Mijn hanen halal geslacht

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor José » 29 jun 2013 09:11

susiepolletje schreef:
José schreef:Interessant dit! Okee, het gebed zou ik persoonlijk dan niet toepassen maar hoe de 'greep' op de kip is en hoe hij het doet vindt ik dan weer wél boeiend. Kan je dat uitleggen of gaat het te snel om goed te kunnen zien?

Er gaan 3 vingers van de linkerhand stevig om de aanzet van de vleugels, met de andere hand strekt hij de nek en dan buigt hij deze naar achteren. Met de overige 2 vingers van de linkerhand wordt de nek heel stevig gefixeerd vlak achter de kop, met de rechterhand pakt hij het mes en snijd in één beweging de keel door.
Dit alles gaat heel rustig en zonder stres


Moet je dan geen kolenschoppen van handen hebben als je een grootslag hoender gaat slachten? Ik noem maar iets, een Brahma haan van 60 cm hoog en circa 6 kilo?

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor viefpief » 29 jun 2013 09:16

Ik denk dat je die methode ook wel ongeveer kan doen als je de (grote) kip op een of andere manier tussen je benen klemt op schoot. Je had eigenlijk even een filmpje moeten maken :gutgut:

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor viefpief » 29 jun 2013 09:24

jessy schreef:
vroeger met de bijl was het altijd een heel gedoe, koord rond de nek dier op hakblok .
man de poten vasthouden ik het koord en dan hakken.
was altijd heel veel gedoe en vooral veel stres.


Wat vervelend om te horen :| zulke problemen ondervind ik hier helemaal niet. Ik doe het altijd samen met mijn moeder. Ik hou de kip vast, want dan zijn ze het rustigst, dan doen we een sokje over het hoofd en voor ie het doorheeft heb ik hem al netjes neergelegd zodat mama met de bijl kan slaan. Ik hou de hele tijd de poten comfortabel vast en de nek blijft gewoon zo gestrekt liggen als hoe ik het neerleg. Heel soms doen we een lus om de nek, die hou ik dan ook vast zodat mama alleen maar hoeft te slaan. Zodra de kop eraf is doe ik de kip snel in een emmer en hou ik de poten vast tot de ergste stupen voorbij zijn.
Nou heb ik over dat sokje wel eens gehoord dat het helemaal niet prettiger is voor de kip, en dat ie netjes stil blijft uit angst, maar dat idee heb ik persoonlijk niet. Ze ademen ook heel rustig en normaal als ze op het hakblok liggen, en dat sokje zit er toch maar 10 seconden op.. Weet iemand hier meer van? Want ik vind het wel heel handig eigenlijk en tot nu toe heb ik toch het idee dat het beestje niks in de gaten heeft.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor José » 29 jun 2013 09:35

Ach, hand over de kop of sokje over de kop zal niet veel uitmaken. Als het maar rustig en toch snel/efficiënt gebeurt.
Dat van die lus kende ik nog niet. Wij doen het met z'n tweeën, 1 legt de kip rustig neer, kop en nek op hakblok en de rest van het lijf op stoeptegels voor 'comfortabel liggen'. Het hakblok bevat 2 taps uiteenlopende spijkers waar de hals tussen ligt. Losjes uiteraard. De ene houdt de poten vast, de ander pakt het kopje en hakt dan met een vlijmscherpe bijl direct achter de spijkers. Degene die de poten vast houdt is vervolgens de klos met het gefladder dat dan volgt en de bloedspetters die in de rondte vliegen daarbij. Dan gaat er een tie-wrap om de poten en wordt het dier opgehangen aan een stellage aan dat tie-wrapje. Alles bij elkaar nog geen minuut en dan hangen ze al. Zo doen we 6 kippen binnen 5 minuten. Maar ik zou toch graag de slachttrechter of het halal slachten eens willen proberen. Minder gefladder en minder bloedbad.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor viefpief » 29 jun 2013 09:53

Dat met die spijkers kent mijn moeder ook inderdaad. Die lus is een beetje hetzelfde idee, alleen wat minder handig :puh2:
Ogen bedekken is ook halal ja, het dier mag het "wapen" niet te zien krijgen. Ik heb me er al wel eens in een beetje in verdiept :gossip: zijn hele gave filmpjes te vinden op youtube van een man die voordoet hoe rustig een schaap blijft als hij het neerlegd en het gebed uitspreekt. Dan houdt ie met 1 vinger het oortje over het oog en ligt dat schaap daar gewoon te relaxen.

Gebruikersavatar
susiepolletje
Berichten: 645
Lid geworden op: 20 mei 2012 11:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor susiepolletje » 29 jun 2013 10:47

José schreef:Moet je dan geen kolenschoppen van handen hebben als je een grootslag hoender gaat slachten? Ik noem maar iets, een Brahma haan van 60 cm hoog en circa 6 kilo?


:mrnono: :mrnono: Dit waren gemiddelde kippen (Welsumer) en de slachter had geen kolenschoppen van handen. Ik zal de volgende keer vragen of het ook lukt met hele grote kippen.

Gebruikersavatar
susiepolletje
Berichten: 645
Lid geworden op: 20 mei 2012 11:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor susiepolletje » 29 jun 2013 10:52

viefpief schreef:Ik denk dat je die methode ook wel ongeveer kan doen als je de (grote) kip op een of andere manier tussen je benen klemt op schoot. Je had eigenlijk even een filmpje moeten maken :gutgut:


Ik denk het ook dat ze dan op zoiets overgaan als de kip te groot wordt.
Filmpje durfde ik niet zo goed te maken. Collega kende ik natuurlijk al weg goed, maar haar man niet. Je weet niet of zoiets op prijs wordt gesteld. Volgende keer vraag ik het misschien wel.

Hij had wel humor. Haan nummer 10 was mij die dag uit het hok geglipt en hebben we nog even proberen te vangen, wat natuurlijk niet lukte. Hij zei "die haan denken, die buitenlander vertrouw ik niet". Waarop ik "in dit geval geef ik hem groot gelijk". Kon hij wel waarderen :gutgut: :gutgut:

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor José » 29 jun 2013 11:59

:lol:
Je kan toch vragen een volgende keer of je een filmpje mag maken waarbij je zijn gezicht uit beeld houdt en inzoomt op de handen en de kip?! Kan hij het desnoods daarna zien en goed- of afkeuren.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor Ron » 29 jun 2013 15:25

Onverdoofd slachten van een kip is ook beter voor het dier.
Geen stress en zodra de bloeddruk wegvalt, dan maakt de
kip al niets meer mee.

Ik heb het zelf laatst uitgeprobeerd, Kip in de trechter en ik ging
met mijn vinger naar zijn oog. Je ziet dan duidelijk dat hij dit
ziet en wil dus reageren.

Nadat ik alleen de ader had doorgesneden ging ik weer met mijn
vinger naar zijn oog. Ondanks dat die gewoon open was, kwam
er geen enkele reactie meer.

Eerlijk is heerlijk, zowel voor mens als dier.

Gebruikersavatar
susiepolletje
Berichten: 645
Lid geworden op: 20 mei 2012 11:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn hanen halal geslacht

Berichtdoor susiepolletje » 29 jun 2013 16:12

Ron schreef:Eerlijk is heerlijk, zowel voor mens als dier.


En "as we speak" liggen er 2 haantjes "eerlijk en heerlijk" in de oven ;) ;)


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten