Brahma kriel Columbia wit X Columbia buff - welk kleur?

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Chabo en overig
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 apr 2021 15:02
Land: Belgie
M/V: M

Brahma kriel Columbia wit X Columbia buff - welk kleur?

Berichtdoor Chabo en overig » 13 apr 2021 14:50

Ongeveer 3 weken terug had ik van iemand verschillende eitjes gekregen om uit te broeden. De meeste soorten kippen werden per soort gehouden. Ik ging van uit dat er geen Brahma kriel bij ging zitten maar gisteren toen alle bij de 2 eitjes (waarvan ik dacht dat het Zottegemse hoenen waren) uit kwamen bleken het toch 2 Brahma kriel kuikentjes te zijn.
Nu vraag ik mij af welk kleur deze 2 kunnen hebben als er hanen zaten in het kleur Columbia wit en Columbia buff en hennen in het Columbia buff. Moest de papa Columbia buff zijn dan ga ik er van uit dat deze kuikentjes of kuiken in het Columbia buff zal zijn, maar wat nu met de Columbia wit X Columbia buff?
Via kippencalculator las ik dat het kleur voor de hennen 'zwart getekend zilver columbia' en de hanen 'zwart getekend geel*S columbia' zijn maar daar snap ik niets van :roll: .

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Brahma kriel Columbia wit X Columbia buff - welk kleur?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 13 apr 2021 16:39

Allereerst, wit Columbia is genetisch gezien zilver columbia en Buff columbia is eigenlijk goud columbia..
Hennen hebben maar 1 chromosoom waar goud of zilver op ligt en zijn dus ofwel goud ofwel zilver. Dat gen krijgen ze altijd van hun vader.
Hanen hebben 2 zulke chromosomen en kunnen dgs 2 gouden genen, 2 zilveren genen of van elk eentje hebben. Zilver is dominant maar niet 100%.

De hennen worden in jouw combi (uit een zilveren haan) dan idd zilver Columbia..
De hanen worden dan fokonzuiver zilver columbia. Dat wil zeggen dat ze zowel goud als zilver dragen en dat geeft doorgaans een gelere kleur dan de zuivere zilveren. Bij patrijzen wordt dat roodgeschouderd maar ik weet niet of dat bij columbia ook is..
Op de kip calculator heet dat 'geel' maar das eigenlijk niet geheel juist. Er staat wel een opmerking onderaan bij S*, over fokonzuiver zilver.

Chabo en overig
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 apr 2021 15:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Brahma kriel Columbia wit X Columbia buff - welk kleur?

Berichtdoor Chabo en overig » 13 apr 2021 18:15

Oké, bedankt
Nog 1 vraag. Moesten er een haan of hanen bij zitten en ik kruis later dan die haan met een gouden hen, welke kleur zijn de nakomelingen dan?

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Brahma kriel Columbia wit X Columbia buff - welk kleur?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 13 apr 2021 19:00

Dan kan hij beide kleuren vererven.
Of de hen waarmee je kruist dan goud of zilver is, maakt niet uit voor de hennen kuikens. Hennen krijgen het nl enkel van hun vader, niet van de moeder. Dus hij kan zowel zilveren als gouden dochters krijgen. 50% van elk.

Bij een gouden moeder met een fokonzuiver zilveren haan krijg je zowel fokonzuiver zilveren hanen als gouden hanen als zonen. Ook 50% van elk.
Met een zilveren moeder krijg je dan zuivere en onzuiver zilveren hanen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Brahma kriel Columbia wit X Columbia buff - welk kleur?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 13 apr 2021 19:16

Nu moet ik er volledigheidshalve wel bij zeggen dat bij het door elkaar kruisen van gouden en zilveren dieren de kwaliteit van de kleur doorgaans wel iets minder wordt. Zilveren dieren vertonen wat roest (rode lek) en gouden dieren worden soms iets minder diep en effen van kleur.

Dit komt omdat er bij kippen ook erg veel goud versterkende of net verdunnende genen aanwezig zijn.. En in de zilveren lijnen worden die goudversterkers er uit gefokt om mooi witte dieren te krijgen. Bij de gouden lijnen worden die er uiteraard net in gefokt.
Meestal houdt een fokker zijn gouden en zilveren lijnen dus gescheiden, maar af en toe gaat ze toch ook kruisen hoor, om hun genetische basis wat te vergroten. De kleur wordt dan de volgende generaties weer verbetert.
Het rood bij zilver eruit krijgen schijnt wel erg lastig te zijn.. Het blijft nogal hardnekkig..
Dus een zilveren hen met gouden haan kruisen om gouden hennen te krijgen wordt vaker gedaan dan andersom.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten