Fles lammeren

Amber22
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 okt 2021 12:35
Land: Nederland
M/V: V

Re: Fles lammeren

Berichtdoor Amber22 » 15 mei 2022 10:04

Pearlsofpassion schreef:Als de ooi mee naar buiten moet.
En de lammeren niet mogen.
Dan worden ze gescheiden he. Dat kan niet anders he.

Ik vraag me af waarom de ooi niet binnen mag blijven. Dat lammeren fles geven op de wei lastig is, kan ik me wel voorstellen.

omdat de ooi geen melk meer geeft moet ze zonder lammeren naar buiten omdat de lammeren nog niet in de nacht naar buiten kunnen omdat het veel te koud is in de nachten . men baas besluit dit niet zo maar even , ik weet dat scheiden zielig is . maar als ze het goed doen en ze hoeven niet vaak de fles meer omdat ze ouder worden mogen ze weer bij de kudde we weten dat de moeder ze niet meer herkent dan , maar met amber die ik de fles gaf 4 jaar terug loopt nu ook goed in de kudde

Artep
Berichten: 3019
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: gelderland

Re: Fles lammeren

Berichtdoor Artep » 15 mei 2022 12:01

Ik snap je reactie wel, maar het is heel normaal dat na een periode de lammeren van de moeder ooi worden gescheiden.
Moeder ooi gaat weer het weiland in en kan haar buik weer vol eten met gras.(beter voor haar conditie)
Lammeren zullen misschien eerst wat meer mekkeren, maar met jullie goede verzorging, met het groot brengen met de fles zullen ze hun moeder snel vergeten.

Dus maak je maar geen zorgen, het komt goed.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Fles lammeren

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 mei 2022 12:06

Ik snap nog steeds niet wat je komt vragen..
Wat je vertelt weet ik ook wel. En jij weet volgens mij ook wel dat de ooi niet naar buiten kan en de lammeren binnen zonder ze te scheiden.
Dus ja, dan is dat gewoon zo he.
Als de ooi echt naar buiten moet, dan zal het zo gebeuren en dan zal ze ze idd al snel niet meer herkennen.
Het zou mijn voorkeur niet hebben, ik zou moeder gewoon mooi bij de lammetjes in de stal laten, aangezien ze er ondanks dat ze geen melk heeft goed voor zorgt. Moederschap is naar mijn mening ook bij schapen veel meer dan enkel melk geven. En waardevol voor de lammetjes. Maar ja, dat is maar gewoon mijn mening. Gelukkig zijn het er al 2.

Maar uiteraard komt dat goed. Het gebeurt idd veel vaker dat jonge dieren van hun moeder gescheiden worden dan dat ze mogen blijven tot ze van nature hun eigen weg gaan. Maar dat is wel degelijk omdat dat de mens beter uitkomt, niet omdat het voor de dieren beter is. Een schaap op de wei is idd een stuk goedkoper en gemakkelijker dan op stal. Dat begrijp ik wel.
Een kalf mag niet bij de moeder blijven omdat het dan te lastig is om ze te melken enz...
Gelukkig komt er wel verandering in de algemene opinie daarover. Is het vb verboden kittens onder de 7 weken te scheiden van de moeder (wordt dat steeds vaker 12 weken) en zetten biologische bedrijven wel in op bij elkaar laten van moeders en kinders. Dat soort dingen.

Hoe dan ook begrijp ik het doel van het topic nog steeds niet... :oops:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Fles lammeren

Berichtdoor tuff cookie » 15 mei 2022 13:08

Waarschijnlijk gewoon bezorgdheid...

Amber22
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 okt 2021 12:35
Land: Nederland
M/V: V

Re: Fles lammeren

Berichtdoor Amber22 » 30 jun 2022 15:07

Ze mogen weer bij de kudde maar gaat dat goed komen ivm sloten en zo

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Fles lammeren

Berichtdoor tuff cookie » 30 jun 2022 15:23

Geen verstand van maar de lammeren zullen wel bij de kudde blijven.


Terug naar “Schapen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten