Kip 1 of kip 2?

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Kip 1 of kip 2?

Berichtdoor Sofa » 21 okt 2020 20:01

Ik wil graag een apart toompje hebben met vleeskippen.

Ik heb 3 foto’s opgeladen.

De eerste heet simpelweg ‘vleeskip' hier. De hen weegt 3 kg en legt 160 eieren per jaar. Kuikens kosten 88 cent. (gesext) De haan legt bitterweg weinig eieren en weegt na 3 maanden 4 kg. Aldus de leverancier. Ik heb nu zo’n vleeskip. Lief beestje, sterk en heel gezond.

Onderaan staat de Rhode Island. De hen komt tot 2.6 tot 3.3 kg en legt 180 eieren. Kuikens kosten € 2.20 en kunnen niet gesext worden. De haan weegt tot 3.4 a 4 kg. Volgens de leverancier dus.

Kortom, er zit maar weinig verschil tussen deze kippen. Geen idee wat voor ‘ras’ de eerste kip is maar dat maakt niet uit.

Mijn vraag, waarom voor de vleeskip gaan of de Rhode island? Allebei vind ik ook prima.

Ze zouden overigens in het kleinste deel van de tuin komen. Mogelijk een 6 a 8 stuks. Daar heb ik nog een stukje van 100 m2. Schuilplaats onder een struik op de 100 m2 en erg veel zon. (heet!)

Ik zet dat erbij want sommige kippen zijn tevreden met een kleine ren en andere vinden geen grondstuk groot genoeg.

https://eurocartridge.eu/Kippen/Vleeskip.htm

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Kip 1 of kip 2?

Berichtdoor Dr_Haantje » 21 okt 2020 20:16

Sofa schreef: De haan legt bitterweg weinig eieren......

Echt? Jeemig, dat is een bijzondere wetenschap.. :mrnono:

(flauw, maar het moest, het brandde op mijn vingers!)

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Kip 1 of kip 2?

Berichtdoor Sofa » 21 okt 2020 20:28

Dat was een grapje van mij, geen informatie van de leverancier :P

Bartjebart
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2020 10:18
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Coevorden

Re: Kip 1 of kip 2?

Berichtdoor Bartjebart » 21 okt 2020 21:11

Is er ook informatie over hoe lang ze erover doen om dat gewicht te bereiken?

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Kip 1 of kip 2?

Berichtdoor Dr_Haantje » 21 okt 2020 21:14

Sofa schreef:Dat was een grapje van mij, geen informatie van de leverancier :P

..en ik trap er weer in :lol: :lol: :lol:

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Kip 1 of kip 2?

Berichtdoor Sofa » 21 okt 2020 21:24

Dr Haantje: 'Kip ik heb je!'

Bartjebart: Nee, daar zegt men niets over. Beide niet.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip 1 of kip 2?

Berichtdoor tuff cookie » 21 okt 2020 21:37

Zelf zou ik voor de rode Islands gaan omdat die beter tegen het hete klimaat kunnen dan vleeskippen, die hebben het zoiezo al zwaarder door al dat gewicht.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip 1 of kip 2?

Berichtdoor danielb » 21 okt 2020 22:34

de Rhode island red is voor zover ik weet niet echt een vleesras.

heb je een idee hoe zwaar de hanen zijn die je nu hebt?
zijn volgens mij dieren van dubbeldoel hybriden.

1 van die hanen tegen de vleeskip hen(nen) zetten.
geen extra haan nodig en de combinatie met de vleeskip zal normaal gezien goede groeiers geven.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Kip 1 of kip 2?

Berichtdoor Sofa » 22 okt 2020 00:12

Ik heb wat gelezen over de oorsprong (1840) en de RI werd beschouwd als een ideale kip in de oorlogsjaren om de Amerikaanse bevolking te voorzien van vlees en eieren. Nog steeds staat het ras in hoog aanzien en is populair onder de hobbyisten. Wat enigzins afwijkt is de produktie van eieren, die begint zeker niet vóór 7 maanden. Sexing is 80% mogelijk door het dons van de kuikens te bekijken. De leverancier hier doet dat niet.

De tweede haan zou een hen moeten zijn van het ras 'Isazul'. Dit is een kip welke wordt gehouden vanwege de eieren, niet het vlees. Al mijn wijsheid komt van het internet overigens. Die zijn wel 'makkelijk' te sexen maar bij één van de 15 kuikens die ik 5 maanden terug kocht is dat niet goed gegaan. De hennen van deze soort wegen 1,8 kilo en mijn schatting van de haan is 2,5 kg. Dit ras staat op deze pagina:

('Ponedora' betekent legkip) https://www.granjasantaisabel.com/tiend ... /c/4237113

In ieder geval is de Rhode Island haan nog een anderhalve kilo zwaarder want deze zit rond de 4 kg.

Tot slot: als ik Rhode Island kuikens zou kopen dan is in theorie de helft al haan omdat ze deze dus niet sexen. Hoe dan ook krijg ik er teveel.

Van de 'vleeskip' zegt men wel te kunnen sexen maar ik heb al gemerkt dat dat dus niet onfeilbaar is.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip 1 of kip 2?

Berichtdoor danielb » 22 okt 2020 00:39

een zware kip op volwassen leeftijd is daarom nog altijd geen vleeskip.
bijvoorbeeld volwassen brahma hanen wegen rond de 5 kg,maar is echt geen vleeskip.
(ondanks dat het op sommige sites wel word aangeduid als leg,vlees en sierras.)
zelf heb ik brahmas met plofkipbloed.
was ikzelf mee begonnen omdat ik vond dat de brahmas zeer traag groeide.
ik heb geen brahmas gehouden voor het vlees hoor,maar voor het geval ik overtollige hanen moest slachten,dan wilde ik wel dat het de moeite was op de juiste leeftijd....

een vleesras moet op jonge leeftijd goed groeien.
de smaak is uiteraard ook belangrijk.
en voor sommige mensen ook de voederconversie.

op zich kun je elk ras als vleeskip gebruiken,maar bij sommige rassen is dat echt een tegenvaller.
- veel te lang voor ze volgroeid zijn. (ik bedoel dus een compact kippetje met vlees aan op een goede leeftijd)
- smaak niet altijd te best.
- al een hoop euros gekost tegen dat je er wat vlees van hebt.

de hanen die je nu hebt zijn waarschijnlijk niet echt geschikt om in te zetten omdat je zegt dat het dieren zijn die vooral voor de leg worden gehouden.

kunt eventueel wel gaan voor een Rhode island red haan en dan de vleeskip hennen daar tegen zetten.
denk dat dit meer succes geeft dan gewoon de Rhode island red.
het hybride effect zorgt normaal gezien voor een goede groei.

de keuze die je maakt hangt er allemaal wat vanaf wat er daar in de aanbieding is.....


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten