kippen verdoven met ether voor het te slachten

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Gebruikersavatar
Yoeshi
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Yoeshi » 15 apr 2021 19:49

Pearlsofpassion schreef:Ik denk wel dat je het zo niet bedoeld. Maar je kan beter gewoon zoals iedereen in zwart en gewone lettergrootte typen. Zo kom je niet zo aggressief over.


Ik ben van nature niet agressief! Maar wel realistisch.

Maar waar ik een beetje van baal op dit forum is dat in heel veel topics het vermenselijken van dieren steeds meer voorkomt, en het oeverloze gezever hier over.
Ik kan daar gewoon niet tegen maar probeer wel mensen te laten nadenken over dit euvel en realistisch te worden.

Kortom: mensen zijn mensen die je menswaardig moet behandelen en dieren behandel je dierwaardig en niet andersom hoewel dat tegenwoordig wel vaak het geval is in de praktijk.
Dat wil dus niet zeggen dat als een dier niet een beetje normaal doet dat je het dan maar meteen moet afmaken.
Ook dieren hebben recht op een herkansing op hetstel maar dat wil niet zeggen dat als je denkt dat je kip hoofdpijn heeft dat je dan gelijk naar de dierenarts moet rennen. En dit soort dingen proef ik in heel veel topics. Ik vind dit topic zelf heel goed hoor maar ik weiger om mee te huilen en zeg gewoon mijn mening.
Daar zijn forums toch voor?

* Ik ben 73 jaar oud en heb genoeg levenservaring, mensenkennis, algemene dierenkennis en natuurkennis hoe dingen werken en niet meer werken in deze tijd.
Ja ... en tijden veranderen en die zullen blijven veranderen nu en in de toekomst en ik ben nog altijd bij de dag. ;)

Even goede vrienden hoor! :duimop:
Yoeshi

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Dr_Haantje » 15 apr 2021 20:05

Tja, ik ben het wel met Yoeshi eens.

Mensen denken dat dieren hetzelfde zijn als mensen, met dezelfde behoeftes en dezelfde eetgewoonten.
Eigenlijk zou er een soort van examen afgelegd moeten worden eer men een huisdier mag verzorgen...

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 apr 2021 20:13

Maar wie zegt dat hier dan? :frons:

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Dr_Haantje » 15 apr 2021 20:33

@ pearlsofpassion, Niemand. De hele discussie cq het topic ontspoort door het aankaarten van een bepaalde manier van schrijven en de gebruikte kleuren..
En wat het gebruik van kleuren betreft ben ik weer met jou eens..
Het is onnodig ondanks dat het leuk is om met kleuren te spelen, maar het maakt de discussie erg rommelig.
Overigens, Yoeshi gaf wel aan waar het vaak aan schort aan de samenleving.

Eigenlijk zou dit topic gesplitst kunnen worden, maar ik denk dat inmiddels alles wel is gezegd.
Ik ben geen moderator, ik geef slechts mijn mening.

Gebruikersavatar
Yoeshi
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Yoeshi » 15 apr 2021 21:19

@ Pearlofpassion:
Ik bedoelde jou dan ook niet persoonlijk maar sommige leden die schreven in dit topic in het algemeen van hoe te handelen bij behandeling van dieren en dan speciaal gericht op hoe te handelen bij ziekten of afmaken van dieren in het algemeen en kippen in het bijzonder.

Nogmaals ik ben niet op zoek naar confrontatie maar naar realiteit en nuchterheid en die is soms heel ver te zoeken en te vinden maar voel je niet persoonlijk aangevallen door mij.
Ik heb alleen gereageerd op wat ik in dit topic al gelezen heb.

@ Dr_Haantje:
Jij begrijpt precies wat ik bedoel en ik denk er dan ook aan om een topic hierover te openen maar wanneer en hoe weet ik toch nog niet want ik heb gemerkt dat je snel op lange teentjes trapt en wat zeker niet mijn bedoeling is maar meer als ontnuchtering naar de werkelijkheid van het menselijk en ook het dierlijk bestaan met alles wat daarbij hoort.
OK, ik ben ook geen moderator en geef ook slechts mijn mening en ja, ik gebruik graag kleurtjes .... Ik zag het liefst alle tekst in blauw. :ilove: :-D

Overigens hier heb ik mijn laatste woorden gezegd over dit onderwerp hier op dit topic .... ;)
En ja ...... Ik heb over sommige dingen een heel uitgesproken mening ... die ik dan niet voor mijzelf kan houden, maar dat mag en kan toch?


En als allelaatste: Wie gaat er nu in hemelsnaam knoeien met ether of koolmonoxide, de slagader doorsnijden via de snavel bij een levende kip en dergelijke ... Kom aan zeg!

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Dr_Haantje » 15 apr 2021 21:37

Onze buurman vroeger, een echte boer, hakte gewoon de kop van de kip af wanneer deze ziek was of oud. Natuurlijk waren wij er als kinderen er niet bij, maar hij vertelde later waarom hij dat deed.
Niet dat wij er om vroegen, maar deze ongevraagde uitleg kon van pas komen zei hij.

Op het moment dat de kop er af gaat valt de bloeddruk weg en treed direct een flauwte in, gevolgd door de dood.
Overigens is dit bij mensen ook zo, en waarschijnlijk bij elke zoogdier. (hoewel runderen na het doorsnijden van de keel een hevige pijnlijke doodstrijd doormaken)
Om terug te komen bij de kip, deze heeft in het ruggemerg een soort van zenuwcentrum.

Bij mensen worden onze bewegingen aangestuurd door onze hersenen, bij kippen is dat net andersom.
Kippen bewegen continue en als de kip dat niet wil, dan remmen de hersensignalen deze bewegingen.

Er zal hier vast wel het eea over te vinden zijn..

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Kip La La » 15 apr 2021 21:53

In het kader van de Huisregels wijs ik hier even op Regel 3C:


c. In je onderwerp beschrijf je zo duidelijk mogelijk je probleem of vraag. Zonder overbodig en doorlopend gebruik van hoofdletters (caps-lock uitzetten), uitroeptekens of vraagtekens. Ook is het niet de bedoeling om je berichten in een kleur en/of vette letters te plaatsen. Een regel of apart stukje tekst in een bericht in kleur en/of vette letters om iets te benadrukken mag wel.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Dr_Haantje » 15 apr 2021 22:03

Kip La La schreef: Een regel of apart stukje tekst in een bericht in kleur en/of vette letters om iets te benadrukken mag wel.


Waarvan akte.

Gebruikersavatar
Yoeshi
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Yoeshi » 15 apr 2021 22:46

Dr_Haantje schreef:Onze buurman vroeger, een echte boer, hakte gewoon de kop van de kip af wanneer deze ziek was of oud.


Zo ben ik ook opgegroeid en dat was toen de normaalste zaak van de wereld.

Ik kan me heel goed voorstellen dat veel mensen dit niet zouden kunnen omdat ze dat te barbaars en te bloederig vinden.

Mijn vader wilde dat ook niet en die deed de kip in een jute zak en sloeg hem tegen de muur en vaak was de kip al dood maar in ieder geval zwaar bewusteloos en sneed het de daarna de keel door om hem leeg te laten bloeden. Dit hele circus besloeg 2 a 3 minuten.
Ik zelf doe het ook zo als het moet en heb dat reeds een paar keer in mijn leven moeten doen.
Ik lust graag kip maar mijn eigen kip opeten vind ik een vreemd idee want ik heb ze als huisdier en niet als gebruiksdier. :gna:

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Dr_Haantje » 15 apr 2021 22:53

Ik doe het gewoon niet. Liever betaal ik iemand om het te doen dan dat ik zelf mijn dieren afmaak nadat ik er zoveel energie in heb gestoken.
Natuurlijk, wat moet dat moet, maar ik doe het niet...
..En kip haal ik wel bij de slager of desnoods bij een supermarkt.
Ik gebruik meestal toch veel kruiden of marinade, dus het verschil proef ik niet. :mrgreen:

..en nu heb ik honger. :puh2:


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten