Mijn dwergbokjes gaan niet goed samen

Turbo mackwek
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 jun 2014 20:51
Land: Nederland
M/V: M

Mijn dwergbokjes gaan niet goed samen

Berichtdoor Turbo mackwek » 13 sep 2016 18:03

De titel zegt het al: we hebben nu ongeveer anderhalf jaar twee gecastreerde dwergbokjes (uit dit topic: viewtopic.php?f=150&t=74409) en ze gaan niet goed samen. Ze zijn beide lief, maar een is zo ontzettend dominant en agressief naar de ander toe, dat ik me begin af te vragen of we niet moeten ingrijpen.

Bij het voeren van brok (een paar handjes per dag verspreid over twee grondplaten) moet ik er bij blijven, omdat alfa zijn halfbroertje anders echt helemaal lens beukt, en die durft dan niet meer te eten, tenzij wij erbij zijn. En dat beuken gaat niet zachtzinnig, hij knalt zijn hoorns in de maag en drukt hem tegen de muur van de stal.

Gras dat we elders maaien, leggen we altijd in twee grote hopen ver uit elkaar. Op zich is dat wel te doen hoor, maar is dit nog leuk voor die dieren? (zowel voor alfa als beta is dit niet de bedoeling)

We waren in de veronderstelling dat de ernstigste uitwassen van dit typisch bokkengedrag zouden verdwijnen na de castratie, maar die is nu alweer meer dan een jaar geleden, dus nee. Inmiddels is de alfa ook echt een stuk sterker (geen wonder, want hij eist de meest brokken op). Van de fokker de les meegekregen dat je met een bok nooit de strijd moet aangaan, omdat je em dan alleen maar versterkt in zijn gedrag, maar subtiel moet proberen te manipuleren. Dat doen we dan ook steeds en het werkt in zoverre dat hij naar ons idd absoluut niet agressief is. De over the top-agressie zien we eigenlijk vooral bij het voeren.
In de wei is het meestal rustig, totdat er eten is.
Hooi hebben ze overigens altijd onbeperkt.

Wat nu te doen?
Proberen via internet een partnerruil op te zetten?
Voor 1 van de 2 een nieuw adres zoeken? (kan dat wel, de andere dwergbok in zijn eentje?)
Accepteren?
Aanpassingen bedenken, zodat het beter gaat?

Graag jullie tips en gedachten.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Mijn dwergbokjes gaan niet goed samen

Berichtdoor brenda17 » 14 sep 2016 11:04

Ik heb twee dames van nu ongeveer 10 jaar oud. We hebben altijd twee geiten dames gehad, maar altijd was er één de baas.
Hier ook met eten, de ander drukt de één weg. Dus hebben ze beide een aparte voerbak. Daarnaast ook zo als bijvoorbeeld appels aan het plukken ben in de weide drukt de één de ander steeds weg en jaagt die ook weg. Maar ik voer ze dan op twee verschillende plekken iets lekkers.

Het is echt enkel puur en alleen maar als het om het eten gaat. Zo zijn ze heel lief.
Weet niet of bij jou ook alleen om eten gaat? Of doen ze het ook zo?

Turbo mackwek
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 jun 2014 20:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mijn dwergbokjes gaan niet goed samen

Berichtdoor Turbo mackwek » 14 sep 2016 12:11

Dank je voor je reactie

problematisch gedrag is echt alleen bij het eten. Daarbuiten wel wat dominant gedrag en soms wat strijd, maar lang niet zo alarmerend. Bokjes blijven bokjes en dat mag natuurlijk ook.

Maar aparte voerbakken (we gebruiken oude ovenplaten) hebben ze al en meneer Alfa rent tussen beide platen heen en weer om ze beide te claimen. Als ik er bij blijf, dan durft de ander wel te eten van de andere bak, maar zodra ik de stal verlaat niet meer.

We zullen echt een fysieke barriere moeten opwerpen denk ik, als we die route kiezen, en dat is wat lastig te realiseren. Ik zit nu te denken om een grote hondenbench te zoeken (die hebben we toch nog nodig voor vervoer), die te verankeren en een van de twee dan in de bench te voeren en de ander erbuiten. Ik vermoed dan dat Alfa best in de bench kan?

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Mijn dwergbokjes gaan niet goed samen

Berichtdoor danielb » 17 sep 2016 01:42

je vraagt je af of dat wel kan 1 bok in zijn eentje....
als die ene bok echt steeds het onderspit moet delven zal hij blij zijn dat hij tot rust kan komen.
welke bok jij wilt houden moet je zelf kiezen.
maar om het draagbaar te maken voor de zwakkere bok en misschien voor jezelf mogelijks minder stress en werk te bezorgen zou ik ze gewoon niet meer samen laten.
dit is mijn gedacht hoor.
zoek eerste een plaats voor de bok waar je het minst aan gehecht bent en ga daarna op zoek naar een mogelijke nieuwe match voor de bok die je nog hebt.
maar zoals eerder gezegd is dat mijn gedacht.

Gebruikersavatar
Robevis
Berichten: 5651
Lid geworden op: 30 dec 2002 21:20
Land: NL
M/V: M
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Mijn dwergbokjes gaan niet goed samen

Berichtdoor Robevis » 14 feb 2018 22:22

Ik heb er ook niet echt veel verstand van, maar de beste keus is m.i. de keus om 1 bokje te houden en de ander weg te doen. Dit is ook niet echt leuk zo.

Zelf zou ik de zwakkere houden, maar dat is een gevoelskwestie...

Gebruikersavatar
Robevis
Berichten: 5651
Lid geworden op: 30 dec 2002 21:20
Land: NL
M/V: M
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Mijn dwergbokjes gaan niet goed samen

Berichtdoor Robevis » 14 feb 2018 22:24

Ik zie nu dat ik reageer op een oud artikel. Excuus. Hoe is het eigenlijk afgelopen?


Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten