Hoe cochinkriel khaki en/ of dun maken?

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
StevenBruce
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2018 13:48
Land: Nederland
M/V: M

Hoe cochinkriel khaki en/ of dun maken?

Berichtdoor StevenBruce » 21 nov 2020 08:26

Graag zou ik wat meer willen weten over welke kleuren ik nodig heb om dun(en dus ook khaki) kleuren bij de cochinkriel te krijgen..

Ik ben een leek op dat gebied, dus genetische codes zeggen me niet veel. Met de kippencalculator kom ik er ook niet uit.

Alvast bedankt.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoe cochinkriel khaki en/ of dun maken?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 nov 2020 10:19

Dan moet je een khaki of dun dier hebben en inkruisen. Dat zit op het I-locus.
Dun is intermediair khaki. Dus 1 gen geeft dun, 2 khaki. Als je dus een zwart getekend dier met een khaki dier kruist krijg je 100% dun nakomelingen. Als je zwart met dun kruist is de helft zwart de helft dun getekend.

Het verdunt wel het zwart in de tekening.
Als je enkelkleurige dieren kruist (dus volledig zwart met volledig khaki) wordt het volledig dun.
Maar als je met vb een meerzomig patrijs kruist met een enkelkleurig khaki, krijg je in de eerste generatie enkelkleurige dun dieren (want enkel kleur is dominant over patrijs) met lek (goud) aan de hals. Maar de 2e generatie kan er ook (meerzomig) bruinpatrijs uit vallen. Het zwart in de meerzomig patrijs tekening wordt dan bruin. (en een deel khaki getekende dieren)
En dat geldt zo voor alle zwart in de patronen.. Dat wordt verdund. Het goud of zilver blijft hetzelfde.
Eigenlijk net hetzelfde principe als bij blauw, daar ga je meer over vinden, als je je wil inlezen.

Dus wat zou je precies willen verkrijgen? Enkelkleurige dieren?
En zit dat gen al ergens in de cochin kriel of moet je een ander ras inkruisen.

StevenBruce
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2018 13:48
Land: Nederland
M/V: M