Iemand vinden die wil slachten

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Lucifer22
Berichten: 61
Lid geworden op: 26 apr 2022 09:09
Land: Nederland
M/V: V

Iemand vinden die wil slachten

Berichtdoor Lucifer22 » 07 jun 2022 14:09

Ik heb veel lol in het houden van erfdieren en ik zou het leuk vinden om kuikens bij onze kippen te hebben.

Dat hier ook hanen uit voortkomen en dat die dan voor de slacht zijn kan ik (denk ik :gutgut: ) mee leven.

Echter, zelf eten wij geen kip.
Varkens- en rundvlees kopen we alleen bij kleinschalige boeren die zo nu en dan eens een dier laten slachten zonder dat dit dier urenlang op transport, lange wachtrijen, stress en dergelijke heeft gekend.

Maar ik ga mijn kippen niet zelf kunnen slachten. Ik maak nog geen vlieg dood, en de cavia die ik vroeger uit zijn lijden heb moeten verlossen bezorgen me nog steeds nachtmerries bij wijze van spreken :roll:.

Maar ik heb wel goede hoop dat ik de hanen wel weg zou kunnen doen voor de slacht, omdat ze ook bewust met dat doel uit het ei komen na hier een mooie paar maanden te hebben gehad.

Maar hoe vind ik iemand die op de juiste manier slacht?
Ik woon op het platteland in Friesland. Mensen genoeg te vinden die dit doen. Ik vroeg mijn vader of hij iemand kende die dit wel zou willen doen en hij noemde een paar op. Maar dat zijn best stugge Friezen en ik vrees dat ze mij vierkant uitlachen dat een vrouwtje met tere ziel komt vragen of ze het op de juiste manier doen.

Ik heb vrijwel alle topics uit dit pluimvee voor consumptie gelezen, en ik kwam al vele tegen die gelukkig echt willen dat het dier zo min mogelijk moeilijke momenten doormaakt.
Maar hoe vind ik die hier lokaal?
Als ik een advertentie plaats op marktplaats bijv. weet iedereen dat ik t ben (klein dorp) en ga ik ongetwijfeld de zogenoemde dierenliefhebbers tegen me opzetten die vrolijk een kiloknaller uit de winkel halen, maar ondertussen het niet vinden kunnen dat iemand een dier die een goed leven heeft gehad slacht.

Gezien ik ze zelf niet eet heb ik de volgende mogelijkheden;

De nog levende hanen verkopen voor de slacht (dan weet ik dus niet of diegene het met respect doet, ik weet überhaupt niet of mensen dat wel willen gezien slachten wel even werk is).
Iemand betalen voor de slacht, en vervolgens het vlees verkopen of weggeven. Zijn deze te vinden?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Iemand vinden die wil slachten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 jun 2022 15:23

Ik zou toch die mensen die je vader kent benaderen.. Vraag gewoon hoe ze het doen.. Meestal is het wel een methode waarbij het dier minimaal lijdt.

Lucifer22
Berichten: 61
Lid geworden op: 26 apr 2022 09:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Iemand vinden die wil slachten

Berichtdoor Lucifer22 » 07 jun 2022 15:40

Binnenkort komt aangetrouwde familie uit Suriname naar Nederland voor 6 maanden. Ik weet dat hun zelf ook kippen slachten, die vrouw slacht alleen niet die van haar zelf, maar wel die ze op de markt koopt. Dus ik weet dat ze gevoel heeft voor de dieren.

En een vriendin van me wil offgrid en zelfvoorzienend leven, ik gok dat zij ook wel connecties heeft.
Een kennis van hun is slachter (heel kleinschalig, doet het samen met zijn broer). Maar de gemiddelde slachterij doet geen kippen denk ik?

Die vriend van mijn vader zei dat ik ze dan wel kon brengen, maar ik vind die controle uit handen geven best lastig. Ik denk dat ze dan vinden dat ik teveel controle wil hebben met mijn vragen. Wanneer ga je het doen? Laat je ze niet urenlang in die doos zitten? En hoe doe je het?

Ik denk ook niet dat mijn man het zou willen leren. Die heeft ook een te tere ziel er voor :lol: Maar dat zou voor de dieren het fijnste zijn. Geen transport, geen vreemde handen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Iemand vinden die wil slachten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 jun 2022 22:21

Nou, niet noodzakelijk.
Ik doe het wel zelf. Maar het gaat bij andermans dieren zoveel gemakkelijker dan bij m'n eigen. Daar zijn de dieren niet beter mee (en daar voel ik me dan weer schuldig over). Voor de dieren is het veel beter snel en clean gedaan en dus niet iemand met bekende handen die het gevoel heeft hun vertrouwen te beschamen en afscheid moet nemen.. Daardoor duurt het meestal alleen maar langer.
Ik moet mezelf echt dwingen om dat sentiment vooraf te doen en niet op het moment zelf. Maar dat is voor vreemde handen gewoon veel gemakkelijker.

Ik wil er trouwens ook niet achter moeten jagen en ik kan ze niet gewoon oppakken, dus ik haal ze de avond voordien van stok. Dus zitten ze ook even in een kooi. Daar kan je meestal niet echt omheen.

Mijn man heb ik trouwens ook niets aan hoor.. Zelfs vasthouden kan hij niet.

Lucifer22
Berichten: 61
Lid geworden op: 26 apr 2022 09:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Iemand vinden die wil slachten

Berichtdoor Lucifer22 » 07 jun 2022 22:31

Daar heb je ook zeker een punt. Dan toch maar gaan selecteren wie ik geschikt acht.

De eieren liggen nog niet eens onder de hen, met een beetje pech volgend jaar pas omdat het anders te laat in het jaar wordt, dus het heeft geen haast. Maar ik ben er liever graag op voorbereid.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Iemand vinden die wil slachten

Berichtdoor danielb » 08 jun 2022 02:37

ikzelf slacht bijvoorbeeld alleen eigen dieren.
als het voor een ander was,dan zou ikzelf goed door rekenen...
in begin was het slachten altijd puur omdat het van eigen bodem was.
vanaf de vogelgriep was het soms omdat het moest omdat er niks kon verkocht worden.
nee,slachten is niet leuk.
en nog minder als dat het doel niet was en het meer moeten word dan willen...
nu is het weeral een paar jaar geleden dat ikzelf nog eens geslacht heb,want laat niets meer broeden...
denk 3 jaar geleden nog eens een nestje zijdehoenders gehad en hanen toen weggegeven.
maar dit terzijde...

iemand dat ervaring heeft met slachten doet dit meestal snel en vakkundig.
je komt een prijs overeen of laat hem een deel houden.
dieren leveren en dan worden ze meteen geslacht of eventueel de dag erna.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten