vraagtekens bij consumeren hen

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: vraagtekens bij consumeren hen

Berichtdoor José » 29 sep 2011 10:45

Ik heb de microscoop er niet bij gehaald, maar dan zou het zo minuscuul geweest moeten zijn dat je ze met leesbrilletje en goed licht echt over het hoofd ziet. Ben verder aan de rugzijde alles tegengekomen dat er hoort te zitten. Alles behalve dat dus. En nu je het zegt, qua kop was het meer een haan, qua bouw meer een hen, behalve de vleugelstand die weer redelijk neutraal is. Ze was duidelijk afwijkend, zowel in gedrag als in bouw. Maar boventoon toch hen. Heeft er straks een 'haan' bijna 4 maanden zitten broeden... :mrnono:

Heb ik nou een zeldzame trans-seksuele, hermafrodiete "kweenie" geslacht? :roll: ;)

Nou ja, ze zal evengoed wel tot haar recht komen in de Soto Ajam.

Lotus
Berichten: 534
Lid geworden op: 15 mei 2010 22:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: vraagtekens bij consumeren hen

Berichtdoor Lotus » 29 sep 2011 14:54

Ik vind dit topic toch erg boeiend want begin me ernstig af te vragen hoe het er "in het ecchie" uitziet.
Ik vind jou wel een enorme bikkel Jose!

Ik probeer mezelf (mentaal) al voor te bereiden dat ik mn meisjes ooit eens moet "helpen",
vind het in el geval een natuurlijk proces wat er gewoon bijhoort alhoewel ik insectjes al niet dood maak :mrgreen:

Maar raak tegelijk ook héél benieuwd hoe deze er precies uitzag :oops: :gutgut:
Ik zou nlk ook met plekjes denken dat ik het maar niet eet,
uteraard gaat hij/zij nu heerlijk je Soto Ajam in, maar ga dit onderdeel echt vaker bijhouden ;)

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: vraagtekens bij consumeren hen

Berichtdoor José » 29 sep 2011 16:30

Insectjes zijn nuttig, kippen zijn nuttig. Het leven is een kwestie van 'eten en gegeten worden'. Dat geldt ook voor die boerenkooltjes die de hele zomer hun best deden om de kop bovengronds te houden.
Je hoeft geen bikkel te zijn om een boerenkooltje van de aarde los te snijden. Je hoeft ook geen held te zijn om een kipje na een goed leven in een pan te doen belanden. Je moet alleen weten wat je doet. En insectjes: lekker laten gaan, die houden elkaar qua populatie in evenwicht.
(Tenzij het malaria-muggen of andere parasiet-dragenden zijn, dan is het een kwestie van jezelf beschermen. Om te voorkomen dat die insecten jou uiteindelijk "opeten")

Maar wat dit kipje betreft: het blijft een vreemd verhaal waar ik niets mee kan qua redenering.

Lotus
Berichten: 534
Lid geworden op: 15 mei 2010 22:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: vraagtekens bij consumeren hen

Berichtdoor Lotus » 29 sep 2011 16:36

Amen Jose!!!
Ben het méér dan met je eens, zo denk ik er precies over.
Muggen en vliegen die aanvallen zijn uitzonderingen, maar verder blijft het leven en houdt ik zelfs enkele insecten als huisdieren ;)

Maar voor in de toekomst wil ik bijv ook graag kuikens en dan zal er simpelweg een overschot aan hanen komen,
bij de grote brahma het jouw bekende trage groei-"probleem" maar ik wil inderdaad heel reeel naar mijn eigen dieren kijken en niet een ander opzadelen met mijn eigen gecreeerde "probleem" ;)
Ook mijn meiden na een goed leven de pan in begeleiden is na veelvuldig lezen op het forum "gewoon" iets wat er nou eenmaal bij hoort, mits je daartoe in staat bent natuurlijk, maar dit is in elk geval hoe ik er ook naar kijk.

Geniet maar extra van je Soto, kipke zal als ik de adviezen zo lees, prima smaken :mrgreen:

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: vraagtekens bij consumeren hen

Berichtdoor José » 24 okt 2011 20:20

Kipke smaakte inderdaad prima! De soto was heerlijk, van de restjes van het karkas heb ik nog kipkroketten gemaakt. Die waren wel behoorlijk sterk qua smaak, maar ja, zo hoort kip dus te smaken en dan realiseer je je weer eens dat die kroketten uit de winkel eigenlijk maar een flauwe bende zijn.

Nu het zoontje nog een keer. Die is 18 weken oud geworden, zou nog iets van te maken moeten zijn behalve soep. Kom ik waarschijnlijk toch weer uit bij de Coq au vin, blijf dat heerlijk vinden zo'n 2-3 keer per jaar.

Gebruikersavatar
alain vdb
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 sep 2011 17:05
Land: Belgie
M/V: M

Re: vraagtekens bij consumeren hen

Berichtdoor alain vdb » 24 okt 2011 21:22

Van een overjaarse hen maak je vol au vent...een overjaarse haan geeft de coq au vin wat karakter en vooral een bom aan smaak...

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: vraagtekens bij consumeren hen

Berichtdoor José » 24 okt 2011 21:46

alain vdb schreef:Van een overjaarse hen maak je vol au vent...een overjaarse haan geeft de coq au vin wat karakter en vooral een bom aan smaak...

Okee, maar deze wordt in de diepvries niet meer een overjaarse, tenzij ik hem erg lang laat liggen.
Maakt dit keer niet uit, hij zal evengoed wel smaken.

Vanaf welke leeftijd beschouw jij een kip trouwens overjaars?


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast