kippen verdoven met ether voor het te slachten

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Joog » 25 aug 2020 23:52

Nogmaals, doe het met de hakbijl. 1 hak, en het is voorbij. Simpel, en voor ieder haalbaar. De kop eraf trekken gaat idd ook, bij mijn duiven gebruik ik deze methode, bij kippen kan dit ook, maar vind het een hoop geknoei (overal bloed..) De nek breken is mijn ervaring bij kippen dat je vaak nog een keer moet slaan, en dus erg veel leed toebrengt bij de kip. Aangehaald verhaal van muizen en ratten, is bij muizen ook moeilijk. Zijn gewoon te klein daarvoor. Ratten, konijnen enz gaat dit wel (humaan) , maar is ook iets wat je best eerst geleerd word iemand met ervaring...

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 aug 2020 20:53

Torinik schreef:In dit boekje van het U.S. Department of Agriculture uit 1915 wordt het in detail uitgelegd, met de nodige tekeningen.
Opgelet: niet voor gevoelige mensen die voor de gein eens willen kijken.

Er wordt uitgelegd hoe, waar en waarom de snede via de bek (van binnenuit dus) te maken. Ook worden de hersenen (weer van binnenuit) doorboord. Dit laatste om het plukken te vergemakkelijken, dit heb ik zelf nooit gedaan omdat ik ze niet pluk. Ik snijd zelf van de buitenkant omdat ik het geschikte gereedschap niet heb, maar wel op exact dezelfde plek. Een scherp, puntig schaartje van de juiste maat werkt ook heel goed van binnenuit, maar dat is voor mij ondertussen al meer dan 25 jaar geleden. Juist gestoken en geknipt geeft dit een klein straaltje bloed uit de mond, de kip blijft zo mogelijk nog rustiger dan bij het doorsnijden van de slagader. Maar ze bloed ook heel langzaam leeg en is er duidelijk nog bij, ze weet volgens mij niet wat er gaande is en blijft daarom zo rustig tot ze de ogen sluit. Daarom snijd ik nu liever die ader door, van snede tot laatste stuiptrekking maximaal een minuut en de wetenschap dat de bloeddruk onmiddellijk daalt en het diertje er niet meer bij is. Bij een kip van 5kg duurt het wel wat langer dan een minuut, maar zo'n kolossen doe ik sowieso niet meer.

Hopelijk kan je er wat mee. Het vergt wat oefening maar humaner dan dit wordt het volgens mij niet.


Ik heb het goed doorgelezen. Das wel even slikken. Pffff...
Maar goed, ik heb er wel wat uit geleerd.
Als ik het goed begrepen heb, snijdt je net onder het linker kaakgewricht, klein sneetje. Klopt toch?
Doe jij dat met de kip ondersteboven? Want dat lijkt me niet aangenaam voor de kip. :| Ik zou het liever doen zonder ze ondersteboven te hangen. Zie ik eerlijk gezegd niet zitten.
En met een scalpel is het goed te doen?

En dan vraag ik me af. Dat doorboren van de hersenen voor het plukken, zou dat ook kunnen nadat de laatste stuiptrekkingen geweest zijn? Of zou het dan niet meer werken?

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Torinik » 31 aug 2020 10:53

Pearlsofpassion schreef:Als ik het goed begrepen heb, snijdt je net onder het linker kaakgewricht, klein sneetje. Klopt toch?

Juist. Precies daar waar het in het pamflet aangegeven wordt. Zo'n beetje tussen kaak en oor, en lemmet +/- 45° op de hals. Beter kan ik het in woorden niet uitleggen zonder het voor te doen. Als je niet zeker bent, doe je de snee beter wat groter. Na enkele keren weet je het wel en ga je vanzelf die snede minimaliseren. Zorg dat je de veertjes opzij 'legt' en dat je lemmet op de huid ligt (dus zonder veertjes eronder die je snee belemmeren). Of je nu links, rechts of in het midden snijdt, maakt, denk ik, weinig uit. In een eerdere post zei ik al dat sommige mensen liefst middendoor in lijn met de nek snijden. Ik ken er die daarbij zweren en de snede behoorlijk groot maken, om zeker te zijn. Probleem is volgens mij dan de luchtpijp die je dikwijls meehebt. Maar iemand die al 50 jaar hetzelfde doet iets nieuws bijbrengen is moeilijk.


Pearlsofpassion schreef:Doe jij dat met de kip ondersteboven? Want dat lijkt me niet aangenaam voor de kip. :| Ik zou het liever doen zonder ze ondersteboven te hangen. Zie ik eerlijk gezegd niet zitten.

Ja. De kip gaat in een soort van trance, volgens mij. Ik pak de kip die ik moet hebben kordaat maar zacht op en neem ze mee naar waar de rest het niet kan zien. Ze is in 99% van de gevallen rustig in mijn handen, ik hang haar rustig aan de poten op en laat haar dan zachtjes zakken tot haar gewicht in de touwen hangt. De kip laat zich ontspannen hangen en lijkt een beetje gehypnotiseerd. Hoofdje zacht in de hand, diertje blijft rustig, sneetje geeft zeer zelden een reactie (wanneer wel is het enkel een tok) en laat ze leegbloeden. Net voor het einde wat geflapper met de vleugels, en het is voorbij. Net voor dat einde wil je het hoofdje wel flink beetnemen om te vermijden dat er overal spatjes bloed liggen. Ik breek dan ook ineens de schedel van de nek op de manier zoals in een eerdere post.

Als ze niet rustig is in je handen, gaat ze bij het ophangen ook proberen omhoog te flapperen. Weinig aan te doen, ik laat ze dan even doen en neem het hoofdje (zacht) in de hand zodra ze wat rustiger is. Het rustig strekken van de nek zorgt dan weer voor die 'hypnose' en ze laat zich rustig hangen.

Als je een onrustige kip in je handen hebt, moet je eens nagaan of je zelf nerveus bent om wat er gaat gebeuren. Een dier pik dit onmiddellijk op en dan krijg je een kettingreactie. Je moet in de juiste geestestoestand zijn om dit te doen. Je kan bijvoorbeeld niet eerst ruzie maken met je levensgezel en dan een kip gaan slachten. Laat die kip maar een dagje wachten in dat geval. (Of gooi die levensgezel buiten als het alle dagen van dat is.)

Hoe dan ook, dit vergt 'oefening' en niet alleen voor de relatief simpele technische kant van de zaak. Maar vooral om tot de juiste ingesteldheid te komen. Waar ik mee bedoel, geen op hol geslagen gedachtengang en houding die het dier bang maken nog voor er wat gebeurd is, zelfvertrouwen en zekerheid m.b.t. die snede en de rest van het proces, enz.
Tot spijt van de moraalridders, die hier hopelijk niet meelezen, zal je dit een aantal keer moeten doen om het onder de knie te krijgen. En zelfs de 'mislukte oefeningen' zijn beter dan wat die dieren in de slachthuizen meemaken.
Leren van iemand die dit voor kan doen is de snelste en beste weg. Maar helaas vandaag de dag voor velen niet meer weggelegd omdat die mensen almaar dunner gezaaid zijn.
Die mentale ingesteldheid wil ik onderstrepen. Toen ik voor het eerst na zoveel jaren opnieuw slachtte, was ik er letterlijk ziek van. Terwijl dat in mijn jeugd een fluitje van een cent was waar ik geen seconde bij stilstond.


Pearlsofpassion schreef:En met een scalpel is het goed te doen?

Absoluut, op voorwaarde dat ze vlijmscherp is. Ik gebruik sinds 1992 één en hetzelfde mes, het is maar wat je gewend bent.


Pearlsofpassion schreef:En dan vraag ik me af. Dat doorboren van de hersenen voor het plukken, zou dat ook kunnen nadat de laatste stuiptrekkingen geweest zijn? Of zou het dan niet meer werken?

Dat weet ik niet. Ik doe maar één kip per keer en trek ze de huid af. Ik meen wel gelezen te hebben dat via het gehemelte doorboren redelijk bloederig is en via het oog niet. Op basis van dat laatste denk ik dat het de bedoeling is direct na de snede de hersenen te doorboren.
Zou ik meer dan één kip doen, dan is het de moeite en de kost waard water op te warmen en zo te plukken. Dan kan je ook ineens de poten van de 'sokken' en nagels ontdoen voor bouillon.


Er is verder wel wat te zeggen voor het afhakken van het hoofd. Dit is misschien wel de betere optie tot je het hele proces van het slachten wat gewend bent. Hou er wel rekening mee dat dit niet proper is. Als je de kip niet goed vasthebt, gaat ze er zonder kop vandoor. Leegbloeden in een emmer is er ook niet bij, je gaat veel bloed naast die emmer hebben. Ook oppassen voor je eigen handen, kippenhoofdje misschien tussen 2 nagels leggen, zodat het ook blijft liggen met gestrekte hals waar jij het wil. Die omgekeerde konen zijn dan misschien wel handig om de zaken wat properder te houden.

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 31 aug 2020 15:13

Kop afhakken heb ik al eerder gedaan en vind ik niets. Lukt me gewoon niet goed genoeg. Het ging dan ook steeds slechter ipv beter omdat ik steeds onzekerder werd. De laatste keer dat ik het gedaan had was ik erna keihard aan het huilen en toen heb ik gezworen dat nooit meer te doen. En toen heb ik gevraagd aan iemand die ging slachten of ik mocht komen kijken. Die deed het met een tik op het hoofd. Eerst die klop op het achterhoofd vind ik beter maar dan moest ik nog de keel overhalen om de slagaders te vinden en ze echt te doden.
Ik denk dat jouw manier beter werkt en idd het humaanst is.

Ik denk dat ik de volgende keer een combinatie probeer. Dus eerst tik op het achterhoofd zodat hij bewusteloos is en dan op de juiste plaats snijden. Als dat goed lukt kan het daarna dan zonder tik.
Ik denk wel dat het juist snijden moet lukken. Heb wel wat ervaring met anatomie en dissecties. En ik heb het gevoel wel te weten waar het moet door dat document.

Die ingesteldheid is wel een issue. Maar als ik weet dat het met de kip wel meevalt en ze niet zal lijden, lukt dat al veel beter. Maar het blijft lastig bij een eigen dier. Zal proberen de dagen voorheen al afscheid te nemen, in m'n hoofd.

Ik heb ooit een, vind ik, perfecte slachting gedaan, binnen de mogelijkheden. Maar dat was geen kip, dat was een fazant. Een aangereden, wilde fazant die ik naar huis had meegenomen om te proberen oplappen. Maar hij had poten en vleugels gebroken en was zo ontzettend bang dat snel duidelijk was dat er niets mee te beginnen was.
En als je die dan wil doden, weet je dat de stress toch al zorgt dat ie niets voelt en dat het vooral snel moet gaan, geen tijd voor aarzeling. Dus dat ging heel vlot toen. En ik ben toen aangenaam verrast geweest over hoe snel en vlot het diertje weggleed.
Ik heb toen ook het dier tussen m'n knieën genomen, hand over zijn ogen gelegd, kop omhoog gebracht en hals overgesneden. Aangezien hem op een kapblok proberen leggen echt geen optie was. Ging veeeeeel vlotter en rustiger dan kop afhakken en was met 1 beweging ook gedaan.
Maar een fazantennek is veel kleiner dan een kippennek. Bij een kip gaat dat zo niet, bovendien ben ik ervan overtuigd dat hoe kleiner de snee, hoe minder ze evt pijn hebben. Lijkt me logisch. En lijkt me ook logisch dat de luchtpijp beter intact blijft, anders stikken ze alsnog in het bloed.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor danielb » 01 sep 2020 22:39

zelf ben ik voorstander om ze eerst te verdoven/verlammen of in 1 klap te doden.
een snede zul je altijd voelen.
een klap op het hoofd niet als die goed is uit gevoerd....
maar ineens kop eraf ook niet hoor.
kunnen sommige mensen ervan zeggen wat ze willen,maar als je kop eraf is,dan voel je niet veel meer hoor....
nekwervel door en die slag alleen al is al genoeg om niets te voelen....
tenzij je niet diep genoeg doorhakt uiteraard....

het ineens kop eraf hakkken (of proberen af te hakken) doe ik zelf ook niet meer hoor.
eerst een slag op de kop (zelf doe ik meerdere klappen om 100 procent zeker te zijn en zelfs tot er al bloed zichtbaar is) en dan kop eraf.
leuk is het allemaal niet,maar vanaf bewustzijn weg is,dan voelt het dier niets meer.
neem nu bijvoorbeeld slachten van een konijn.
moet je mes al super scherp zijn om te snijden als je een snede wil maken....
die geef je eerst ook 1 of meerdere klappen in de nek...voordat je de keel oversnijd.

nee....
geen enkele dood of slachting is leuk,maar een snee in de nek ook al zeker niet...


ikzelf doe eerst verlammen door bijvoorbeeld een slag.
zelf doe ik meerdere slagen en is dier zowiezo al hersens dood.
en dan kop eraf.

maar iedereen heeft zo zijn voorkeur,maar ikzelf vind een snede nog raarder,dan een goede klap/klappen....
stuiptrekkingen moet je niet te veel van aantrekken,want wil zeggen dat dier al dood is...

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Torinik » 02 sep 2020 11:31

Pearlsofpassion schreef:Ik denk dat ik de volgende keer een combinatie probeer. Dus eerst tik op het achterhoofd zodat hij bewusteloos is en dan op de juiste plaats snijden. Als dat goed lukt kan het daarna dan zonder tik.
Ik denk wel dat het juist snijden moet lukken. Heb wel wat ervaring met anatomie en dissecties. En ik heb het gevoel wel te weten waar het moet door dat document.

Als je nog eens een dode kip hebt kan je natuurlijk altijd een dissectie doen om precies te weten waar alles zit.

Hier alvast nog wat links die misschien duidelijker zijn. Opgelet: niet voor gevoelige mensen!
https://www.hsa.org.uk/electrical-waterbath-stunning-of-poultry-bleeding/bleeding-2
https://norecopa.no/films-and-slide-shows/hen
https://www.nature.com/articles/laban.394/briefing/signup/

De laatste 2 links hebben het over venipuncture, maar de foto's helpen misschien om de aders te localiseren.
Wat dat waterbad betreft, heb ik met eigen ogen vastgesteld dat niet alle kippen verdoofd zijn en dit in meerdere slachthuizen. Iedereen die ooit geëlektrocuteerd geweest is, weet dat dat een verre van aangenaam gevoel is. Tot zover het 'wettelijk' humane.

Die venipuncture heb ik wel een tijdje mee in mijn hoofd gespeeld. Ik vroeg me af of een holle naald gebruiken nog beter zou zijn. Ik heb voor mezelf geconcludeerd dat dat zou moeten verlopen zoals met dat schaartje dat ik eerder beschreef. Dus de bloeddruk daalt niet ineens en het diertje blijft erbij, weliswaar zonder dat het goed weet wat er gaande is.

Een konijn sla ik trouwens ook op het hoofd, en wel net tussen nek en hoofd achter de oren. Maar een konijn is geen kip. Je kan nu eenmaal geen appelen met peren vergelijken, het is wel ongeveer hetzelfde maar ook weer niet helemaal. Met wat 'oefening' (hopelijk leest gaia niet mee) is het bij een konijn ook iedere keer goed en zie je de ogen 'breken' na de klap. Om die zekerheid te hebben bij een kip zou ik het hoofd op een blok moeten leggen en een voorhamer gebruiken, dan kan ik net zo goed het hoofd afhakken. Anders gezegd, die competentie heb ik niet om een kip een 99% zekere klap te kunnen geven. Als iemand gedetailleerd wil uitleggen hoe je die kip nu precies een zekere klap geeft, graag, misschien kan ik nog wat bijleren op mijn leeftijd.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor danielb » 02 sep 2020 21:39

iedereen zal zo wel zijn methode hebben.
als het maar snel en goed gebeurd.
das het belangrijkste...

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor lnge » 02 sep 2020 22:51

Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar heb wel een keer een kip moeten doden.
Ik stond met een heel benauwde kip in mijn handen en was radeloos. Toen zag ik een grote houten stoffer liggen en heb die opgepakt en mijn verstand op nul gezet en de kip toen keihard op de kop geslagen en nog een keer. De kip was absoluut echt hartstikke dood en ook heel snel.
(Ik vond het wel vreselijk om te doen)

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor danielb » 03 sep 2020 02:06

ik gebruik bijna altijd een panlat.
ligt goed in de hand en de slag kan snel en hard uitgevoerd worden.
1 slag is inderdaad al genoeg en kan al dodelijk zijn ipv gewoon buiten westen zijn,maar ikzelf doe ook een 2de en 3de slag en das gewoon om 300 procent zeker te zijn.

voor grote stevige hanen (grotere kop dus) neem ik meestal een kepertje.

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 sep 2020 07:37

Ik heb het geleerd met het wetstaal...
Staalhard (letterlijk), redelijk zwaar. En dus zeer efficiënt. Misschien iets sneller bloederig, dat zou kunnen. Maar het is niet dat het vreselijk spat en er meteen een enorm gat in de kop zit of zo..

Ik ben zelf niet zo sterk. Ik wil niet het risico lopen dat ik niet hard genoeg sla. Als ik echt al m'n fors moet gebruiken, kan ik ook minder goed mikken.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten