Vleeskippen haan/hen verhouding

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor danielb » 26 dec 2020 22:27

weeg je de vleeskippen ook wekelijks?
je moet er dus ook rekening mee houden dat je kuikens van een bepaalde combinatie komen.
dus de combinatie van de ouderdieren zorgen waarschijnlijk voor de groeikracht van de kuikens die jij nu hebt.
ook de legkracht van je hennen kuikens kan anders zijn dan die van de ouderdieren.

dus als je 1 haan hebt,dan heb je maar enkel keuze uit die haan. (opzich wel gemakkelijk dan)
maar als je 2 hanen hebt,dan kun je best kijken naar de groeikracht van die 2 hanen en ook de gezondheid van die 2 hanen.
je hoeft niet meteen de allersnelste groeier te kiezen,want kan zijn dat die na 3 a 4 maanden door zijn poten zakt.
of niet kan treden door zijn gewicht.
dus bij de keuze van de haan zou ik wachten tot op 4 a 5 maanden.
dan is nog altijd 1 van de 2 goed als slachtkip.

als je 3 hennen wilt houden,dan wacht je ook best tot tegen dat ze aan de leg zouden kunnen zijn (of misschien zelfs vanaf de eerste hen begint met leggen) niet allemaal houden tot die leeftijd uiteraard maar wel meer dan 3 (bijvoorbeeld een stuk of 6),maar als ze niet leggen voordat ze bijvoorbeeld 22 weken zijn,dan houd je uiteraard gewoon de beste groeiers....
kans is wel klein dat ze leggen voor die leeftijd,maar moest dat wel zo zijn en de groei is goed,dan houd je die leggers bij.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Sofa » 26 dec 2020 22:45

Eh nee, alleen mijn vrouw eigenlijk. Dat is de enige manier om zelf alle koekjes op te eten want ik ben een lange slungel, gewicht komt er toch niet aan.

''dan is nog altijd 1 van de 2 goed als slachtkip''

Das goed, dan is het weer zomer hier, ik zie je wel!

Ik was inderdaad van plan om de grootste te houden (of de 'beste') met het oog op het nageslacht. Als ik 3 hele grote maar gezonde dames behoud en de beste haan dan krijg ik op die manier toch een soort van gouden eieren.

Maar wegen doe ik niet, over een maand of 2 zullen de verschillen veel duidelijker zijn (nu kan de een de ander nog 'inhalen') en het kan ook nog dat ik erg gehecht raak aan enkele. Tzt tijd is het duidelijk welke niet alleen de grooste zijn maar ook vol energie zitten. En wat de haan betreft, karakter gaat voor. Mijn vrouw heeft teveel kleine bloeduitstortingen op haar benen want de hoofdhaan wil het niet afleren.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor danielb » 26 dec 2020 23:03

duidelijk een man met humor ;)
wat zijn we zonder he....
toevallig geen kamer te huur daar in Spanje??? ;)

en ja...
je hebt gelijk.
als haan kun je best ook ineens kijken naar zijn karakter.
maar die vleeshanen zijn meestal allemaal heel rustige jongens hoor.
en als ze dan toch agressief zouden zijn,dan vallen ze al over hun poten voordat ze die van jouw kunnen raken :gutgut:
hun uiterlijk en en zelfs vriendelijkheid (dichtbij komen) kan dan soms wel eens voor angsten bezorgen bij bepaalde mensen :gutgut:

en je hebt gelijk....
je kunt al snel gehecht geraken aan 1 van die vleeskippen....
die ene hen met veel donkere schakeringen zou puur op uiterlijk al een favoriet zijn van mij.....

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor danielb » 26 dec 2020 23:11

je hebt waarschijnlijk al veel ervaring met slachten van kippen en ander pluimvee?
misschien ook met groter vee???

op welke leeftijd ben je eigenlijk van plan om de eerste te slachten?

toevallig ervaring met slachten van ganzen?

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Sofa » 26 dec 2020 23:42

Ik had 40 jaar geleden kippen. Toen heeft een collega mij geholpen. Of de kippen. het is maar hoe je het bekijkt. Ik had toen 15 eendagshaantjes gekocht en die begonnen allemaal te kraaien. Ik moet zeggen dat ik heel blij was met mijn collega.

Sindsdien heb ik niemand meer vermoord.

Ik vind die met donkere schakeringen ook het mooist! Maar ze zijn allemaal lief, ze klauteren op je, het liefst zitten ze op je schouder.

Wanneer slachten? Wel, als ze uitgegroeid zijn?

Huren: 100% afhankelijk van het toerisme hier. Er zijn geen toeristen dus de huren zijn er ook niet, alles is spotgoedkoop!

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor danielb » 27 dec 2020 00:31

dus dat zelf slachten word nog een hele ervaring....
of ga je dat niet zelf doen?

slachten als ze volgroeid zijn kan nog wel een hele tijd duren hoor....
slachten als ze slachtklaar zijn is dan weer iets anders....
zoveelste langer je wacht...zoveelste moeilijker word het...

waar in Spanje zit je gesitueerd eigenlijk?

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Sofa » 27 dec 2020 00:47

Nee, dat laat ik doen. Een Belgische meneer wil hier op vakantie komen. :gulzig:

Die kippen zijn natuurlijk nooit slachtklaar. Het is altijd mañana.

Wij wonen vlakbij Benidorm. Links van die plaats ligt een berg en wij zitten precies aan de andere kant daarvan. Alleen maar natuur, doodlopend weggetje. Andere wereld. Maar in luttele minuten kun je dus overal zijn.

Het enige wat we niet hebben is zeezicht. Daarvoor kun je het beste in Altea wonen. Tussen de Russische maffia, de blonde snollen en Mercedessen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor danielb » 27 dec 2020 01:02

ik heb niets tegen Russische mafia zolang ze mij als vriend zien ;)
blonde snollen kunnen leuk zijn ,maar ik val eerder voor donkere types :gulzig:
een mercedes is niets mis mee,maar ik geef mijn geld er niet aan uit :puh2:

maar slachten van eigen dieren (ik ben een Belg) (Belgische meneer :gutgut: ) vind ik nooit prettig.
slachten van vreemde dieren ligt mij wel gemakkelijker ;)
kop afdoen is nog net iets minder vervelend dan het kuisen van het dier.

maar zowiezo niets zaliger dan een rustige plaats.
ik ben dan waarschijnlijk wel een stuk jonger dan jullie,maar een afgelegen plaats met veel natuur en rust is voor mij het ideale....

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor danielb » 27 dec 2020 01:05

maar....
Benidorm is toch al jaren bekend voor Tourisme of verblijf van vooral Nederlanders en ook deels Belgen....
weinig Spanje buiten het weer en landschap...;

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Sofa » 27 dec 2020 02:12

Wij zijn inmiddels 59. Wonen hier nu 17 jaar. Mijn vrouw is Japanse. In Australië leren kennen toen ik 26 was.

Benidorm boekt normaal gesproken 6 miljoen overnachtingen per jaar. De grootste massa komt uit het VK. Op de 2de, 3de, 4de en 5de plaats staat niets. Dan België en nog wat Nederlanders. Sinds we hier wonen/werken, in Benidorm dan, ontmoeten we Belgen.

Altea is een heuvel aan de zee en daar staan zeer dure woningen. Alleen geniale mensen wonen daar. Of misdadigers. Vorige week gingen we even naar het strand daar en voor ons parkeerde een dame haar Bentley. Toen ze uitstapte was ik mijn vrouw vergeten. En dat zijn altijd vriendinnetjes van geniale Russen.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten