hoe hoog moet de afrastering zijn?

Gebruikersavatar
milou
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 dec 2004 12:20
Land:
M/V: V
Locatie: drenthe
Contacteer:

hoe hoog moet de afrastering zijn?

Berichtdoor milou » 30 dec 2009 15:57

hoe hoog moet de afrastering zijn voor ouessant schaapjes? ik heb zitten kijken naar dit soort afrasteringen: http://kastanjehoutshop.nl/index.php?cPath=2 maar nou zijn er natuurlijk weer allemaal verschillende maten. de ene helft vh weitje zou ik hier graag mee willen afzetten.

de andere helft met gewoon schapengaas. en ook hiervoor zijn weer allemaal verschillende soorten (hoogte, aantal draden, van onder toennemend). wat kan ik nou het beste nemen? we willen ook een rammetje en ik weet niet in hoeverre de horens in het gaas verstrikt kunnen raken.

Gebruikersavatar
Veulen
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 jan 2009 17:25
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: hoe hoog moet de afrastering zijn?

Berichtdoor Veulen » 30 dec 2009 19:56

Niet doen! Die dingen zijn vreselijk gevaarlijk. Ze splinteren, er zitten scherpe delen aan en zijn echt niet geschikt. Er zijn zoveel mooiere en veiligere oplossingen.

Ouessantjes kunnen best leuk springen, mare ze gaan bij ons niet over een hek van 1,20 heen (naja me geiten ook niet trouwens)

Gebruikersavatar
malle molen
Berichten: 6398
Lid geworden op: 10 mei 2007 12:52
Land:
M/V: V
Locatie: Niederrhein (Duitsland)

Re: hoe hoog moet de afrastering zijn?

Berichtdoor malle molen » 31 dec 2009 08:19

Wij hebben ook zo'n kastanjehouten hek en ze zijn super!
Deze hekken worden al ik weet niet hoe lang gebruikt voor schapen,ze splinteren niet (kastanjehout is keihard) en zijn heel sterk en kunnen tegen een stootje.
Ik vind ze prachtig,maar ja smaken verschillen ;)
Wij hebben het hek op ca. 1,40 hoogte.

Gebruikersavatar
milou
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 dec 2004 12:20
Land:
M/V: V
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: hoe hoog moet de afrastering zijn?

Berichtdoor milou » 11 jan 2010 14:29

ik belde zojuist met een leverancier van kastanjehout en die vertelde dat ik voor schapen ook nog schrikdraad nodig heb, anders gaan de schaapjes langs het houten hekwerk schuren. heb je daar ervaring mee? of heb je zelf ook nog een schrikdraad erlangs gespannen?

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: hoe hoog moet de afrastering zijn?

Berichtdoor Dieter » 11 jan 2010 18:57

Persoonlijk ben ik voorstander van een schrikdraadje: het zorgt dat de dieren niet tegen de schapendraad of de kastanjeafsluiting aan schuren. Voor een 100 euro heb je al een apparaat dat op elektriciteit werkt en die van mij werkt al 5 jaar. Het grote voordeel is dat je draad mooi strak blijft en dat hij niet ontsierd wordt door schapenwol.
3 schrikdraadjes boven elkaar werkt ook prima (dus zonder schapendraad).

Groeten

Dieter

Gebruikersavatar
malle molen
Berichten: 6398
Lid geworden op: 10 mei 2007 12:52
Land:
M/V: V
Locatie: Niederrhein (Duitsland)

Re: hoe hoog moet de afrastering zijn?

Berichtdoor malle molen » 11 jan 2010 19:38

milou schreef:ik belde zojuist met een leverancier van kastanjehout en die vertelde dat ik voor schapen ook nog schrikdraad nodig heb, anders gaan de schaapjes langs het houten hekwerk schuren. heb je daar ervaring mee? of heb je zelf ook nog een schrikdraad erlangs gespannen?


Schrikdraad heb ik hier niet.
Er lopen 2 dwerggeitjes en 2 ouessantschaapjes in het weitje,we hebben het hekwerk tussen het weitje en het kippengedeelte geplaatst zodat de kippen er gewoon door kunnen en de geiten/schapen dus niet omdat er bij de kippen laurier staat en ik wil niet dat ze het kippenhok onveilig maken ;) .
Ze schuren er wel eens tegenaan maar het hek blijft mooi stevig,het ligt er ook wel aan hoe dicht je de paaltjes plaatst om het hek te bevestigen.
Afbeelding
als je goed kijkt zie je de paaltjes zitten.

Gebruikersavatar
milou
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 dec 2004 12:20
Land:
M/V: V
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: hoe hoog moet de afrastering zijn?

Berichtdoor milou » 15 jan 2010 12:19

en zo te zien heb je de latjes niet eens om de 4-5 cm zitten, maar 8-10?

Gebruikersavatar
malle molen
Berichten: 6398
Lid geworden op: 10 mei 2007 12:52
Land:
M/V: V
Locatie: Niederrhein (Duitsland)

Re: hoe hoog moet de afrastering zijn?

Berichtdoor malle molen » 15 jan 2010 12:52

Ja ik dacht het wel ca. 10 cm.,probeer het hek gewoon zo strak mogelijk te spannen dan is het stevig genoeg voor Ouessantschaapjes.(Het zou wat anders zijn als je grote Texelaars achter het hek moet houden denk ik ;) )

Gebruikersavatar
gerthr
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 apr 2010 10:43
Land: belgie
M/V: M

Re: hoe hoog moet de afrastering zijn?

Berichtdoor gerthr » 13 apr 2010 15:45

ik heb ze achter zo een omheining staan zie foto
Afbeelding

dit zijn onze 2 schuilhokken ( zelf gemaakt)
Afbeelding
Afbeelding


Terug naar “Schapen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten