Blauwe wyandotte Fokken

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Lholthinrichs
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 nov 2019 11:06
Land: nederland
M/V: V

Blauwe wyandotte Fokken

Berichtdoor Lholthinrichs » 03 jan 2022 23:48

Hoi, dit is mijn eerste keer hier en ik heb een vraag.
Ik heb een paar blauw gezoomde wyandotte hebben uitgebroed in mijn broedmachine. Ik wil hier graag een haan bij. Ik zou graag ook blauwe nakomelingen willen. Welke soort/kleurslag haan kan ik hier dan het beste bijzetten? Ik begrijp dat er nooit een 100% een en dezelfde kleuren uit een legsel zullen komen.

Misschien heeft iemand tips.

Alvast bedankt,
Groetjes

Gebruikersavatar
BroX
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jan 2019 00:12
Land: Zweden
M/V: M

Re: Blauwe wyandotte Fokken

Berichtdoor BroX » 04 jan 2022 00:01

Wat ik ervan begrepen heb, zou een zwartgezoomde haan dan 50% blauw en 50% zwart opleveren. Met een blauwgezoomde haan krijg je ook 50% blauw, maar daarbij 25% zwart en 25% splash (vuilwit).

PearlsOfPassion zal me vast verbeteren als ik er naast zit :-D

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Blauwe wyandotte Fokken

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 jan 2022 05:36

Klopt hoor. Als het om enkelkleurig dieren gaat tenminste.
Bij Wyandottes denk ik meteen aan goud of zilver
(blauw of zwart) gezoomd? Dat zijn ze niet bij jou? Gewoon enkel blauw met een zoompje in donkerder blauw? Geen bruin of wit? Dan klopt het idd. Alhoewel zwart gezoomd wel niet bestaat, zwart is gewoon zwart. :puh2: Maar het gen voor gezoomd blijft wel aanwezig als het eronder zit en vererft ook weer naar de blauwe nakomelingen.

Meestal combineren fokkers blauw met zwart omdat de zwarte kleur vaak ook erkent is terwijl de splash/vuilwit een ongewenste kleur is. Ik begrijp daar niets van want ik vind splash vaak erg mooi. Zeker bij een haan. En het voordeel is wel, als je splash op zwart zet, krijg je 100% blauw.
Blauw is nl een intermediaire kleur. Kippen die 1 gen voor zwart hebben en 1 gen voor splash, zijn blauw.

Lholthinrichs
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 nov 2019 11:06
Land: nederland
M/V: V

Re: Blauwe wyandotte Fokken

Berichtdoor Lholthinrichs » 04 jan 2022 08:38

Pearlsofpassion schreef:Klopt hoor. Als het om enkelkleurig dieren gaat tenminste.
Bij Wyandottes denk ik meteen aan goud of zilver
(blauw of zwart) gezoomd? Dat zijn ze niet bij jou? Gewoon enkel blauw met een zoompje in donkerder blauw? Geen bruin of wit? Dan klopt het idd. Alhoewel zwart gezoomd wel niet bestaat, zwart is gewoon zwart. :puh2: Maar het gen voor gezoomd blijft wel aanwezig als het eronder zit en vererft ook weer naar de blauwe nakomelingen.

Meestal combineren fokkers blauw met zwart omdat de zwarte kleur vaak ook erkent is terwijl de splash/vuilwit een ongewenste kleur is. Ik begrijp daar niets van want ik vind splash vaak erg mooi. Zeker bij een haan. En het voordeel is wel, als je splash op zwart zet, krijg je 100% blauw.
Blauw is nl een intermediaire kleur. Kippen die 1 gen voor zwart hebben en 1 gen voor splash, zijn blauw.


Bedankt voor je reactie! Het is inderdaad blauw gezoomd. En zou er dan een zwartgoud gezoomde haan bij moeten? Of een enkel zwarte? Dan ga ik opzoek naar een mooie haan! Ik heb zelf ook nog uit een ander broedsel een vuilwitte haan. Wat gebeurd er als ik die erbij zet? Of zou dat geen mogelijkheid zijn?

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Blauwe wyandotte Fokken

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 jan 2022 13:48

Los van het blauw en zwart moet je er zoveel mogelijk dezelfde kleur op zetten. Dus op goud gezoomde hennen zet je een goud gezoomde haan.
In jouw geval, op een volledig blauwe haan, zet je een zwarte haan. De zoming zit daarop ja, maar gewoon over blauw praten is duidelijker in dit geval, zodat er geen misverstanden zijn. Als je die zoming in dat blauw wil behouden moet je zeker zijn dat die zwarte haan dat ook heeft. Dat zie je dus niet, dat weet je door zijn afkomst.
Je haalt hem zowiezo best uit een familie waarin ook blauw gefokt wordt, anders bestaat de kans dat je blauw met generaties donkerder wordt door zwartversterkende genen waarop een fokker van enkel zwarte dieren natuurlijk op selecteert.

Die vuilwitte haan kan ook dienen. Dan krijg je dus 50% blauwe en 50% vuilwitte nakomelingen. Moet je wel over nadenken aangezien die vuilwitte dus niet gewenst zijn en daardoor een stuk moeilijker te verkopen.


Ter info, als je goud gezoomd met enkelkleurig gaat mengen krijg je in principe enkelkleurige dieren. Enkelkleurig is dominant over de andere kleuren. Alleen komt daar behoorlijk wat gouden 'lek' door. Bij de haan in de hals, en op de schouders en rug/zadel. Ik heb er eentje gehad, die waar gewoon de helft erdoor lekte. Dat kon je moeilijk nog enkelkleurig noemen. Ik heb nu ook een hen (z'n dochter) , die heeft een volledig gouden hals en zo wat vage gouden waas over haar veren. De rest is heel donker blauw, met idd een zoming erop. Heel mooi hoor, maar wel duidelijk niet kleurzuiver.
Het blauw of zwart in goud gezoomde dieren is hetzelfde gen als bij de volledig zwarte of volledig blauwe dieren. Alleen heeft bij die volledig zwart of blauwe dieren het zwart zich uitgebreid over het hele lijf en al het goud bedekt/weggestopt. Maar een blauwe goud gezoomde hen met een zwart goud gezoomde haan geeft dus ook 50% blauw goud gezoomde en 50% zwart goud gezoomde nakomelingen.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten