Ongelukje: meerzomig zilverpatrijs x zalm

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
mathijsVDE
Berichten: 583
Lid geworden op: 07 apr 2010 08:16
Land: Belgie
M/V: M

Ongelukje: meerzomig zilverpatrijs x zalm

Berichtdoor mathijsVDE » 05 jun 2021 20:43

Dag allemaal,

Ik ben een aantal weken geleden broedeieren gaan ophalen bij een fokker van Wyandotte krielen. Al sinds dag 1 had ik mijn twijfel over de kleur van drie van die kuikentjes: het leek mij sterk dat zij uiteindelijk meerzomig patrijskleurig gingen worden. Wat blijkt ... een van de hanen moet 'vreemdgegaan' zijn :gutgut: , waardoor ik nu drie kruisingen meerzomig zilverpatrijs x zalm heb lopen. Mijn vraag is nu: hoe groeien die uit?

Op de kippenkleurencalculator weet ik niet exact hoe ik meerzomig zilverpatrijs moet maken bij Wyandotte krielen. Is die kleur op basis van patrijs of op basis van aziatisch patrijs? Aangezien dat twee volledig andere uitkomsten geeft. Ze zouden volgens de calculator ofwel zalm ofwel roodgeschouderd/crème patrijs moeten zijn, maar volgens mij doe ik iets mis ;)

Hier alvast een foto van hen samen met hun meerzomig (blauw)patrijs broertjes en zusjes:

Afbeelding
Helemaal links, vierde van links en uiterst rechts

Afbeelding
De lichtste, in het midden.

Afbeelding
Kuiken dat zich aan het poetsen is.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ongelukje: meerzomig zilverpatrijs x zalm

Berichtdoor Pearlsofpassion » 05 jun 2021 22:54

Ik denk dat je gewoon zalm mag verwachten.
Ik zie dat de kipcalculator idd e+ boven Tarwe plaatst maar ik ben niet zeker of dat wel klopt. En ik denk dat wyandotte aziatisch patrijs gebaseerd is en daar gaat tarwe zeker boven.

Bij kippen is wel vrijwel geen enkel gen gewoon helemaal dominant. Er is altijd wel wat lek of tussenvorm, dus echt mooie afgelijnde kleur krijg je niet bij genotypisch onzuivere dieren.
Dus ale, iets dat lijkt op zalm. ;)

Gebruikersavatar
mathijsVDE
Berichten: 583
Lid geworden op: 07 apr 2010 08:16
Land: Belgie
M/V: M

Re: Ongelukje: meerzomig zilverpatrijs x zalm

Berichtdoor mathijsVDE » 06 jun 2021 12:10

Pearlsofpassion schreef:Ik denk dat je gewoon zalm mag verwachten.
Ik zie dat de kipcalculator idd e+ boven Tarwe plaatst maar ik ben niet zeker of dat wel klopt. En ik denk dat wyandotte aziatisch patrijs gebaseerd is en daar gaat tarwe zeker boven.

Bij kippen is wel vrijwel geen enkel gen gewoon helemaal dominant. Er is altijd wel wat lek of tussenvorm, dus echt mooie afgelijnde kleur krijg je niet bij genotypisch onzuivere dieren.
Dus ale, iets dat lijkt op zalm. ;)


Merci! Dus dan zou ik er in principe ook van mogen uitgaan dat ze alle drie hennetjes zijn aangezien ze lichtbruin zijn van kleur? (Dat zou dan weer een meevaller zijn haha)

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ongelukje: meerzomig zilverpatrijs x zalm

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 jun 2021 20:38

Euhm ja, :gutgut: dat vind ik een zware verantwoordelijkheid om dat te beweren. :puh2:
Ik vermoed het, dat het zalm wordt. Maar ik zie de kuikens te slecht op de foto om het zeker te zeggen hoor hoe dat met de kleur zit.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ongelukje: meerzomig zilverpatrijs x zalm

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 jun 2021 21:07

Halfweg deze pagina https://berendbeekhuis.jouwweb.nl/overige-kleuren/zalm1
staan ook 2 fokronde's vermeld waarbij de ouders mix zijn van zalm met aziatisch meerzomig zilverpatrijs. Dus genen van beide kleuren dragen, de dieren zien er zalm uit.
Het gaat over Brahma's, de zalmkleur zou daar (naast kruisingen met faverolle's) ontstaan zijn vanuit kruisingen van columbia met zilverpatrijzen om de columbia eruit te krijgen (zalm is eigenlijk wit zwartcolumbia zonder columbia). Staat allemaal uitgelegd op die pagina. (Je moet wel onderaan beginnen, het oudste staat onderaan)

Gebruikersavatar
mathijsVDE
Berichten: 583
Lid geworden op: 07 apr 2010 08:16
Land: Belgie
M/V: M

Re: Ongelukje: meerzomig zilverpatrijs x zalm

Berichtdoor mathijsVDE » 11 jun 2021 11:49

Pearlsofpassion schreef:Euhm ja, :gutgut: dat vind ik een zware verantwoordelijkheid om dat te beweren. :puh2:
Ik vermoed het, dat het zalm wordt. Maar ik zie de kuikens te slecht op de foto om het zeker te zeggen hoor hoe dat met de kleur zit.


Bedankt voor je reactie! Het lijkt inderdaad alsof ze zalm zullen worden (al vind ik ze wel heel licht). Speciaal in ieder geval :gulzig: De kleur komt er ondertussen al een beetje beter door:

Afbeelding
Afbeelding

En bedankt voor de link! Super interessant :)


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten