Aparte kleur Sebright kuiken?

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Ryanspets
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mar 2017 12:46
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Walcheren

Aparte kleur Sebright kuiken?

Berichtdoor Ryanspets » 03 jul 2022 19:41

Ik begin zo langzaamaan toch wel nieuwsgierig te worden...
1 van de Sebrightjes heeft toch wel een apart kleurtje, lijkt een verdunning te hebben ??

Zeker naast de zilver-zwartgezoomde kuikens valt zijn? tint behoorlijk op. Iemand die er wat over kan/durft te zeggen?

foto 1 het vreemde kleurtje, foto 2 een zilver, foto 3 naast de zilvers
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

2 foto's van vandaag, naast zilvers en naast goud en zilver
Afbeelding
Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Aparte kleur Sebright kuiken?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 jul 2022 21:37

Misschien kruising tussen beide?
In dat geval is het zeker een haantje.

Maar ik vind het ook eerder lijken of zn zwart verdunt is.
Je hebt heel wat genen die zwart verdunnen tot grijs of zwart. Maar welk het kan zijn, hangt natuurlijk van de populatie van de fokker af.
Laatst gewijzigd door Pearlsofpassion op 03 jul 2022 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Ryanspets
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mar 2017 12:46
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Walcheren

Re: Aparte kleur Sebright kuiken?

Berichtdoor Ryanspets » 03 jul 2022 21:39

Maar zou zwartgezoomd x zwartgezoomd niet gewoon uitkomen op zwartgezoomd dan? De zoming is echt lichtbruinig

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Aparte kleur Sebright kuiken?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 jul 2022 21:42

Ryanspets schreef:Maar zou zwartgezoomd x zwartgezoomd niet gewoon uitkomen op zwartgezoomd dan?


Sorry, heb hierboven nog aangepast.
Idd, zwart X zwart zou meestal zwart moeten geven. Maar als er ergens een gen recessief zit, en, de ouders verwant zijn en het beide dragen, kan dat recessieve gen (in 1/4e van de gevallen) zuiver komen te zitten en dus wel fenotypisch zichtbaar.

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Aparte kleur Sebright kuiken?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 jul 2022 21:44

Hij heeft ook meer streepjes op z'n rug. Das ook gek
...

Ryanspets
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mar 2017 12:46
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Walcheren

Re: Aparte kleur Sebright kuiken?

Berichtdoor Ryanspets » 03 jul 2022 21:49

Pearlsofpassion schreef: Maar als er ergens een gen recessief zit, en, de ouders verwant zijn en het beide dragen, kan dat recessieve gen (in 1/4e van de gevallen) zuiver komen te zitten en dus wel fenotypisch zichtbaar.


Hm, dat zou dan *denk ik* de enige mogelijkheid zijn. Waar ze vandaan komen had alle kleuren in aparte tomen zitten, dus een kruising lijkt me onwaarschijnlijk.
Zal eens een balletje opgooien bij de aanbieder, natuurlijk maar afwachten of er een eerlijk antwoord komt, maar wie niet waagt...


Ja, streepjes was ook apart in de zilvertjes, alle drie hadden een wat ander rugpatroon; 1 bijna effen, 1 met meer een kwartel-aftekening en 1 meer met donkere stipjes :frons:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Aparte kleur Sebright kuiken?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 jul 2022 21:59

Ryanspets schreef:
Pearlsofpassion schreef: Maar als er ergens een gen recessief zit, en, de ouders verwant zijn en het beide dragen, kan dat recessieve gen (in 1/4e van de gevallen) zuiver komen te zitten en dus wel fenotypisch zichtbaar.


Hm, dat zou dan *denk ik* de enige mogelijkheid zijn. Waar ze vandaan komen had alle kleuren in aparte tomen zitten, dus een kruising lijkt me onwaarschijnlijk.
Zal eens een balletje opgooien bij de aanbieder, natuurlijk maar afwachten of er een eerlijk antwoord komt, maar wie niet waagt...


Ja, streepjes was ook apart in de zilvertjes, alle drie hadden een wat ander rugpatroon; 1 bijna effen, 1 met meer een kwartel-aftekening en 1 meer met donkere stipjes :frons:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ah OK, als er al variatie in zit is het minder gek.

Bij een recessief gen is er veel kans dat de fokker het zelf niet weet hoor. Misschien kan hij dan teugdenken waar het vandaan komt en zo weten om welk gen het gaat. Maar misschien ook niet.
Het is alleszinds geen grote fout of zo. Iedere rasfokker doet enige inteelt en dan komt zoiets soms maar generaties later boven drijven.
Misschien vind hij het wel interessant om weten..

Ryanspets
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mar 2017 12:46
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Walcheren

Re: Aparte kleur Sebright kuiken?

Berichtdoor Ryanspets » 03 jul 2022 22:03

Ik vind t ook geen probleem, wel leuk om zo'n verrassing ertussen te hebben, maar kan zo'n mysterie niet aan me voorbij laten gaan zonder te proberen het te ontrafelen :cool:

Heb hem een bericht gestuurd, misschien heb ik geluk, en heeft 'ie het zelf ook wel eens voorgehad (en hopelijk foto van het resultaat..hihi)

Ryanspets
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mar 2017 12:46
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Walcheren

Re: Aparte kleur Sebright kuiken?

Berichtdoor Ryanspets » 03 jul 2022 22:04

wow, das snel, nu al reactie; "Er is idd 1 hen met iets lichtere bestreeping.
Denk dst het vsn die hen is" , gaat kijken of er een foto is


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten