zijn. Wanneer beide ouders het recessieve gen doorgeven krijg je een fenotypisch wit kuiken. Dit kuiken is onder het wit nog wel steeds homozygoot voor parelgrijs(lavender), maar dit wordt fenotypisch dus verdrongen door het wit.

De witte kuikens kan je wel bv gebruiken om weer op je parelgrijze dieren te kruisen om de veerkwaliteit te verbeteren, al kan je daar beter zuiver zwarte dieren voor gebruiken.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 15 gasten