Waarom aders doorsnijden ipv kop afhakken?

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Okin
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 aug 2004 14:17
Land: Belgie
M/V: M

Waarom aders doorsnijden ipv kop afhakken?

Berichtdoor Okin » 30 aug 2014 13:58

Wat is eigenlijk het voordeel om de kip eerst te verdoven met de stompe kant van een bijl en dan de aders over te snijden tov gewoon meteen de kop er af te hakken met de scherpe kant? (Dan heb je de twee in eens zou ik denken?)

Is dit omdat je de aders soms dicht/plat slaat als je niet door de nek heen geraakt en de hen dan slechter uitbloedt?

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Waarom aders doorsnijden ipv kop afhakken?

Berichtdoor viefpief » 30 aug 2014 15:24

Het gaat erom dat het bloed eruit loopt terwijl het hart nog pompt. Zo bloedt het beter leeg. Het is ook minder rommel dan een kip die meteen begint te fladderen als de kop eraf is (ik heb er wel eens eentje uit mijn handen laten glippen, toen zat alles onder..).

Okin
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 aug 2004 14:17
Land: Belgie
M/V: M

Re: Waarom aders doorsnijden ipv kop afhakken?

Berichtdoor Okin » 30 aug 2014 15:33

Maar blijft een hart na onthoofding niet evenzeer nog even doorkloppen?

Ik dacht namelijk dat de zenuwimpulsen die het hart doen kloppen vanuit de sinusknoop in het hart zelf kwamen en niet uit het centrale zenuwstelsel?

Mocht dat toch het geval zijn is het effect van een slag met de botte kant van een bijl waarschijnlijk hetzelfde als de nek doorhakken.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Waarom aders doorsnijden ipv kop afhakken?

Berichtdoor viefpief » 30 aug 2014 15:40

Hmm ik ben geen bioloog dus dat weet ik allemaal niet :gossip: Maar het wordt volgens mij meestal gedaan zonder eerst een klap te geven. Dat klinkt zielig, maar een schone snee van een scherp mes doet maar eventjes pijn, en na een halve minuut valt de kip al flauw. Nou heb ik het zelf nog niet zo gedaan, maar heb meerdere filmpjes bekeken en ervaringen gelezen van anderen dat de kip heel rustig blijft onder dit alles.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Waarom aders doorsnijden ipv kop afhakken?

Berichtdoor gonda » 30 aug 2014 15:56

de slag is om ze bewusteloos te slaan, heeft niets met bloed of leeglopen te maken, en daarna kap je de kop af, en niet de aders doorsnijden, zoals je aanhaalt
Als de kop is afgehakt zijn de aders ineens doorgeknipt...
Ik kan je verzekeren dat bij grote hanen het niet altijd evident is om die kop ineens af te kappen, en als ze bewusteloos is, dan voelt ze er niets van

Okin
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 aug 2004 14:17
Land: Belgie
M/V: M

Re: Waarom aders doorsnijden ipv kop afhakken?

Berichtdoor Okin » 30 aug 2014 16:43

gonda schreef:de slag is om ze bewusteloos te slaan, heeft niets met bloed of leeglopen te maken, en daarna kap je de kop af, en niet de aders doorsnijden, zoals je aanhaalt
Als de kop is afgehakt zijn de aders ineens doorgeknipt...
Ik kan je verzekeren dat bij grote hanen het niet altijd evident is om die kop ineens af te kappen, en als ze bewusteloos is, dan voelt ze er niets van


Dat de slag is om ze bewusteloos te slaan weet ik ook wel, maar ik vroeg me af of dat überhaupt nodig is als je daarna toch nog een keer met de scherpe kant gaat slaan. Zijn ze na een slag met de scherpe kan, of die nu dwars door de nek zit of niet, ook niet gelijk bewusteloos?

Of klop je met de botte kant dichter naar de kop kop toe dan de plaats waar je met de scherpe kant de kop af hakt?

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Waarom aders doorsnijden ipv kop afhakken?

Berichtdoor gonda » 30 aug 2014 18:34

Okin schreef:
gonda schreef:de slag is om ze bewusteloos te slaan, heeft niets met bloed of leeglopen te maken, en daarna kap je de kop af, en niet de aders doorsnijden, zoals je aanhaalt
Als de kop is afgehakt zijn de aders ineens doorgeknipt...
Ik kan je verzekeren dat bij grote hanen het niet altijd evident is om die kop ineens af te kappen, en als ze bewusteloos is, dan voelt ze er niets van


Dat de slag is om ze bewusteloos te slaan weet ik ook wel, maar ik vroeg me af of dat überhaupt nodig is als je daarna toch nog een keer met de scherpe kant gaat slaan. Zijn ze na een slag met de scherpe kan, of die nu dwars door de nek zit of niet, ook niet gelijk bewusteloos?

Of klop je met de botte kant dichter naar de kop kop toe dan de plaats waar je met de scherpe kant de kop af hakt?

de slag met de botte bijl is om bewusteloos te slaan, de slag met de scherpe bijl is voor de kop af te kappen, en neen ze zijn niet altijd bewusteloos als je verkeerd slaat, de botte kant is breder dan de scherpe kant, dus het raakvlak is groter, de scherpe kant moet juister gebeuren, exacter in functie van waar ge wilt het hebben, in functie bv van de lengte van de nek, en aan de buitenkant kun je niet zien waar juist die nekwervel zit, je kunt va de eerste keer goed zitten, maar het kan evengoed verkeert gaan, dus vanuit diervriendelijk standpunt geef maar eerst de slag met de botte kant
en na dertig jaar koppen afhakken ik weet waar ik het over heb, heb hier genoeg situaties gezien, en het loopt goed van het moment dat we hen eerst bewusteloos sloegen

Okin
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 aug 2004 14:17
Land: Belgie
M/V: M

Re: Waarom aders doorsnijden ipv kop afhakken?

Berichtdoor Okin » 30 aug 2014 20:23

Oh ok, dus het gaat er om dat het raakvlak groter is en je ze zo beter bewusteloos kan slaan. Thanks! Dat wou ik dus weten. :duimop:


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten