kippen verdoven met ether voor het te slachten

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Keesje
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2021 17:18
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Keesje » 13 apr 2021 15:35

Ik weet nog hoe mijn schoonvader (boerenzoon) het deed m.b.t. het slachten, want zelf kon ik dat niet.
Hij pakte de kip (meestal een haan, want ik had bij kuikens uitbroeden altijd meer hanen dan hennen) bij zijn poten en sloeg het dier hard met zijn kop tegen een muur aan.
Dan was het dier bewusteloos en sneed hij zijn keel door.
Volgens hem was dit pijnloos omdat de kip bewusteloos was.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor tuff cookie » 13 apr 2021 16:22

Ja, dat is zo, hersenbeschadiging gekregen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 13 apr 2021 16:25

Maar het is niet eenvoudig hard genoeg te slaan zodat de kip effectief meteen bewusteloos is..
Maar het is idd wss de beste methode, tenzij je heel precies de halsslagader weet te vinden en niet de hele keel daarvoor moet overhalen.

Gebruikersavatar
Yoeshi
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Yoeshi » 14 apr 2021 07:41

lnge schreef:Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar heb wel een keer een kip moeten doden.
Ik stond met een heel benauwde kip in mijn handen en was radeloos. Toen zag ik een grote houten stoffer liggen en heb die opgepakt en mijn verstand op nul gezet en de kip toen keihard op de kop geslagen en nog een keer. De kip was absoluut echt hartstikke dood en ook heel snel.
(Ik vond het wel vreselijk om te doen)


Helemaal mee eens!

Waar het in deze discussie overgaat is het ongebreideld vermenselijken van dieren en laten we maar zwijgen over de Amerikaanse manieren want die zijn daar kampioen in.
Prutsen met een mesje of schaar in de bek van het dier. Geeft dat geen stress?
Verstikken met gas? Hoe lang ben je met zulke dingen bezig om het dier dood te krijgen?
Te lang!

Kom aan zeg!
Waar hebben we het over ....

Gewoon een flinke mep met een stuk hout of iets dergelijks.
De kip merkt er nagenoeg niks van en is meestal onmiddellijk dood door zware hersenbeschadiging!

Ik dood levende wezens ook niet graag maar soms moet dat gewoon bij bijvoorbeeld ziekte en wel op een dierlijke en snelle manier.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 14 apr 2021 11:16

Nou, zo eenvoudig blijkt dat toch niet.
Dat meteen goed kloppen hoor.
Een stevige haan van een paar jaar oud, klop je als huis tuin en keuken vrouwtje niet zomaar buiten westen. Hoe hard je ook slaat. Het klinkt eenvoudig, maar de praktijk is toch net iets minder mooi..

Dus ik ben wel aan het oefenen om ook die slagader te vinden ja. Nu wordt er eerst geklopt en dan snijdt ik de slagader door. En eens me dat lukt met een klein sneetje, vind ik dat beter. Want als het goed gedaan is, voelt de kip dat niet voor ze leegbloedt. Bedenk maar hoe lang het duurt voor het bij jezelf pijn gaat doen als je met een scherp! mes in je vinger snijdt. Dat duurt wel een paar tellen. Zeker als je adrenaline hebt, en dat is bij de kip vrijwel niet te vermijden.. En tegen dan is ze al bewusteloos door het bloedverlies als de slagader op de juiste plaats echt door is.. Maar dan moet je dat precieze plaatsje wel vinden.
Het verschil met onthoofden of volledige keel oversnijden is dat zo'n grote verwonding veel sneller en meer pijn doet. Ik geloof niet dat ze dat niet voelen. Een plaatselijk sneetje is heel wat anders.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor tuff cookie » 14 apr 2021 15:22

Leegbloeden is een prima manier. De kunst is inderdaad de slagader in een keer doorsnijden en vooral de luchtpijp niet raken anders stikt het dier nog voor het leeg gebloed is. En dat is zeker niet eenvoudig te doen.

Gebruikersavatar
Yoeshi
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Yoeshi » 15 apr 2021 16:15

Pearlsofpassion schreef:Nou, zo eenvoudig blijkt dat toch niet.
Dat meteen goed kloppen hoor.
Een stevige haan van een paar jaar oud, klop je als huis tuin en keuken vrouwtje niet zomaar buiten westen. Hoe hard je ook slaat. Het klinkt eenvoudig, maar de praktijk is toch net iets minder mooi..


Of je nu een vrouw of een man bent doet er niet toe!
Kun je goed matten kloppen?
Heb je een oude juten zak of kussensloop?

Nou dan ....!

En met de rest kun je dan altijd alsnog iets uitproberen want als zou de kip nog niet dood zijn dan is hij toch wel bewusteloos en dan voelt hij of zij toch niets meer.
Je kunt ook nog altijd een vriend of vriendin vragen die wat meer eelt op zijn/haar ziel heeft.

Als je het dier laat euthaniseren door een dierenarts moet je je een paar dingen goed realiseren a: dat kost geld, b: het vangen van de kip, c: het transport er naar toe, de dierenarts zelf en als laatste de prik. :(

Hoe lang ben je met deze stress-situatie aan de gang? 1 uur, 2 uur?

Met de zakmethode een paar minuten!

Wat is nu beter voor de kip?

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het een heel gedoe vind allemaal en dat je er een rot of schuldgevoel van hebt maar dat rotte gevoel ebt wel weg hoor .... als het eenmaal achter de rug is.
Het gevoel wat je er aan overhou is de opluchting dat je het beste voor het dier gedaan heeft!

Namelijk het snel en nagenoeg pijnloos uit zijn of haar lijden verlost hebt! :duimop:

Ik zelf ben ook geen held in het doden van elk levend wezen maar wat MOET dat moet nu éénmaal en anders moet je niet met levende wezens beginnen! Dat hoort er nu eenmaal bij!

Ik hou niet alleen maar van kippen maar van alles wat leeft!
Maar je moet wel durven om beslissingen te nemen over dieren die aan jou zorg toevetrouwd zijn.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 apr 2021 17:44

Nou, ik hoop dat niet dat hele bericht tegen mij bedoelt was en je gewoon quotte omdat dat goed uitkwam om op in te pikken.
Want dan leg je me vanalles in de mond dat ik niet zeg of ben hoor.

Ik kan behoorlijk hard kloppen. En een jonge haan of hen is geen probleem. Maar uit ervaring zeg ik dat dat niet altijd zo eenvoudig is.
2 weken geleden nog een haan van 5 haar geslacht en spijtig genoeg wilde die maar niet buiten westen. En ik klop echt wel door hoor!
Op een bepaald moment zat er zelfs een deuk (gat) in z'n schedel en nog was ie niet buiten westen. Geen idee hoe dat kan. Maar ik ga daar niet op staan kijken hoor. Eens je de eerste slag toedient ga je door tot het voorbij is. Kost wat kost.

Hoeveel ervaring heb je zelf?

En die grote letters en rode kleur in je tekst komt echt super aggressief over! Heel aanvallend zo.

Gebruikersavatar
Yoeshi
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Yoeshi » 15 apr 2021 18:19

Zal voortaan blauw gebruiken!

Ik val niet aan maar probeer het beste voor het dier weer te geven, zoals ik er over denk, en hoe je het doet moet je helemaal zelf weten.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 apr 2021 18:54

Ik denk wel dat je het zo niet bedoeld. Maar je kan beter gewoon zoals iedereen in zwart en gewone lettergrootte typen. Zo kom je niet zo aggressief over.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten