Ervaringen met Australorp

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ervaringen met Australorp

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 sep 2021 05:51

Ow, je wordt beperkt via regels in het aantal kippen dat je mag houden? Dat had ik uit je vorige posts niet goed begrepen. Ow, das wel lastig als je een groot aantal monden wil voeden..
Ik vind het hele gebeuren wel erg leuk en interessant klinken, moet ik zeggen.

Australorp zijn idd niet zeldzaam, maar of ze daarom in zo'n aantallen te verkrijgen zijn, das toch iets anders...

Wat is eigelijk de reden dat je niet kijkt naar een broedmachine en zelf kuikens uitbroeden? Das toch goedkoper en eenvoudiger dan steeds een paar honderd kuikens halen? In principe zou je 2x per jaar kuikens kunnen opkweken. In de winter zou ik het niet doen.
En de uitgelegde leghennen kan je toch ook nog voor soepkip (of voor coq au vin, of vol-au-vent) uitdelen? Tenzij je een hybride legkip oid neemt natuurlijk, daar zit geen vlees aan.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Ervaringen met Australorp

Berichtdoor Torinik » 08 sep 2021 08:38

Misschien zijn de “sancties” niet te groot als je het semi-commercieel aanpakt. Je hebt 500 leden, dus sowieso al een feitelijke vereniging. Misschien moet je dat feitelijke in VZW vorm (of hoe het tegenwoordig ook moge heten) gieten om het semi-commerciële wat vlotter te laten verlopen.

De limiet van 249 kippen is voor een hobby-kippenhouder als mezelf, ruim voldoende. Ik zou niet weten hoe ik ooit aan 250 kippen zou geraken, als ik er niet op één of andere manier een handeltje mee opzet.

Misschien, heel misschien, heeft de wetgever wel rekening gehouden met verschillende scenario's en zijn er verschillende limieten van toepassing, afhankelijk van de set-up.
Anderzijds ben ik al de meest restrictieve wetten tegen gekomen als het om landbouw, vee en voedselvoorziening gaat. Wie het interesseert, moet de wetgeving omtrent een zak meel er maar eens bijpakken. Om steil van achterover te vallen, en naar het schijnt ook strikt afgedwongen. Kwestie van de macht stevig in de kleverige pootjes te houden.

Jacquel123
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2014 13:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ervaringen met Australorp

Berichtdoor Jacquel123 » 08 sep 2021 13:04

Oeps, ondertussen is die grens van 249 kippen voor mij zo'n vaststaand gegeven geworden, dat ik helemaal niet besefte dat de meeste hobbyboeren daar niet eens in de buurt komen en het dus geen issue is voor ze.

Helaas zijn er voor de wetgever maar twee smaken: wel of niet commercieel. Tussenvormen zijn er niet. Een belangrijke reden voor ons om niet het commerciële pad op te gaan, is de ophokplicht. Die is voor commerciëlen dwingend, mocht er vogelgriep zijn Hobbyboeren kunnen toe met afschermen en dat heeft voor ons vanuit het kippenwelzijn veruit de voorkeur. Tot mijn verbijstering had het overkoepelend orgaan Herenboeren de leden aanbevolen om toch op te hokken, met als gevolg hevig gestresste kippen, omdat de huisvesting daar niet op berekend was. Uiteraard willen we onze kippen laten scharrelen.

Waarom niet zelf de eieren uitbroeden? Goede vraag. Omdat wij nieuw zijn, kijken we heel erg naar hoe andere herenboeren het doen en die kopen hun kippen. Daar komt bij dat wij bijna uitsluitend stadsmensen zijn. Onlangs gingen we naar een herenboerderij bij Apeldoorn en daar liepen juist heel veel mensen met kennis en ervaring rond. Die fokten hun eigen varkens, iets wat de meeste herenboeren niet doen. Wij zijn dus nog erg zoekende. Varkens fokken gaan we in ieder geval niet doen, die kopen we jong en mesten we vet.

Voor wie geïnteresseerd is in het concep: dit zijn wij https://herenboerengroenehart.nl/

Jacquel123
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2014 13:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ervaringen met Australorp

Berichtdoor Jacquel123 » 08 sep 2021 13:08

PS Voor de duidelijkheid, ik had het over 500 leden om het simpel te houden. In feite hebben we ca. 240 leden, voor een groot deel gezinnen die uit meerdere leden bestaan. Daarom rekenen wij voor de voedselproductie in monden (soms kunnen twee kinderen als één mond tellen). Wij moeten dus 500 monden voeden.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ervaringen met Australorp

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 sep 2021 13:43

Nou, van een australorp van 6 maand kan je wel zeker met 3, misschien zelfs 4 eten.
Maar dan heb je nog steeds geen eieren...
Nou legt een kip de eerste 2 jaren wel vrijwel elke dag een ei. Toch 6 per week. En hoeveel eitjes eet je gemiddeld per week? Eentje per persoon? Dus moet je niet te veel legkippen hebben ook niet. Misschien kom je er wel met een kwart legkippen en 3 kwart vleeskippen.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Ervaringen met Australorp

Berichtdoor Torinik » 09 sep 2021 11:08

Nou, PoP, ik eet mijn eitjes per 5, hoor.
Als ik kleine honger heb, gaan er 5 eitjes in een pan. Als ik grote honger heb, meteen 10.
Ik ga voor 1 eitje geen hele pan opwarmen, beetje milieubewust blijven, hè. :mrgreen:

Met een kippenboutje kom ik echt niet toe, hoor. Dat begint bij een halve kip, of het zou een echt monster moeten zijn. En dikwijls blijft er van de hele kip weinig over. Wat kan ik zeggen, meat is meat and a man's gotta eat. :D

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ervaringen met Australorp

Berichtdoor Pearlsofpassion » 09 sep 2021 15:01

:mrgreen:

FGE Jonker
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2021 14:46
Land: Nederland
M/V: M

Re: Ervaringen met Australorp

Berichtdoor FGE Jonker » 28 dec 2021 22:52

Hallo,

Hobbymatig fok ik Australorp, leghorn en nu sinds kort poule de bresse. Zelf ben ik nu zelfvoorziening met vlees van de hanen, die ik zelf slacht. Stuur gerust een dm. Ik woon ook in het groene hart. Ik kan je genoeg info geven om zelfvoorziening te zijn in je vlees en eieren. Ik heb ook kruisingingen tussen leghorn en australorp en dat is qwa eier productie een beter alternatief dan poule de bresse. De austra white is dit.

Mvg

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Ervaringen met Australorp

Berichtdoor danielb » 29 dec 2021 20:48

je wilt dus kippen houden voor de eieren en kippen voor het vlees.
ik lees ook nergens iets van zelf uitbroeden in de toekomst...
of is dat wel de bedoeling???
als dat niet zo is,dan kies je best voor echte legkippen voor de eieren.
en voor het vlees koop je dan steeds vleeskuikens aan.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten