Fokken beginner...

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Fokken beginner...

Berichtdoor danielb » 22 aug 2020 22:40

zelf heb ik momenteel maar 1 haan waarvan ik zeker wil zijn dat hij niet in de pot beland.
dat is de haan die ik nooit zal wegdoen.
dan heb ik ook hanen die ikzelf niet zal of wil slachten,maar als een ander dat doet als ze hier weggaan,dan is dat nu eenmaal zo.

hier gaan overtollige jonge haantjes zo snel mogelijk weg.(meestal gratis)
soms moet ik meerdere haantjes wat langer aanhouden om een uiteindelijke keuze te maken.
en dan word er wel eens door mijzelf geslacht,maar meestal probeer ik ze eerst te verkopen of weg te geven.
maar soms kan het niet anders omdat op sommige momenten weinig hanen worden aangenomen. (zelfs gratis soms niet)
en tis en blijft een (h)eerlijk stukje vlees.
vanaf hanen ouder zijn dan 5 maanden (omdat het slachten te lang is uitgesteld of ik ze niet kwijt kon),dan slacht ik ze zelf ook niet meer en houd ze aan tot ik ze wel kwijt kan.(dat gaat dan maar om enkele overschot hanen hoor)
tja....das ook een persoonlijke keuze ....

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Fokken beginner...

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 aug 2020 23:31

Waarom na 5 maand niet meer? Enkel bij de Brahma's (kan me voorstellen dat die dan behoorlijk groot worden om te slachten), of vb ook geen zijdehoenders?

Joachimdk4
Berichten: 197
Lid geworden op: 04 mei 2020 16:32
Land: Belgie
M/V: V

Re: Fokken beginner...

Berichtdoor Joachimdk4 » 23 aug 2020 00:22

Ik snap beide jullie meningen... toch is men hard eerder een peperkoek dan een steen, zeker op het vlak van dieren :gutgut:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Fokken beginner...

Berichtdoor danielb » 23 aug 2020 02:03

Pearlsofpassion schreef:Waarom na 5 maand niet meer? Enkel bij de Brahma's (kan me voorstellen dat die dan behoorlijk groot worden om te slachten), of vb ook geen zijdehoenders?


om verschillende persoonlijke redenen.
de billen hebben dan al zowiezo een iets te straffe/zware smaak voor mij.
en als ik ze dan al zo lang heb gehouden zijn het dikwijls al twijfelaars geweest om misschien toch te blijven en dan geeft dat ook al een klik in mijn hersenen.... ;)
tja...zoveelste langer dat ik wacht,zoveelste moeilijker word het ook.
en dikwijls begin je ook al eerder de pracht (en bij sommige leuke karakter) van het beestje te zien,ipv het vlees dat er achter zit :gulzig:

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Fokken beginner...

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 aug 2020 08:03

danielb schreef:
Pearlsofpassion schreef:Waarom na 5 maand niet meer? Enkel bij de Brahma's (kan me voorstellen dat die dan behoorlijk groot worden om te slachten), of vb ook geen zijdehoenders?


om verschillende persoonlijke redenen.
de billen hebben dan al zowiezo een iets te straffe/zware smaak voor mij.
en als ik ze dan al zo lang heb gehouden zijn het dikwijls al twijfelaars geweest om misschien toch te blijven en dan geeft dat ook al een klik in mijn hersenen.... ;)
tja...zoveelste langer dat ik wacht,zoveelste moeilijker word het ook.
en dikwijls begin je ook al eerder de pracht (en bij sommige leuke karakter) van het beestje te zien,ipv het vlees dat er achter zit :gulzig:


Euhm ja, dat merk ik nu ook. De mijne wordt binnen 2 weken 5 maand en hij wordt zo mooi plots! Heel breed en vol. Niet meer zo slank en hoog op z'n poten.

Chabo en overig
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 apr 2021 15:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Fokken beginner...

Berichtdoor Chabo en overig » 09 jun 2021 15:41

Ik zelf ben nu ook bezig met een project om een Chabo te kruisen met een Sebright. Wel is waar is dat hier de Chabo een haan is en de sebright hennen zijn.
Ik heb een on-kleur zuivere Chabo haan die ik laat kruizen met 1 Sebright hen geelwit gezoomd en 1 Sebright hen goudzwart gezoomd.
Iemand die ik ken heb ik al eens eitjes gegeven en hij heeft 1 uit gekomen ei gehad. In de zomervakantie zal ik zelf dieper willen ingaan om deze te kruisen.
Ik heb een foto van hem gevraagd:
Afbeelding
Afbeelding

Het is wel nog maar een kipje van 8 weken oud.
Persoonlijk vind ik het wel nog een mooie kip maar het kan nog veel veranderen (deze is vast gekruist met mijn goudzwart gezoomd)

Kitkat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2021 17:51
Land: Belgie
M/V: V

Re: Fokken beginner...

Berichtdoor Kitkat » 07 aug 2021 14:55

Dag allen,

Graag jullie advies welke van de 2 Cochin kriel haantjes ik best kan houden om door te fokken. Beiden parelgrijskoekoek. Ik vind beiden mooi. Ze zijn nu bijna 4 maand. De hennen zijn parelgrijs, parelgrijskoekoek en koekoek.

https://postimg.cc/gallery/W1VzGzc

Waar kijk ik best naar om mijn besluit te maken?

Bedankt!
Karen

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Fokken beginner...

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 aug 2021 15:06

Ik ben geen cochin kriel kenner en ook geen echte fokker. Ik weet ook niet of je foto's representatief zijn. Ik wil zeggen: op de foto lijkt het bovenste haantje beter van type want ronder en geen veer uit de staart omhoog. Maar misschien is het gewoon een slechte foto van je 2e en is die eigenlijk beter...
Je zou het aan een Cochinkrielfokker moeten vragen of er de rasbeschrijving bij nemen en zelf goed kijken.

Ik denk dat de kleur van de 2e aan de vleugels wat donkerder dat je wenst bij parelgrijs(koekoek), maar wederom ben ik niet zeker.

En anders, om het eens te doorbreken. Als dit beide prima haantjes zijn en ze hebben dezelfde verwantschap met de hennen (anders neem je de minst verwantte he) is er ook niets mis mee om op gezondheid (soms merk je verschil) of karakter te selecteren. Tis eens iets anders en wordt imo veel te weinig gedaan. :nuffig: :puh2:


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten