Het slachten van kippen

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Het slachten van kippen

Berichtdoor gonda » 22 nov 2011 00:51

alain vdb schreef:Ik vil ze nooit...zonde eigenlijk, het velleke en dat beetje vet is broodnodig voor de lekkere smaak...en een kippetje op het spit heeft zo'n lekker krokant velletje :gulzig:

ik vind dat ook zonde
ik denk zo, ik doe al mijn best om de kippen groot te laten worden zonder enig ab, ge zoekt heel goede producten als voeder, in gans het circuit komen hier nergens chemische sproeistoffen terecht... en dan zoudt ge op het einde van het verhaal die tien minuten extra niet hebben om ze gewoon te pluimen..dat is dan echt zonde

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Het slachten van kippen

Berichtdoor Dieter » 22 nov 2011 18:07

Time is money, Gonda!!!

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Het slachten van kippen

Berichtdoor gonda » 23 nov 2011 07:30

Dieter schreef:Time is money, Gonda!!!

tegen wie zeg je het..... maar dan heb ik liever dat velletje maar....en het liefst heel mooi bruin gebakken. Mijn echtgenoot had er een paar jaren voor nodig voor hij wist hoe dat velletje juist gebakken moest zijn; Ik weet het ,ik ben soms een lastige trien zeker wat eten betreft, en nog enkele andere dingen.... :gutgut:

Gebruikersavatar
alain vdb
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 sep 2011 17:05
Land: Belgie
M/V: M

Re: Het slachten van kippen

Berichtdoor alain vdb » 23 nov 2011 08:32

gonda schreef:
alain vdb schreef:Ik vil ze nooit...zonde eigenlijk, het velleke en dat beetje vet is broodnodig voor de lekkere smaak...en een kippetje op het spit heeft zo'n lekker krokant velletje :gulzig:

ik vind dat ook zonde
ik denk zo, ik doe al mijn best om de kippen groot te laten worden zonder enig ab, ge zoekt heel goede producten als voeder, in gans het circuit komen hier nergens chemische sproeistoffen terecht... en dan zoudt ge op het einde van het verhaal die tien minuten extra niet hebben om ze gewoon te pluimen..dat is dan echt zonde

Precies, je steekt daar zorg en tijd in...maar ook geld...en dan op het laatste moment laat je een steek vallen voor die paar minuten...en kippetjes pluimen zittend op een stoel, lekkere buitenlucht...dat is toch eigenlijk een beetje ontstressen niet ;)

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Het slachten van kippen

Berichtdoor gonda » 23 nov 2011 08:50

alain vdb schreef:
gonda schreef:
alain vdb schreef:Ik vil ze nooit...zonde eigenlijk, het velleke en dat beetje vet is broodnodig voor de lekkere smaak...en een kippetje op het spit heeft zo'n lekker krokant velletje :gulzig:

ik vind dat ook zonde
ik denk zo, ik doe al mijn best om de kippen groot te laten worden zonder enig ab, ge zoekt heel goede producten als voeder, in gans het circuit komen hier nergens chemische sproeistoffen terecht... en dan zoudt ge op het einde van het verhaal die tien minuten extra niet hebben om ze gewoon te pluimen..dat is dan echt zonde

Precies, je steekt daar zorg en tijd in...maar ook geld...en dan op het laatste moment laat je een steek vallen voor die paar minuten...en kippetjes pluimen zittend op een stoel, lekkere buitenlucht...dat is toch eigenlijk een beetje ontstressen niet ;)

eigenlijk wel, zolang ik mijn handen maar niet verbrand... :gutgut:

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Het slachten van kippen

Berichtdoor José » 23 nov 2011 13:48

Als je met 60 graden de kip 20 seconden in de pan/teil water legt, er met een tang uitpakt, kan je ze direct met blote handen pluimen is mijn ervaring. Ik heb nog nooit mijn handen gebrand op die manier. Ja , wel als je zo stom bent om een gevallen pluim van de hete kookplaat daaronder weg te willen vegen... :oops:

Rob Chaams hoen
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 feb 2010 19:15
Land: nl
M/V: M
Locatie: kruisland nb

Re: Het slachten van kippen

Berichtdoor Rob Chaams hoen » 24 nov 2011 09:39

:crazyeyes: :gulzig: auw!!!!!!!!!


ik mijn geval (?) vil ik ze toch! echt jonge dieren slacht ik niet, MIJN INZIENS en dat van mijn gezin (ook niet onbelangrijk) hebben deze te weinig SMAAK. lekker laten groeien en laten rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, en weer opstaan..., langzaam, lekker veel smaak laten krijgen, langzaam laten garen :kwijl: , en dan is da velleke ook zo maar ineens geen toegevoegde waarde.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Het slachten van kippen

Berichtdoor José » 24 nov 2011 10:40

Dat van dat velleke ben ik niet helemaal met je eens. Bij een kip bestaat de ontwikkeling van de uiteindelijke smaak van het gerecht voor een groot deel uit het velleke en de botten. Ook daar komen een hoop smaakstoffen vanaf. Het is niet voor niets dat je van een bijna kaal karkas toch een heerlijke bouillon of fond kan trekken. En het vel geeft net een sappiger filet, met meer smaak.
Maar ok, smaak is persoonlijk.
Je kan ook de tussenweg bewandelen als je niet van vel eten houdt: je braadt/stooft/kookt de kip volledig met vel en haalt het vel er daarna af. Heb je de sappigheid behouden en hoef je geen vel te eten.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Het slachten van kippen

Berichtdoor José » 24 nov 2011 10:40

*sorry, dubbelpost*
Laatst gewijzigd door José op 24 nov 2011 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Het slachten van kippen

Berichtdoor Ruben » 24 nov 2011 11:18

Zoals ik eergisteren met twee ferme barbarieborsten gedaan heb :eet:

Nu, juist gelijk Rob vil ik die jonge krielen hier ook, omdat het gewoon de moeite niet is per gewichtseenheid. Als ik 10 jonge krielen slacht, kom ik met moeite aan één kilo vlees. Aan 10 krielen plukken zit je net iets langer dan aan één grote kip plukken en als't hier grote slachtdag is op't eind van de zomer, zijn dat er minstens 50. Als ik die allemaal nog moet plukken, ben ik volgens mij twee dagen bezig... voor 5 kilo :frons: Villen is op een paar seconden gedaan en bij die jonge haantjes moet je dan nog voorzichtig plukken ook, want dat vel scheurt heel gemakkelijk.

Om plaats te winnen in de diepvries, worden die jonge krielhanen ook direct afgekookt, dus dan heeft het vel ook niet veel zin. Zonder beentjes nemen 50 krielhaantjes in één keer een pak minder plaats in en dan ben je er met een avond peuzelen (in afwachting op de volgende lading) direct vanaf :-)


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten