Vleeskippen haan/hen verhouding

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor danielb » 18 dec 2020 01:10

Sofa schreef:Klinkt aannemelijk ja. Dus moet je dan elke dag een hoeveelheid voer afwegen per kilo kip? Legkorrels?

Stel dat jij zegt '150 gram per volwassen kip per dag' (of 50 gram per kilo kip of zo) en ik zou 3 hennen en een haan hebben dan simpelweg 2 keer per dag 300 gram in een silo of bak doen?


bij de echte vleeskippen moet je inderdaad zorgen dat je beperkt eten geeft.
anders komt er gewoon zoveel gewicht bij tot ze bij wijze van spreke het loodje leggen.
uiterraard is de toename van gewicht na een tijd beperkt,maar het blijft dan nog altijd bij vreten ipv eieren leggen en in geval van de haan geen treden of vruchtbaarheid meer.
en nee,geen 50 gram per kg,want dan zou je bij de vleeshybridenongeveer geamkkelijk 250 gram (legmeel/legkorrel) of meer moeten geven per dier.
en dat spelen ze gemakkelijk naar binnen hoor,want als ze volwassen zijn dan gaan de hennen gemakkelijk over de 4 kg en haan gemakkelijk over de 5 kg.

een echte leghybride van maximum tegen de 2,5 kg zonder uitloop eet maximum 125 gram volledig samengesteld voer per dag.(en dan heb je nog eieren ook) (met uitloop en extras is dat uiteraard minder)
een echte vleeshybride kan gemakkelijk 2 x zoveel (of zelfs meer) eten als ze onbeperkt voer hebben.
maar met 150 gram per kip (volledig voer) hebben ze zeker genoeg om gezond te blijven en productief te zijn.
dus voor 3 hennen en een haan komt dat neer op ongeveer 600 gram per dag...

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor danielb » 18 dec 2020 01:15

Sofa schreef:Dat begrijp ik maar we barsten van de eieren NU dus dat zal als de dagen langer worden niet slechter worden.

Bovendien reken ik met 50% uitkomst van de eieren, dat is niet echt hoog dacht ik.

Daarnaast, de legkippen zullen ook wel voor nageslacht zorgen dus eigenlijk denk ik dat we zo wie zo veel te veel krijgen.

Als je een voedingsadvies hebt aangaande de vleeskippen zal ik die zeker uitvoeren. Overvette vreetzakken zijn niet goed.


je spreekt over nageslacht van de legkippen,maar je wilt toch nageslacht van de vleeskippen.....
en dit voor eigen gebruik...
nageslacht van de legkippen begrijp ik in dit geval niet goed....

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Sofa » 18 dec 2020 01:26

Ik bedoel dat het kan zijn dat er toch een paar gaan broeden ergens in de tuin, ondanks dat het geen broedkippen zijn. En indien zo, dan laat ik ze dat gewoon doen. Dus het zullen er nooit minder worden maar méér is enigzins juist aannemelijk.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Sofa » 18 dec 2020 01:49

Volgens de website van de leverancier komen de hennen op 3 kg en de hanen op 4 kg.

Stel: 3 hennen en 1 haan. 's Ochtends 225 gram legkorrels. In de middag 150 gram gemengd graan en 's avonds nog een keer 225 gr legkorrels. Dat is dan 150 gr per beestje.

Groenvoer indien aanwezig.

Uitloop: is ongeveer 120 m2 voor deze 4 maar ofschoon er veel te krabben is valt er vrijwel niets te eten wegens gebrek aan water.

Is dat een goed plan?

En mocht nou blijken dat ze veel meer gaan wegen dan 3 of 4 kg méér eten geven (per kg lichaamsgewicht) of het houden op 150 gram?

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Torinik » 19 dec 2020 12:22

Sofa schreef:Is dat een goed plan?


Ik denk dat kippen-tv een goede oplossing is voor dat probleem. Ik hou ze hier goed in de gaten en bekijk ze meermaals per week voor langere tijd, kippen-tv dus.
Ze krijgen per kip max. 100 gr. graanvoer per dag. Daarbovenop alle dagen groenvoer, keukenafval en een scharrelhoop waar ze zelf maar moeten zoeken wat ze nog tekort komen.
Dat is voor jou waarschijnlijk geen optie, gezien het daar zo droog is en je niets groeien hebt dat je ze kan geven.
En vergis je niet, een kip bespeelt een mens en windt je gewoon om dat korte teentje. Deze zomer heb ik me nog eens laten vangen aan geveinsde hongersnood. Iedere keer ze me zien is het net of ze 3 weken geen eten gehad hebben. Tot ik er eentje slachtte met een buikholte vol vet, onmiddelijk op dieet en de eiproductie ook ineens weer de hoogte in. Dat is dus ook een goede indicatie of ze voldoende en niet te veel voer krijgen. Te weinig eiwit geeft kleinere eieren. Te veel voer en de hoeveelheid eieren gaat naar beneden tot ze er helemaal mee stoppen. Te weinig voer algemeen is moeilijker, maar je kan het zien, de engelse term is 'mangy', de nederlandse ken ik niet. Zover mag je het niet laten komen, daarom kippen-tv en de zaken zullen snel duidelijk worden. Je moet een jonge kip maar eens goed in de gaten houden bij haar groei en hoe ze evolueert eens ze begint te leggen. Vooral bij kippen die goed in het vlees zitten valt dit erg op. Je hebt een dikke kip met flink wat vlees en dikke poten, na een seizoen leggen zit je met een magere kip met dunne poten. Dat is het uiterste, ik heb een kip die op een jaar 300+ eieren gelegd heeft en bij haar is dit overduidelijk. Bij een andere die minder legt, is het minder uitgesproken maar nog steeds duidelijk zichtbaar. Deze 2 kippen hadden trouwens onbeperkt voer toen ze in volle leg zaten, omdat ik dacht dat ze te weinig voer kregen, maar dit fenomeen heeft zich gewoon voltrokken ondanks onbeperkt voer met +/- 20% eiwit.

Kan je trouwens geen put slaan voor je waterprobleem? Of voor opslag zorgen? Wat ik me van Spanje herinner, wanneer het eens regent is het met bakken en dagen aan een stuk. Maar goed, dat is ook al ettelijke decennia geleden en de ene plek zal de andere niet zijn.
Ik weet wel dat wat onmogelijk lijkt, en zo in de geesten van mensen zit over generaties, realiseerbaar is. Ik heb ooit iemand gekend die op een rots van een 30 ha een kruidenboerderij op gang wilde krijgen. Deze man had wel water in overvloed, het regende zeer regelmatig en veel en dat damde hij in voor de periodes met minder regenval. Het is een traag en arbeidsintensief proces geweest (vooral omdat hij het op de oude manier wilde doen) maar uiteindelijk had hij wel zijn kruiden-farm op een rots die hij voor zeer weinig geld gekocht had. Ook was niet de hele 30 ha bruikbaar (ook weer vooral door de oude manier) maar het toont wel aan dat waar een wil is meestal ook een weg te vinden is. Je kan misschien al op enkele m² wat proberen te groeien voor je kippies, in feite heb je bodemvoedsel genoeg want kippen heb je al en in overvloed. Hier en daar een boom om de zon wat af te schermen zodat niet alle leven in je bodem verschroeid wordt, een duurzame oplossing voor je waterprobleem en je bent vertrokken.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Sofa » 19 dec 2020 18:47

Dat bespelen klopt als een bus! Vandaag op het terras aan een ander kippenhok begonnen en me flink geërgerd aan de poep. Ze waren niet weg te slaan en liepen hopeloos in de weg. (en konstant poepende) Sinds een paar weken andere legkorrels maar ook die blieven ze niet. Het lof van worteltjes vinden ze wel heerlijk en natuurlijk gemengd graan, daarom bleven ze maar mekkeren!

Een put slaan is in theorie mogelijk maar alleen met vergunning (kassa!) en ik weet niet of dat zin heeft met een huurwoning. De hele toeristensektor is omgevallen en die komt voorlopig ook niet terug, we zijn dus voorzichtig met geld uitgeven want mijn baan is voorlopig ook geschiedenis.

Normaal gesproken heb je de grootste kans op regen in april en oktober. Vooral in oktober komt het met bakken uit de lucht vanwege de warme zee en lagedrukgebieden maar na een droog voorjaar volgde (uiteraard) een droge zomer en de 'gota fria' (de najaarsregens) welke dus ergens in oktober zouden moeten beginnen zijn hier althans geheel weggebleven. De nog jonge (3 jaar oud) olijfbomen hebben het niet overleefd, net zo min als een amandelboom. Water komt met een tankwagen en we zijn nogal zuinig met het goedje.

Water opvangen: dat kan maar ook daarvoor moet je flink investeren en veel valt er toch niet op jaarbasis en dit jaar is het om te janken.

De tuin is ook leeg om een andere reden. Zo'n 8 jaar terug is dit huis verhuurd aan iemand anders, een Engels echtpaar. Die hebben tonnen gravel (kleine steentjes) laten komen en deze verspreid op de grond. Eerst hebben ze een dikke kunststof mat laten leggen. Dat heeft geholpen tegen onkruid afgezien van één keiharde grassoort, nogal houterig en vrijwel niet uit te roeien. We gaan deze week een kruiwagen kopen en dan de steentjes verwijderen en daarna de kunsstof mat maar het is loodzwaar werk en als we het merendeel doen dan hebben we het over 1500 meter en dus vele duizenden kilo's steen. Daar zijn we wel een jaar zoet mee. Als dan ook de mat kan worden weggessneden is de grond weer open en zal er meer onkruid komen welke nu gewoon geen houvast kan vinden op die steen- en plasticlaag. Kunnen de kippen beter scharrelen en ook meer eten vinden. Indien het tenminste af en toe eens regent natuurlijk.


Hoeveelheid voedsel: is duidelijk maar een vleeskip is minstens een kilo zwaarder dan een legkip. Mogelijk heb je het over 3 tot 4 kilo? Ik denk dat die leghennen van mij geen van allen aan 2 kilo komen. Vandaar dat ik dacht aan 150 gram per vleeskip. (75% legkorrels en 25% gemengd graan) Deze, nu nog kuikens, zijn er dus uitsluitend voor de eieren - om uit te broeden. We hebben nauwelijks etensafval (meestal niet eigenlijk) en groenvoer eten we zelf dus afgezien van schillen en kleine stukjes is er niet veel. Ze moeten het nog delen ook dus per kip is het echt maar weinig. Jammer, maar om nou groenten en fruit uitsluitend voor de kippen te kopen gaat me te ver. In ieder geval, de kuikens die van de paar vleeshennen uitkomen zijn dan bestemd voor de keuken (dat is althans de bedoeling, tot nu toe is dit slechts theorie). Die wil ik dan wel laten eten wat ze willen, als ze vet worden van graan, prima! (is ook het goedkoopste per 25 kg)

De grond ligt overigens wel vol met olijven maar die schijnen niet goed te zijn voor kippen en ze hebben er ook geen belangstelling voor.

Tot slot, de witte vreemde kip valt zowat voorover, deze doet niets anders dan eten. Alle overige rennen rond en hebben duidelijk plezier in het leven maar 'Raquel' leeft uitsluitend voor de voerbak.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Torinik » 21 dec 2020 20:34

Sofa schreef:...


Ja, als je in een huurwoning zit, is het een afweging natuurlijk. Kwestie van hoelang je er nog denkt te zitten en of het ooit een koopwoning (voor jezelf dan) zou kunnen worden.
Wel vreemd dat je voor een put een vergunning nodig hebt in een gebied waar je water per vrachtwagen moet laten komen, dat is zelfs niet meer kafkaiaans te noemen.

Ik heb zelf wel een put, een oude pijp die ik nog wist liggen van in de jaren stilletjes opgegraven toen ik erachter kwam dat het leidingwater hier redelijke hoge concentraties lood bevat. Uiteraard een raadsel waar niet teveel worden aan vuil gemaakt mogen worden, maar ik heb mijn vermoedens. Die vermoedens liggen in lijn met waar het water vandaan komt en de industrie die daar lag en sporadisch nog ligt. Maar goed, als je daar op durft alluderen zie je de plaatselijke ambtenaar een bizarre tango-achtige ontkenningsdans doen. En niet opzettelijk denk ik, ik denk dat ze echt niet begrepen waar ik het over had. Je mag voor bepaalde functies nu eenmaal niet te slim zijn, of anders gezegd, altijd dommer dan je baas. Dat is op termijn natuurlijk vragen om problemen in een omgeving van baas boven baas. Zie maar naar de toestand van de hedendaagse samenleving en je weet genoeg. Maar ik ben nog van de oude stempel, ze moeten van mijn land blijven en zich vooral niet met mijn zaken bemoeien. Die pijp heb ik, nadat ik getest had of ze niet dicht zat, verlengd en in een schuurtje functioneel geïnstaleerd. Hoe minder de buren, en dus de plaatselijke overheid, weten hoe beter. Soit, lang verhaal kort, mijn leidingwater moet dus door een filter voor ik het drinkwater kan noemen. Als drinkwater voor de kippen lijkt me dat te zot voor woorden, maar ik wil natuurlijk ook niet dat ze lood opbouwen in hun weefsel dat ik uiteindelijk zal opeten. Ze krijgen dus grondwater, en dat is voor mij ook ineens de test en het bewijs dat dat grondwater voor mij ook drinkbaar is, mocht het ooit zover komen dat dat nodig is. Tot zowat midden jaren '70 het beste water (toch zeker qua smaak) dat je kon drinken om dan compleet ondrinkbaar te worden (ook qua geur en smaak). Dat is de reden waarom hier in de buurt alle grondwaterpompen de ene na de andere verdwenen zijn, en letterlijk iedereen hier in de buurt had er toen eentje naast de aansluiting op het leidingnet. Ik herinner me beide smaken nog en kan zeggen dat het grondwater nu ok te noemen is. Toch beter dan veel water dat ik op verre oorden tot mij genomen heb, na het dikwijls zelf min of meer drinkbaar te maken. Moraal van het verhaal: van een beetje vuil water ga je niet dood, maar anderzijds moet je heel goed oppassen dat je er niet doodziek van wordt.

Moest ik ooit verhuizen, is dat zeker één van de eerste dingen die ik doe, een put slaan voor water. Maar als ik verhuis zal het niet naar een huurwoning zijn en zeker naar een plek waar het eigendomsrecht nog wat voorstelt. Maar goed, ik wil hier niet de boze anarchist uithangen die in complot theoriën gelooft.

Die kunstof mat kan je misschien wel gebruiken, ook als ze niet 100% waterdicht is, dubbelgevouwen (of 3, of 4, ...) ofzo om een waterbekken mee te maken waar wat water in kan blijven staan na een bui. Ook als dat water in het begin wegloopt (door de poriën van die mat), is de kans groot dat die poriën na verloop van tijd dichtslibben (assen van je haardvuur werken daar trouwens ook wonderen voor). Diep genoeg maken dus (ook om het verdampen een beetje tegen te gaan), en de wanden het tegenovergestelde van stijl (woord ontgaat me weer) en die assen er pas ingooien bij een bui. Of klei als je daar toegang tot hebt, hangt er maar vanaf hoeveel tijd en werk je erin wil stoppen. Je gaat je handen al vol hebben aan 1500 m² gravel, maar je bent dan toch bezig en wie weet wat voor bruikbaars je nog tegen komt.

Vreemd dat ze die olijven niet eten. Heb je al eens geprobeerd ze met een hamer te breken (olijf en pit dus) en ze zo aan te bieden?

Je gaat Raquel toch moeten dwingen van wat te bewegen als je er ooit eieren van wil. Je kan voer en water ver uit elkaar zetten, of voer op verschillende plaatsen. Typisch Ross plofkippen gedrag, bij de voerbak liggend krop volproppen. Op een gegeven moment gaat ze ook op 'dieet' moeten als je ze wil houden om mee te kweken. Ik heb er ook ooit eentje proberen te houden voor eitjes, die is op 4 maanden doodgevallen, hart denk ik. Ondanks zeer beperkt voer en scharrelen met de rest toch nog heel dik geworden, te dik eigenlijk.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Sofa » 21 dec 2020 21:36

Vorig jaar hebben we rond gereden, op zoek naar een stukje grond voor een huisje maar dat zit er nu niet meer in. We zouden eerst met de zaak gaan verhuizen en ik had een mooie deal gemaakt. Wel alles voor een jaar vooruit betaald maar ik was vol vertrouwen. Terecht vertrouwen ook maar ja, toen kwam Covid dus de oude zaak dicht en de nieuwe heeft het nooit verder geschopt dan opslagplaats voor de zooi uit het oude pand.

Put: hangt er natuurlijk vanaf hoeveel water de landbouw nodig heeft, hoe hoog het grondwater staat en hoeveel dat mag dalen als allerlei mensen putten gaan slaan. Dat ze dat in de gaten willen houden snap ik wel. Ik zou graag willen tuinieren maar ook met ‘gratis’ water is dat vrijwel niet te doen. Veel te harde grond met veel te veel stenen. Wel de aflopen zomer tomaten gekweekt en courgettes maar in plastic bouwemmers. Goede aarde gekocht (na een mislukking vorig jaar) maar dat was nogal duur en met het water erbij kosten de groenten in de winkel minder.

Daarnaast: hoe lang blijven we hier? Ik ben denk ik 30 keer verhuisd (sinds het moment dat ik op kamers woon) maar dit huisje blijft ons maar wederzien. Vlakbij de stad, vlakbij het strand, veel natuur en ruimte. Vandaag eens gekeken wat een goedkoop huis kost in Eindhoven en Almere. Dat begint bij € 1300 en dan heb je veel buren en geen kippen. Parkeren is een ramp en je mag/kan niks.

Er staan her en der woningen, ook op de meest ontoegangelijke plekken en het is veel te kostbaar om leidingen aan te leggen in de keiharde grond en om elke berg heen. Onder de garage ligt een tank en elke 6 tot 8 weken komt er dus een auto, met 13.000 liter. Kosten vallen wel mee, elke dag kost precies één Euro.

De olijven zijn overrijp, daarom zijn ze van de bomen gevallen dus zacht genoeg om te eten. Lekker zijn ze niet natuurlijk, diegene die je koopt in de winkel zijn dan ook ontzuurd.

De kuikens heb ik een week in huis gehad, toen gingen ze naar de trailer. 5 m2. Een week later heb ik de tunnel open gezet, dat is een gazen tunnel welke leidt naar een tentframe (nu geheel voorzien van gaas) van 6 x 4 meter. Erin hangen lange takken zodat ze ook de ruimte in de hoogte kunnen benutten, het ding is 3 meter hoog. Daarin zitten ze nu vanwege de zwerfkatten. (en roofvogels etc) Over een paar weken zijn ze weer wat groter en dan gaat de deur gewoon open. In de ren staat een huisje met een silo en kuikenvoer en aan de andere kant in de ren staat het water. Af en toe, als ze het koud hebben, dan rennen ze allemaal tegelijk door de tunnel naar de trailer en gaan dan lekker achter het raampje van de zon genieten. Duurt nooit lang voordat ze allemaal weer terug rennen. Eigenlijk zijn ze vrijwel de hele dag buiten en dit sinds ze 2 weken uit zijn. ‘s Nachts liggen ze onder 2 donkere infrarood lampen welke gemonteerd zijn in een houten kist van 70 x 70 x 70 cm maar die branden niet meer want zonder die lampen loopt de temperatuur daar op tot 37/38 graden, puur lichaamswarmte nu. Het hele temperatuursschema welke ik had opgeschreven/onthouden was overbodig, ze wilden naar buiten, zon of geen zon!

Leuke is dat kippen dus gewoon vrij willen zijn, ondanks dat je ze ook kunt houden in een kleine ruimte of in de industrie (waar ze natuurlijk helemaal geen centimeter hebben). Rennen, krabben, rennen, de hele dag!

Raquel: tja, lopen of niet, het is gewoon een kolosje. Karakter/ras denk ik. Afgezien van de vleeskuikens (welke heel tam zijn en op je springen) heb ik nog een paar geheel witte en geheel zwarte kuikens. De witte zitten het liefst op mijn schouder, ik kan daar gewoon mee rondlopen. Ze piepen en frunniken in mijn haar en vinden het heel gezellig. De zwarte daarintegen ......... BANG zijn ze! Ze blijven uit mijn buurt! 24 stuks dus die geheel tam zijn en 4 zwarte die niets van me moeten hebben. Het enige verschil wat ik zie tussen de witte en zwarte is de kleur want ondanks dat het verschillende rassen zijn zien ze er hetzelfde uit. De witte zijn ‘witte legkippen’ en de zwarte zijn ‘Zwarte Andalucia’s. Een schijnbaar heel oud ras, zijn geen legkippen in de zin van een groot aantal eieren maar wantrouwen hebben ze dus in overvloed! Ik denk dat Raquel zichzelf hoe dan ook een hartinfarkt vreet. ‘Pearlsofpassion, dacht dat het een haantje was. Zelf heb ik nog steeds niet het door mij betselde haantje kunnen ontdekken, ik zie echt geen verschil.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Torinik » 22 dec 2020 20:50

Corona heeft er bij jou dan flink ingehakt, dat spijt me voor je. Het is ook allemaal heel snel gegaan en heel onverwacht gekomen, daar kan niemand zich op voorbereiden. Ik heb zelf ook een zaak gehad en als je je er niet met volle vertrouwen in kan storten kan je het beter laten, dus absoluut terecht vertrouwen. Eén van de weinige zekerheden is toch wel dat zolang er mensen zijn en een economie extern tot stilstand gebracht wordt, die economie opnieuw uit de startblokken zal komen en een zeer hoge vlucht (zij het tijdelijk, ook een zekerheid) zal nemen. Ik durf zelfs stiekem vermoeden dat dit één van de redenen is van die draconische maatregelen, want we zaten sinds 2008 in een impasse waar we zelfs met een negatieve rente niet uit raakten. Oh ja, het gaat hier over kippen.

Jouw water kost iets minder dan de helft van het mijne per liter of per kuub. En jij krijgt het nog met een vrachtwagen aan de deur geleverd. Betalen jullie gewoon per kuub, of zitten er daar ook allerlei zaken in de prijs verwerkt die je er onmogelijk uit kan tellen? Op die manier kom ik dus aan 2x jouw prijs voor water van, ga ik nu even vanuit, slechtere kwaliteit.
Helemaal geen verkeerd land Spanje als ik het zo lees, ook met dat verschil in huurprijzen. Of heb ik dat verkeerd voor?

Dat ze dat in de gaten willen houden, begrijp ik. Ik heb ooit in Australië gewoond en daar was toen een discussie gaande over het water in het Groot Artesisch Bekken. Er waren mensen die zeiden dat dat water aan dit tempo zeer snel op zou geraken, anderen zeiden dat dat de grootste onzin ooit was en dan de rest die er met hun mening tussenin zaten. Je kan dus eindeloos discuteren, dat zullen we hier maar niet doen. Ik wil het wel in perspectief plaatsen. Jouw 100 kuub per jaar betekent op jouw 1500m², minder dan 7cm grondwater per jaar. Het regent in het grootste deel van het gebied boven dat bekken ook maar eens in de 5 jaar of zo, om het nog wat meer in perspectief te plaatsen.

Maar nu heb ik nog steeds niets over kippen gezegd. Rennen, krabben, rennen, de hele dag, dat doen ze hier ook. En ondeugd uitsteken, als ze me erbij kunnen lappen doen ze het. Die van mij scharrelen niet, die graven gaten en natuurlijk net daar waar het mij slecht uitkomt. Ze doen het ervoor, ik zweer het. Dikwijls genoeg dat ik met mijn rug naar zo'n gat sta en dan bijna struikel, daar hebben ze dan plezier in. Je zal iets moeten in het leven als kip om het een beetje spannend te houden, zeker? Waarom dan geen streken uithalen met die mens die toch maar in de weg loopt?

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Sofa » 22 dec 2020 22:46

Soms, wanneer er een groot probleem is, is de enige manier om de rommel op te ruimen door er keihard in te gaan. Zo niet, dan blijf je etteren met het probleem want een oplossing verkrijg je niet met pappen en nathouden. Zie daar de ellende welke in Europa maar door en door blijft gaan.

De war on drugs welke al 40 jaar loopt zorgt er voornamelijk voor dat de verkopers méér krijgen per kilo vergif, een ander resultaat heeft het nimmer opgeleverd. Waneer een bedrijf niet goed loopt krijgt de nieuwe CEO enkele maanden de tijd om veranderingen aan te brengen, zo niet dan krijgt hij of zij een schop onder het achterwerk. In de politiek kun je schijnbaar decenia lang aanklooien, de rekening gaat gewoon naar de burgers.

Iedereen voor een paar weken opsluiten, de grenzen dicht en dan doorleven. Maar wel de maatregelen uiterst strikt afdwingen. Iedere dealer of death verplicht het heelal in schieten is óók duidelijk. Alles kan, alles mag zolang je maar niet dmv jouw gedrag een andermans vrijheid ontneemt of zijn leven bedrijgt of beëindigd. Dan dus rücktsichlos ingrijpen. Met Covid, met drugs, met wel meer politiek gevoelige onderwerpen.

Ja we wisten dit, al jaren worden we gewaarschuwd door mensen welke er verstand van hebben maar daar heeft niemand van de verantwoordelijken iets mee gedaan. Vrijwel het enige land welke een economische én sociale ramp heeft voorkomen is China want China is er wèl keihard ingegaan en dat het virus daar vandaan is gekomen heeft met hun aanpak niets te maken. De economie groeit volgend jaar weer met indrukwekkende cijfers. Dat het geen fijn land is (3x geweest) is een geheel andere kwestie maar maatregelen worden wèl uitgevoerd en vrijwel iedereen en de economie is gespaard. Ook de, beperkte, vrijheid is weer hersteld.

Ik houd van vrijheid maar op het moment dat jouw beleving van vrijheid een vermindering van mijn vrijheid betekent gaat er iets mis. Wet of geen wet, dat is onfatsoenlijk en ‘fatsoen’ zou eigenlijk de enige wet moeten zijn die er bestaat.

In Europa hebben we schijnbaar alleen maar rechten en weinig verplichtingen (afgezien van betalen) en dat leidt tot totale ondermijning van de sociale cohesie, de helft doet braaf mee, de andere helft interessert het geen snars en met zijn ALLEN gaan we kapot. Komt niet door het virus, komt door de manier waarop wij problemen aanpakken.

Ons water kost € 60 voor 13 kuub. In geen 7 jaar een rekening gekregen. Mocht het vol arsenicum zitten dan kunnen we nooit bewijzen waar het vandaan komt. Die prijs is al 7 jaar hetzelfde. Je belt en de volgend ochtend staat er een auto voor het hek. Het enige wat ik weet is dat de eigenaar in een waanzinnig mooi paleis woont met zeezicht, de mooiste lokatie in het dorp. Als ik (wij) mijn handen was gebruiken we het water om het toilet door te spoelen, we zijn gewoon zuinig met het goedje en dat komt mede doordat we kontant afrekenen. Dan let je gewoon meer op de prijs. Mochten we echter water gebruiken in de tuin dan zouden we vele malen meer uitgeven want de tuin is onverzadigbaar, mede gezien het klimaat.

Hoe armer het land hoe meer je van het leven kunt genieten ALS je een redelijk inkomen hebt. Iemand die een klein beetje slim is, werken niet schuwt en geluk heeft met zijn gezondheid is altijd beter af in een minder ontwikkeld of armer land. Mocht je een been missen en zit alles een beetje tegen dan is een minder ontwikkeld land meestal een ramp en kun je beter in bijvoorbeeld België of Nederland wonen. Ons huis is eigenlijk illegaal (net zoals de vele andere woningen welke onze huurbaas heeft laten bouwen) en is daarmee dus per definitie voor ons goedkoper en voor hem een money maker. In Spanje zijn nog meer wetten dan in de BeNeLux te samen maar niemand trekt zich daar veel van aan dus met een beetje mazzel kan het leven best leuk zijn. Als het fout gaat betaalt het noorden wel weer. Daarnaast is de konsumptie veel minder, vele mensen hangen de hele dag op een terrasje met één kopje koffie, genieten van het zonnetje en hebben helemaal niet de ‘behoefte’ om zich druk te maken. Toen ik nog in Nederland woonde leefde ik ook anders. Werken, werken, werken en dan op zaterdag kopen, kopen, kopen. Ik mag graag werken, ook als het heet is maar kopen is verleden tijd dus het leven is per definitie een stuk goedkoper. Belastingen zijn een stuk lager en de helft is ‘ontduikbaar’. Messi werd wel gepakt, het ging om miljoenen en dus kreeg hij bovenop een forse boete ook nog 2 jaar gevangenisstraf maar dat werd natuurlijk verlaagd tot 0 want het was pas de eerste keer...... Nu is de (ex) Koning in opspraak want 60 miljoen illegale Euro’s voor een aantrekkelijk bijdame vind men aan de ruime kant.

Australië: begrijp niet dat je daar ‘hebt gewoond’ als in verleden tijd. Als ik herboren word dan trouw ik met een Australische, ik ben nog steeds innig verliefd op het land. Twee jaar terug weer een rondreis gemaakt maar nu met mijn dochter welke net voor vertrek haar rijbewijs kreeg dus 13000 km meteen aan de verkeerde kant mocht rijden. No worries, nog steeds grandioos leeg!

Vandaag een kruiwagen gekocht om de gravel beetje bij beetje te verwijderen en inderdaad, dragen was makkelijker dan voortduwen want de hele tuin bestaat uit kuilen! Viel me nu pas op. Er zit heel wat kracht in die kleine pootjes!


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten