Mijn hanen halal geslacht

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Gebruikersavatar
susiepolletje
Berichten: 645
Lid geworden op: 20 mei 2012 11:52
Land: Nederland
M/V: V

Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor susiepolletje » 28 jun 2013 22:38

Een collega van mij en haar man komen oorspronkelijk uit Marokko en zijn Moslim. Ik had haar eens een geslachte kip van mij aangeboden, maar dat kon natuurlijk niet want het vlees moest wel halal geslacht zijn. Nou heeft haar man in Marokko voor zijn beroep kippen geslacht dus... "Kom maar slachten, krijg je de helft van het vlees mee".
Graag, dus vanavond was het zover.

Waar ik zit te zweten en ploeteren en hooguit 3 tot 4 op een avond doe (ben ik dan mee bezig van 20.00 tot 23.00 uur. Hij had binnen een uurtje 9 hanen razendsnel (halal) geslacht en schoongemaakt. En hij vond het nog hartstikke leuk ook (was reuzegezellig als je dat van een slachtpartij mag zeggen tenminste) :mrnono: :mrnono:
Ik heb weer wat bijgeleerd en onze hanen worden voortaan halal geslacht :kwijl: :gluiplach:

Wat denken jullie, zouden ze halal geslacht nog beter smaken?

Gebruikersavatar
jessy
Berichten: 1380
Lid geworden op: 24 apr 2012 21:17
Land: belgie
M/V: V

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor jessy » 28 jun 2013 22:46

Hoe werkt dat, dat hallal slachten?

Gebruikersavatar
susiepolletje
Berichten: 645
Lid geworden op: 20 mei 2012 11:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor susiepolletje » 28 jun 2013 22:51

Stelt eigenlijk niet zoveel voor. Ik had ook wat spektakel verwacht. Hoofd richting Mekka of dat soort dingen, maar dat valt reuze mee. De slachter zegt alleen vòòr elke haan een gebed op (in z'n hoofd dat is voldoende) en snijdt dan snel en vakkundig de hals door. Behalve het gebed verschilt het eigenlijk niet zoveel met wat ik doe, maar waar ik zit te klooien met slachttrechters, aderen zoeken en weet ik wat niet, daar pakt deze man met een hand de haan en de kop op een speciale manier vast en met de andere hand wordt gesneden.
Heb zelf een haan op dezelfde manier geprobeerd vast te pakken, maar lukte mij niet.

Gebruikersavatar
jessy
Berichten: 1380
Lid geworden op: 24 apr 2012 21:17
Land: belgie
M/V: V

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor jessy » 28 jun 2013 23:01

Halsslagader doorsnijden ipv kop afhakken vind ik persoonlijk ook veel beter voor het vlees.
Ik vind ht minder taai em mijn hanen hebben minders stres
Alvast smakelijk gewenst.

Gebruikersavatar
susiepolletje
Berichten: 645
Lid geworden op: 20 mei 2012 11:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor susiepolletje » 28 jun 2013 23:16

Vind ik ook. Ik slachtte ook al door aderen doorsnijden,idd het vlees is zo mals als boter :kwijl: :kwijl: :kwijl:

Dat wordt dus inderdaad smakelijk eten, dank je wel :-)

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor José » 28 jun 2013 23:58

Interessant dit! Okee, het gebed zou ik persoonlijk dan niet toepassen maar hoe de 'greep' op de kip is en hoe hij het doet vindt ik dan weer wél boeiend. Kan je dat uitleggen of gaat het te snel om goed te kunnen zien?

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor viefpief » 29 jun 2013 00:19

Het belangrijkste punt van halal vind ik dat het heel bewust wordt gedaan zegmaar. Ik vind het wel eervol om voor ieder dier een gebed op te zeggen, zodat god het dier goed zal ontvangen in de hemel geloof ik. Ze zijn dan ook heel rustig en dat werkt sowieso weer positief op het dier. Helaas wordt het in de praktijk niet altijd even netjes gedaan, maar die mensen doen het dan ook fout :gossip: mijn moeder is ook heel erg geinteresseerd in deze manier, vanwege alle voordelen. We willen dat wel een keer goed leren, maar voorlopig werkt de bijl ook nog :mrgreen:

Gebruikersavatar
jessy
Berichten: 1380
Lid geworden op: 24 apr 2012 21:17
Land: belgie
M/V: V

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor jessy » 29 jun 2013 01:00

ik ga altijd zitten met een slechte handdoek op schoot, dan de kip op schoot .
draai de handdoek er stevig om en praat er wat tegen tot de kip heel rustig is (heb dan ook het kopje al in 1 hand)
dan snij is de ader door , de kip geeft eigelijk geen kik tot hij dood is en gaat stuiptrekken.
iets wat veel korter duurt en minder fel is dan gewoon met de bijl hakken

vroeger met de bijl was het altijd een heel gedoe, koord rond de nek dier op hakblok .
man de poten vasthouden ik het koord en dan hakken.
was altijd heel veel gedoe en vooral veel stres.

nu doe ik het alleen ...

Gebruikersavatar
susiepolletje
Berichten: 645
Lid geworden op: 20 mei 2012 11:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor susiepolletje » 29 jun 2013 09:02

José schreef:Interessant dit! Okee, het gebed zou ik persoonlijk dan niet toepassen maar hoe de 'greep' op de kip is en hoe hij het doet vindt ik dan weer wél boeiend. Kan je dat uitleggen of gaat het te snel om goed te kunnen zien?

Er gaan 3 vingers van de linkerhand stevig om de aanzet van de vleugels, met de andere hand strekt hij de nek en dan buigt hij deze naar achteren. Met de overige 2 vingers van de linkerhand wordt de nek heel stevig gefixeerd vlak achter de kop, met de rechterhand pakt hij het mes en snijd in één beweging de keel door.
Dit alles gaat heel rustig en zonder stres

Gebruikersavatar
susiepolletje
Berichten: 645
Lid geworden op: 20 mei 2012 11:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor susiepolletje » 29 jun 2013 09:04

viefpief schreef:Het belangrijkste punt van halal vind ik dat het heel bewust wordt gedaan zegmaar. Ik vind het wel eervol om voor ieder dier een gebed op te zeggen, zodat god het dier goed zal ontvangen in de hemel geloof ik. Ze zijn dan ook heel rustig en dat werkt sowieso weer positief op het dier. Helaas wordt het in de praktijk niet altijd even netjes gedaan, maar die mensen doen het dan ook fout :gossip: mijn moeder is ook heel erg geinteresseerd in deze manier, vanwege alle voordelen. We willen dat wel een keer goed leren, maar voorlopig werkt de bijl ook nog :mrgreen:

Deze meneer deed het inderdaad ook heel rustig en netjes.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten