wat eten schapen(ze zijn er!,met fotos)

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

wat eten schapen(ze zijn er!,met fotos)

Berichtdoor cetinel » 08 sep 2009 05:49

ja gras natuurlijk,maar mogen ze daarnaast zoals kippen ook af en toe een snee brood en wat (rauwe) groentjes of zo?
in afwachting dat we er van onszelf krijgen,komen hier tegen het weekend 4 schaapjes lopen van een kennis,tis eigenlijk om het gras en onkruid kort te krijgen,er word een afspanning gemaakt apart van de kippenren(250 m²)
de schaapjes zouden een 6-700m² ter beschikking krijgen,krijgen ze die oppervlakte kaal(nou ja kort dus)op een week of zes??of is dat gras dan niet voldoende,tis dus eigenlijk wel de bedoeling dat dat gras verdwijnt,maar ik zou toch graag als ik in de tuin kom,de schaapkes ook af en toe soigneren dus,vandaar mijn vraag of ge eventueel wat bij mag geven?
heel kort gezegd dus: op welke tijdspanne krijgen 4 schapen een zes zevenhonderd vierkante meter gras kortgegraasd
en mogen ze ook (voor de leut) af en toe wat anders?is al beetje oefening voor als we der zelf krijgen(ik droom nu al van lammetjes :gutgut: )
en nog een vraag,knagen ze ook gelijk aan de boomkes(staan een paar fruitbomen waarvan een aantal nog redelijk jong)of beginnen ze eerst aan het gras?dus moet ik al wat rond mijn boomkes doen ter bescherming.?
eten ze ook brandnetels?(die pluk ik nu voor de kalkoenen)
dank bij voorbaat voor het antwoord!
Laatst gewijzigd door cetinel op 29 sep 2009 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Yola
Berichten: 609
Lid geworden op: 18 jun 2008 12:08
Land:
M/V: V

Re: wat eten schapen

Berichtdoor Yola » 08 sep 2009 09:01

Schapen zijn op zich sobere dieren, ik weet niet wat voor schapen je krijgt, maar ze kunnen zich op gras en hooi goed redden.
Hier krijgen ze af en toe wat oud droog brood, en natuurlijk vanaf halverwege de dracht en altijd een goed likblok zonder koper.
Ik zou als ik jou was je stukje van 700 meter eerst nog door de helft delen, dan wordt het zeker mooi kort afgegraasd.
Hier lopen de schapen nu in de polder, ik geef ze elke dag een vers stukje gras erbij en op deze manier houd je de boel mooi kort.
Brandnetels eten ze als ze afgemaaid zijn, ga er met de zeis door, verder droog ik ze ook voor de winter.
Je fruitbomen zullen zeker niet veilig zijn, hier knabbelen ze heel graag de bast van jonge bomen af.
1 waarschuwing, schapen zijn heel verslavend :puh2:

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: wat eten schapen

Berichtdoor cetinel » 08 sep 2009 09:20

ah bedankt voor je antwoord al!!
dacht dat 700m² mischien te weinig was om gedurende een week of zes van genoeg eten te voorzien,een likblok,is dat echt nodig?(is een kennis van mijn man en die had gevraagd of hij een paar schapen mocht lenen voor ons gras af te grazen)ik heb die mens zelf niet gezien,dus ik weet ook niet of hij zoiets mee gaat sturen...
brandnetels staan tussen het gras,die pluk ik regelmatig voor de kalkoentjes en die eten het wel op,dus ook voor de schapen moet ik ze zelf eerst maaien,kan ik ze niet ook gewoon plukken en hoopje geven.
boomkes beschermen dus!!
ik heb hier nog redelijk wat stukken afvalgaas(meegebracht van vorig adres)van mijn vroegere kippenrenmee
die is dus hier en daar al wat krom,maar ik dacht dus daarvan rond de stammetjes te doen(doorsnee van het gaas als je in de rondte doe is dan zo een 60 cm)is dat voldoende??
tis van dat groene draad van 1 meter vijftig,sommige 1 meter 20 hoog
o ja,ik denk dat het de gewone huis tuin en keuken(bestaan die wel?)schapen zijn...geen echt ras denk ik.
het zijn geen oussantjes in ieder geval(eerst wou hij zo 2 rammetjes brengen,van nog een andere kameraad)
het zijn 2 witte en 2 bruine zei hij :frons:

Yola
Berichten: 609
Lid geworden op: 18 jun 2008 12:08
Land:
M/V: V

Re: wat eten schapen

Berichtdoor Yola » 08 sep 2009 17:42

Denk niet dat je je gaat redden met alleen je stukje van 700 meter, ivm wormen kun je je schapen zomers het beste niet langer dan 2 weken op een stuk hebben lopen, ik verplaats ze heel veel omdat ik op deze manier bijna geen problemen met wormen heb en maar weinig hoef te ontwormen.
Likblok is zeker nodig, schapen hebben dit absoluut nodig.
Brandnetels kun je ook plukken, ik zeis ze om omdat dit gewoon sneller gaat en wij een achterlijk grote tuin hebben waar op bepaalde plekken de brandnetels zeer enthousiast groeien.
Heb hier schapen lopen die zelfs naar laaghangende takken springen maar normale schapen doen dit volgens mij niet, ze gaan ook op hun achterpoten staan om nog hoger in de boom te komen, denk af en toe dat ik scheiten heb in plaats van schapen. :crazyeyes:

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: wat eten schapen

Berichtdoor cetinel » 09 sep 2009 17:06

groter stuk afzetten dus,of de beesten vroeger terugsturen,de zomer is bijna over en de dieren blijven maar paar weken,is er nog steeds gevaar voor maden dan??konten controleren,dagelijks of hoe doe je dat?

Yola
Berichten: 609
Lid geworden op: 18 jun 2008 12:08
Land:
M/V: V

Re: wat eten schapen

Berichtdoor Yola » 09 sep 2009 21:48

Maden kun je grootdeels voorkomen door je schapen goed in de gaten te houden, je leert hun persoonlijkheden kennen en merkt gelijk of er wat mis is, als ze last van maden hebben zal een schaap zich afzonderen, kop naar beneden, veel kwispelen met de staart.
Als de wol kort is en het schaap gezond heb je verder ook geen last van vieze konten
Heb er hier 69 rondlopen, in 4 jaar nu 1x maden gezien, dit jaar bij een lam tussen de poten, had dus altijd gedacht dat als ik de wol maar kort had er geen madenprobleem zou optreden, ben dus weer een illusie armer :shock:
Toen dit lam last kreeg van maden was ik een weekend op cursus, mijn zoon en man letten op mijn schapen en die hebben de signalen gemist, toen ik in het weiland kwam lag ze en wilde al niet eens meer opstaan, maar na 2 dagen baden in biotex is ze weer helemaal opgeknapt (gelukkig maar, ze is mijn allermooiste lam, de kleindochter van mijn lieveling, luna)
Als je schapen maar voor een paar weken komen zou ik me niet al te druk maken, zou ze eerst op die 700 meter zetten en kijken hoe snel ze dit opeten, je merkt het gelijk als ze niet meer genoeg hebben!

marjanp
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:19
Land:
M/V: V

Re: wat eten schapen

Berichtdoor marjanp » 15 sep 2009 21:20

Waar dient een likblok precies voor?

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: wat eten schapen

Berichtdoor cetinel » 27 sep 2009 01:00

het duurde wat langer dan eerst gedacht maar:ze zijn er!

Gebruikersavatar
ingrid
Berichten: 4040
Lid geworden op: 09 okt 2002 23:08
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Zeeland (Tholen)

Re: wat eten schapen

Berichtdoor ingrid » 27 sep 2009 12:36

cetinel schreef:het duurde wat langer dan eerst gedacht maar:ze zijn er!



Leuk!!!!
Veel mensen vinden schapen deuzige dieren, maar ik vind dat ze een hoop gezelligheid op de wei brengen :P
Ehhhh, foto's?????

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: wat eten schapen

Berichtdoor cetinel » 27 sep 2009 23:44

Afbeelding
hallo!


Afbeelding
huh?

Afbeelding
lekkere perzikblaadjes :frons:

Afbeelding
kip,heu schaap zonder kop

boomkes moeten er dus aan geloven :?
had rondom gaas gedaan(1,50 hoog en doorsnee een meter) maar die gebruikten ze als steun voor hun poten om hogerop te komen :gluiplach: .
dus weer weg, op deze manier kunnen ze tenminste enkel aan de onderste blaadjes en takken.

er is ongeveer 500m² afgezet met van dat plastic net in oranje,geloofde mijn man niet dat dat zou gaan,maar ze blijven er mooi achter :shock:
bedoeling is om over een paar weekjes op te schuiven naar "een nog niet bevuild stuk" van nog es een m² of drie vierhonderd.


Terug naar “Schapen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten