Kip dronken maken voor slachten?

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Okin
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 aug 2004 14:17
Land: Belgie
M/V: M

Kip dronken maken voor slachten?

Berichtdoor Okin » 28 aug 2014 15:43

Ik wil binnenkort mijn eigen kippen gaan kweken en slachten, maar ik blijf nog steeds zoeken naar wat de diervriendelijkste methode zou zijn.

Ik hoorde ergens dat je wat lekker voer in vodka of een andere alcoholische drank kan laten weken en dat een half uurtje voordat je gaat slachten aan de kip kan geven zodat deze in hogere sferen is en helemaal relaxed voor de genadeslag? Ik vind het wel een prettige gedachte, dat de kip half dronken gaat slapen in het nachthok en je haar er dan stress-free uit haalt om te slachten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Welke sterke drank geef je, op welke manier en hoeveel? En hoe gedraagt de kip zich? En is dit rechstreeks toxisch voor de kip? Ik wil uiteraard niet dat zij extreme maagpijn of zo krijgt.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23088
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kip dronken maken voor slachten?

Berichtdoor Kip La La » 28 aug 2014 16:05

Jaren geleden over deze methode gehoord om kippen te vangen.
Enfin, er liep een haan los in het bos die ik wilde hebben en ik wist nog helemaal níets van kippen hè dus ik graan weken in sterke drank.
Wij afwachten en er op af.
Nou vergeet het maar, het dier rende de poten onder zijn lijf vandaan en het was alleen aan de vastberadenheid van Vriend te danken dat we de haan tenslotte te pakken kregen.
Met slachten heb ik geen ervaring maar wel met in het donker oppakken, toch zou ik deze methode niet aanraden.
Als het donker is zal de kip toch zitten te slapen en naar ik denk zich alleen maar veel beroerder voelen door de alcohol,
hij is uit zijn gewone doen en dat is extra verontrustend voor een dier.

Els71
Berichten: 700
Lid geworden op: 23 jul 2014 12:27
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip dronken maken voor slachten?

Berichtdoor Els71 » 28 aug 2014 16:07

Is dit nu een grap?

Ik heb hier geen ervaring mee en geen verstand van maar niet iedereen wordt relaxed en in hogere sferen van alcohol. Dus wie gaat je garanderen dat het kipje zich niet ellendig zal voelen?

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Kip dronken maken voor slachten?

Berichtdoor Jan Sch » 28 aug 2014 18:51

Denk dat de kippen zich lollig voelen. Wel eens gehoord van mensen die zelf bessen jenever maakte, restant aan de kippen voerden. De hennen kakelden wat bij elkaar.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Mijn manier...

Berichtdoor Fryske » 28 aug 2014 23:05

Poos geleden kwam ik dit filmpje tegen en wil het graag delen. Zo gaan onze kippen als de tijd rijp is! Zo respectvol!


Okin
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 aug 2004 14:17
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip dronken maken voor slachten?

Berichtdoor Okin » 28 aug 2014 23:27

Els71 schreef:Is dit nu een grap?

Ik heb hier geen ervaring mee en geen verstand van maar niet iedereen wordt relaxed en in hogere sferen van alcohol. Dus wie gaat je garanderen dat het kipje zich niet ellendig zal voelen?


Nee helemaal geen grap. Ik begrijp dat het een beetje gek klinkt, maar dacht wie weet heeft iemand hier ervaring mee… Op goed geluk ga ik t in elk geval niet proberen. Dat zou ten koste van de kip kunnen zijn. Ik zou inderdaad niet willen dat ze zich ellendig voelt.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kip dronken maken voor slachten?

Berichtdoor lnge » 28 aug 2014 23:45

Ik heb dit topic verplaatst naar het slachtforum, omdat het daar, ook door het filmpje van Fryske, beter op zijn plaats is.
En bij deze gelegenheid Okin toegevoegd aan de gebruikersgroep om daar te kunnen posten.

TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Re: Kip dronken maken voor slachten?

Berichtdoor TAKI » 16 jan 2016 14:19

Zo als op bovenstaand filmpje vind ik dus helemaal niks. Het is een lange doodsstrijd voor zo'n diertje. (Halal methode) Dat is dus één van de redenen dat ik zelf kippen houd. Rustig oppakken en op het hakblok en chop.

Gebruikersavatar
Martin&Leonard
Berichten: 1138
Lid geworden op: 27 mar 2005 20:13
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Kip dronken maken voor slachten?

Berichtdoor Martin&Leonard » 16 jan 2016 17:30

Mijn opa die nam er eerst zelf een voor hij een kip of konijn slachtte.

TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Re: Kip dronken maken voor slachten?

Berichtdoor TAKI » 17 jan 2016 11:48

Hah, heeft hij nooit per ongeluk een eigen vinger mee geslacht?


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten