kuikenkleur, wat te verwachten?

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Ryanspets
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mar 2017 12:46
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Walcheren

kuikenkleur, wat te verwachten?

Berichtdoor Ryanspets » 26 jun 2022 10:15

Nou, de titel zegt het al.
Ja, ik weet dat Serama's in de groep 'toverballen' valt, maar zou wel graag willen weten wat er ongeveer te verwachten is aan de hand van hun kuiken kleur/patroon.

Bijvoorbeeld het stelletje met patrijs tekening, daar zitten 4 of 5 kleurtinten tussen.

2 bij Elsa met een wittige grondkleur
1 bij Elsa die oranjerossig is, waar geen zwart in lijkt te zitten en het koppatroon mist
1 bij Elsa die donker getekend is met oranje/bruine grondkleur
Afbeelding

Uit de broedmachine 2 donkere waarbij de aftekening een rode gloed heeft, maar 1 net een slagje lichtere aftekening als de ander, Deze hebben veel meer een stipjespatroon op het voorhoofd dan die bij Elsa.

Donkerste boven (meer een mahonie tint, de ander wat oranje-ger);
AfbeeldingAfbeelding

Dan is er nog een met een gebroken patrijs aftekening en 1 met een paar kleine donkere vlekjes...ik neem aan dat die twee iets in de richting bont of porselein uitpakken?
Afbeelding
Afbeelding

En de inieminie gele waar ik vanuit ga dat het in de richting wit of tarwe zal gaan;
Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kuikenkleur, wat te verwachten?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 jun 2022 12:41

Je kan niet alles aflezen.
Van die 2 wittere bij Elza zou ik vermoeden dat ze zilver dragen. Maar zeker ben ik niet.
De andere kleurtinten kunnen verschillen zijn tussen goud, rood of fokonzuiver zilver bij hanen. Of nog andere.
Gezoomde kuikens lijken ook op patrijs in het begin maar dan heel donker en meer streepjes in het gezicht.
En bij kruisingen tussen kleuren wordt het idd nog onvoorspelbaarder.
Als die bij Elza zuivere patrijsjes zouden zijn, zijn het zeker hennen. Maar ik vermoed dat het gewoon iets anders is.

Dat het toverballen zijn heeft uiteraard niets te maken met het ras maar met de kleuren van de ouders die niet zuiver en onzeker zijn.

Ryanspets
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mar 2017 12:46
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Walcheren

Re: kuikenkleur, wat te verwachten?

Berichtdoor Ryanspets » 26 jun 2022 13:08

Dit zijn de ouders van 3 van Elsa's ukken en 3 van de BM
Afbeelding

Dit de ouder-toom van eentje van Elsa
Afbeelding

En de kleine gele komt uit een maleis type lijn, voornamelijk tarwe's en een aantal blauwe (borst, staart, vleugeltip) hanen

Ryanspets
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mar 2017 12:46
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Walcheren

Re: kuikenkleur, wat te verwachten?

Berichtdoor Ryanspets » 26 jun 2022 13:16

thnx, waarschijnlijk dus wat in de richtingen patrijs, mogelijk gezoomd, bont, en wit/tarwe...
en die rossigoranje bij Elsa mogelijk porselein als ik vergelijk met porselein-kuiken foto's van andere rassen?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kuikenkleur, wat te verwachten?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 jun 2022 16:40

Ja, daar weet je dus niets mee he.. Vandaar toverballen.

Die rosse zou ik ook aan rood en Columbia denken. Dus dat kan voor porselein.
Maar kleuronzuiver dan he. Zo goed als zeker allemaal. Dus dat kan alle kanten op gaan.

Ryanspets
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mar 2017 12:46
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Walcheren

Re: kuikenkleur, wat te verwachten?

Berichtdoor Ryanspets » 26 jun 2022 16:56

Ja snap ik, maar wel leuk om een klein beetje te weten wat er misschien uitkomt ongeveer

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kuikenkleur, wat te verwachten?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 jun 2022 17:38

Ja, dat snap ik heel goed, maar zo is dat geen doen.

Als je zou weten wat de ouders zijn, welke kleuren precies, dan zijn er alles tussen 1 of 10 verschillende dingen die eruit kunnen komen. Afhankelijk van de kleuren. Maar dan kan je dus iets voorspellen.
Nu weet jij niet welke kleuren de hanen hebben en of ze zuiver zitten of zo.. En je hebt verschillende hennen die de moeder kunnen zijn waarvan je ook niet weet welke kleuren ze dragen (meeste die ik op de foto zie zijn ook niet kleurzuiver).
Dus ja, dan heb je zo'n honderdtal mogelijkheden als het niet meer is.

Met een kuikenkleur kan je iets afleiden. Goud of zilver zie je vb vaak wel. Rood soms. Of ze extended black dragen of niet. Columbia. Tarwe idd. Maar dat zijn de basiskleuren. Al de variaties erop zie je zo niet.. En dan zit je nog met kruisingen tussen kleuren, kan iets heel anders worden dan het er als kuiken uitziet. Tenzij je weet wat je kan verwachten.

Ryanspets
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mar 2017 12:46
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Walcheren

Re: kuikenkleur, wat te verwachten?

Berichtdoor Ryanspets » 26 jun 2022 19:22

De basis is ook wel genoeg hoor, was er gewoon nieuwsgierig naar elke richting ze een beetje opgaan. Mag best een beetje verrassing blijven, en had ook niet anders verwacht met mengsel-tomen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kuikenkleur, wat te verwachten?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 jun 2022 20:22

Wel, die met zwarte strepen op de rug hebben in basis patrijs. Aziatisch of wildkleur dat weet ik niet hoor. Bij dubbel gezoomd wordt dat veel donkerder en wat meer strepen, vooral op de kop.
Kwartel weet ik niet precies maar ik denk dat het weinig kleur geeft, bijna volledig geel.
Extended black (enkelkleurig) geeft vrijwel effen kuikens in de kleur, vaak met iets van witte aftekening op de buik en kin (pinguin).

Zilver is uiteraard wit van ondertoon, goud lichtbruin, rood donkerbruin, geel en fokonzuiver zilver tonen geel.

Columbia geeft donker hoofdje en donkere rug, zonder de strepen die patrijs wel heeft. Bij fokonzuiver zie je die strepen vaak wel, licht.

Maaarrrr... Als het kuiken licht blauw of wit getekend is ipv zwart of donker blauw, dan worden al die aftekeningen die hierboven in donker beschreven net licht van kleur.. Of toch ook nog weer anders.

Dat is wat ik zelf zo wat weet.
Adhv kopvlekjes kan je soms nog wat afleiden. Zo geeft Koekoek een witte vlek op het hoofdje bij de haantjes. Ik geloof dat gepareld (zoals bij porselein) ook wat witte vlekjes op de kop geeft.

En zoals gezegd, bij mixen van kleuren krijg je weer tussenvormen.

Gebruikersavatar
LouisdeKiep
Berichten: 172
Lid geworden op: 30 apr 2022 11:59
Land: Nederland
M/V: M

Re: kuikenkleur, wat te verwachten?

Berichtdoor LouisdeKiep » 26 jun 2022 21:13

Dat 2de Elsa haantje :duimop: We gaan het zien maar ben er bang voor


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 9 gasten