Kippengehakt maken van oude kippen

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Kippengehakt maken van oude kippen

Berichtdoor TAKI » 18 sep 2017 11:27

Iedereen die kippen houdt en ook eitjes eet, komt op een moment uit dat de dieren vrijwel uitgelegd zijn en er nieuwe komen. Wat doe je met de oude kippen?

Voor in de soep zijn ze prima. Met karkas en al er in en dan als ze gaar zijn de botjes er uit halen. Heerlijk. Maar daarmee heb ik aan een paar soepkippen per jaar genoeg.

Nu dacht ik om eens te proberen er kipgehakt van te maken. Dan is het immers al fijn van structuur. Heeft iemand dat al eens geprobeerd of weet iemand hier meer over?

Voor een liefhebber die met Westervoorter kippen wil beginnen heb ik nog wel gratis een paar goed leggende driejarige kippen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kippengehakt maken van oude kippen

Berichtdoor Fryske » 18 sep 2017 12:38

Ik denk dat de meeste mensen hier hun kippen niet 'wegdoen' als ze uitgelegd zijn.

Mijn enige ervaring met kippengehakt is vroeger voor de honden thuis. Die kregen verse pens en af en toe wisselde mijn vader dit af met kippengehakt wat hij bij de poelier kocht.

TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Re: Kippengehakt maken van oude kippen

Berichtdoor TAKI » 18 sep 2017 16:49

Weet wel dat kippengehakt voor mensen en voor honden twee totaal verschillende zaken zijn. Voor honden zit de hele kip er in en voor mensen uiteraard alleen vlees.

Is overigens best goed voor honden. Mijn opa had vroeger een hond (kruising Ierse Wolfshond x Duitse herder) die vrijwel nooit iets anders at dan kip. De hele kip ging naar binnen, alleen een paar grote slagpennen liet hij liggen. Dier mankeerde nooit wat. Hondenvoer deed men toen nog niet aan.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kippengehakt maken van oude kippen

Berichtdoor lnge » 18 sep 2017 21:05

Kippengehakt is gewoon verkrijgbaar bij de appie, dus heel bijzonder is het niet. En als je er op googled vind je ook veel recepten.

Lavendel
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 aug 2017 20:05
Land: Netherlands
M/V: V

Re: Kippengehakt maken van oude kippen

Berichtdoor Lavendel » 18 sep 2017 21:17

Je kan ook kiezen voor een slowcooker. Door het langzame garen wordt zelfs het taaiste vlees zacht, zonder dat het droog wordt.

Er staan meer meerdere recepten op internet.

TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Re: Kippengehakt maken van oude kippen

Berichtdoor TAKI » 19 sep 2017 07:26

Kipgehakt is inderdaad vrij algemeen. Het gaat er om of het van oude kippen gemaakt kan worden.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kippengehakt maken van oude kippen

Berichtdoor Fryske » 19 sep 2017 10:45

Geen idee, gewoon proberen?

Onze oude Doekle de collie was onze eerste barfer. Maar geen kippengehakt. Het ging er zo in, met bot en al :-D

TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Re: Kippengehakt maken van oude kippen

Berichtdoor TAKI » 19 sep 2017 11:00

De hond van m'n opa ving ze zelf op commando. Ging dan meestal om een zieke kip die er uit moest of één die m'n opa moest hebben. Hij wees de kip aan en de hond ving de kip, ging er met z'n poten op liggen en als m'n opa zei dat hij hem hebben mocht, dan beet hij de kop er af en ging de hele kip naar binnen op een paar slagpennen na. Hoewel de botten mee naar binnen gingen en de kippen ook wel eens ziek waren mankeerde de hond nooit iets.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippengehakt maken van oude kippen

Berichtdoor danielb » 19 sep 2017 11:49

botten van niet klaargemaakte kip zou niet slecht zijn voor honden,maar eens kip klaargemaakt is,dan gaat bot scherpe splinters geven en dus mogelijks schade voor de hond.
dus rauwe kip voor een hond is ok,maar klaargemaakte kip niet als je ook de botten mee geeft.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kippengehakt maken van oude kippen

Berichtdoor Fryske » 19 sep 2017 15:30

Klopt Daniel rauwe botten splinteren niet. Gekookte wel. Daarom botten altijd rauw geven.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten