Welke gras/weide rassen ?

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 aug 2021 11:13

Ik meen me te herinneren dat er nog eens zo'n topic geweest is, moet je maar eens op zoeken.
Ik dacht dat die kraaikoppen en uilebaarden heeft, maar misschien verwar ik het met iemand anders. En ik dacht niet dat het om te slachten was.
Je moet ook kijken dat de kippen opletten voor rovers en vb hoog in de bomen gaan slapen en tegen de weersomstandigheden kunnen.
Zelfredzame dubbeldoelrassen.

En dus geen kip zoals in de winkel verwachten. Maar het kan zeker wel een lekker stukje vlees opleveren.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor Torinik » 04 aug 2021 11:19

Je kan het natuurlijk ook op de oude manier doen. Je toom laten loslopen heel de dag en dan 's avonds naar binnen lokken met een handje vol graan voor ze op stok gaan.
3000m2 is niet niks en een toom kippen moet daar zonder veel problemen op kunnen overleven, zeker met dat handje graan 's avonds. Ik zou de toom kleiner dan 10 houden (theoretisch zou je gemakkelijk meer dan 2x dat kunnen), los van alles (welk ras kip dus). In de zomer gaan ze feesten en in de winter gaan ze het hard hebben. Normaal gezien slacht je de overschot ook voor de winter en zou je dus in lente en zomer extra kuikens kunnen groot brengen die je niet de winter door houdt. Je houdt dus je kweekmateriaal de winter door, in de lente begin je opnieuw en selecteer je weer het beste om te laten overwinteren en mee door te fokken.

Als je niet aan Ijslands hoen kan geraken, een bastaard kriel zoals ik al schreef, een kruising van 2 rassen om te profiteren van de hybride vigor en ze dan hun ding laten doen op die wei. Met wat geluk en wat kundige selectie zit je op enkele generaties met sterke taaie beestjes die niet meer nodig hebben dan dat stukje wei.
Vergis je echter niet, de zwakke diertjes die ertussen zitten gaan het heel zwaar hebben en ik ben vrij zeker dat je zo nu en dan eentje dood gaat vinden. Dat is de natuur en natuurlijke selectie, maar op termijn zit je met een toom die aan jouw omstandigheden is aangepast. Oppassen dus met raskippen die voor shows gefokt zijn, klein en groot, die worden zo goed verzorgd dat het niet uitmaakt als ze wat zwakker zijn en op termijn geeft dat een zwakke lijn. Vandaar, liefst een kruising en de nodige dosis geluk natuurlijk. Het zou kunnen dat je meer dan 1 poging moet wagen, nadat heel je toom verkommerd is.

Een andere optie zijn de bruine leghybriden, dat zijn ook bijzonder taaie beesten die heel goed hun plan trekken. Ik heb er ooit weten zitten op letterlijk enkele vierkante meters kale zand die enkel tafelresten kregen en voor de rest in die zand op zoek gingen naar iets eetbaars. Dat was pure dierenmishandeling, maar ze overleefden wel en gaven zelfs af en toe een ei.
Als je er een haan van eender wel ras bij laat lopen, kan je ook kuikens uitbroeden en hoef je niet ieder jaar te rijden om nieuwe te kopen, je gaat dan wel een broedmachine nodig hebben. En opnieuw harde selectie omwille van de onvermijdelijk zwakke kuikens die er tussen gaan zitten.

Ik zou het op die 3000m2 zelfs aandurven een toom grote brahmas te laten lopen zonder bijvoederen, maar zeker minder dan 10. Een goede haan en 6 of 7 hennen, of zo. Met wat geluk zijn enkele hennen in het voorjaar broeds en krijg je zo de cirkel rond. Brahmas groeien traag, dus uitermate geschikt om hun eigen brokje bij elkaar te zoeken en niet nutteloos duur hoog-proteïne voer in te gooien. Aan het jong grut ga je niet veel vlees hebben, maar wat je hebt laten overwinteren en vervangen wordt door de jongere generatie zou wel eens heel goed kunnen meevallen.

Nog een optie is zelf wat granen en andere zaken groeien, dan hoef je er ook niet om te rijden. Je zit ergens in Europa, dus je zal even moeten nagaan wat het goed doet in jouw omstandigheden. Maar ik sta er hier iedere keer van te kijken hoe goed haver en tarwe het doen en van gerst ook geen klagen. Haver groei ik voor het gras, daar zijn ze helemaal zot op terwijl ze voor het zaad hun neus ophalen, maar ik heb niet de normaalste kippen denk ik. Ga maar eens na wat een stukje van 10m op 10m in goede omstandigheden kan opbrengen. Je hebt al kippen lopen, dus op enkele jaren zit je in 'goede omstandigheden' als je niet op de noordpool zit of boven de boomgrens. 10 op 10 is 1/30 van je weide!
Van de mensentuin komt ook heel veel groen en keuken'afval' voor de kippenren. Wat er in de kippenren achterblijft gaat weer op die tuin, en zo is die cirkel ook rond.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 aug 2021 11:34

Brahma's is wel niet bepaald wat ik versta onder een gehard ras. Hun pootbevedering zit hun grondig in de weg bij het scharrelen en erg snel zijn ze ook niet. En er zit idd nauwelijks vlees aan. Dan zou ik nog eerder richting Australorp denken. Maar zelfs dat lijkt me niet ideaal.
Die echte oude rassen die niet doogefokt zijn op vlees of leggen, worden ook nog wel eens geregeld broeds als je ze gewoon laat doen. Ze zoeken een plekje onder een struik en 3 weken later zie je ze terug met kuikens. Heel leuk he.
Ik vind het idee van verschillende rassen ook een goed idee. Binnen kippenrassen zitten ze altijd wel met een nauwe genetische basis waardoor er effecten zijn van inteelt en waardoor er weinig marge is voor selectie. Kruisen geeft meteen een kip die vaak virieler en groter is. Ik heb ook verschillende rassen en de kuikens die daaruit komen lijken wel sterker. Ik heb nog niet zoveel kuikens opgebracht maar het is toch opmerkelijk.
Als je zelf je kuikens opkweekt (wat ik echt zou doen en als je een paar broedende hennen hebt gaat dat zonder broedmachine) dan ga je idd duidelijke selectie krijgen en kan je ook zelf selecteren op bepaalde eigenschappen die je wil behouden of die je er net uit wil.

Als je geen ijslandse hoenderen vind, kan je misschien bij verwante of gelijkaardige rassen kijken?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 aug 2021 11:58

Misschien ben je hier wat mee.. https://www.bkuclub.nl/

En ik zou ook zeker bij de Drentse hoenders en Groningen meeuwen eens kijken.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor Torinik » 04 aug 2021 12:04

Pearlsofpassion schreef:Brahma's is wel niet bepaald wat ik versta onder een gehard ras. Hun pootbevedering zit hun grondig in de weg bij het scharrelen en erg snel zijn ze ook niet. En er zit idd nauwelijks vlees aan.

Ook weer kwestie van selectie m.i.
De laatste brahmahaan die ik nog heb lopen, is wat jij beschrijft. Die is zo nutteloos dat hij daar maar wat staat knap te wezen, als je hem zijn voer niet voor zijn neus zet is het over en uit. En hij heeft inderdaad zo'n mooie en weelderige pootbevedering dat hij moeite heeft normaal te lopen.
Maar ik heb ook brahmahanen (en hennen) gehad die helemaal zo niet waren en waar ik van versteld stond hoe snel, zelfredzaam en gehard ze waren. Die klommen al vliegend over een hek van 2m om de aardappelen in de tuin helemaal kaal te vreten en op te graven, a.u.b., terwijl er duur hoogwaardig voer in hun bak lag. Deze haan stamt daar trouwens van af, ik ben begonnen met een trio en alle brahma's die ik ooit had stamden daar van af. Uit diezelfde lijn kwamen er meer met een pootbevedering die totaal niet in de weg zat maar wel voor een broekje zorgde voor die koude winterdagen, dan met van die mooie breed bevederde voeten. Deze haan zou in weide omstandigheden gewoon niet overleven en niet voor nageslacht zorgen.
Er is een verschil met de hedendaagse brahma en die van pakweg 100 jaar geleden. Vandaag moet hij er vooral goed uit zien, 100 jaar geleden was het vooral een nutsdier die in barre VS omstandigheden moest overleven. Dat laatste zit er nog steeds in, maar jij (TS in dit geval) of de omstandigheden moeten dat opnieuw op de voorgrond plaatsen om het eruit te halen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 aug 2021 13:29

De vraag is of het er bij alle hedendaagse dan nog in zit... En of het ideaal is om eerst een paar generaties te forceren om het eruit te halen.
Ik denk dat je dan veiliger bent met een kraaikop of uilebaard die al 300 jaar bestaan en nog steeds in een ouderwetse vorm voorkomen. Met idd sokken ipv clownsschoenen aan hun voeten.
Ale, dat is mijn idee. ;)

Bij de uilebaard stond ook dat die nog zo gehard zijn dat die niet geruimd worden bij vogelgriep in de buurt. Omdat ze daar blijkbaar minder gevoelig voor zijn zeker. Ook wel handig als je ze vrij wil laten lopen en met de vogelgriepseizoenen van de laatste jaren.

kipje78
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 jul 2021 09:35
Land: Europa
M/V: V

Re: Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor kipje78 » 07 aug 2021 09:36

Bedankt voor al die info en suggesties! Al dat lees en studiewerk is best leuk.

Dat ijslands hoen blijft bovenaan de lijst staan.

Denken jullie dat het goed kan zijn 1 kip elk van een 8 à 10 rassen te nemen en te zien hoe ze zich gedragen?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 aug 2021 10:52

Dan zou ik er 2 nemen. Van 5 of 6 rassen dan. Er zit ook zoveel verschil in rassen en dan zegt 1 kip van elk niets. Dan ga je verkeerde conclusies trekken.
En ook een haan? Dat zou ik wel doen als je natuurlijk gedrag van je kippen wil.

kipje78
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 jul 2021 09:35
Land: Europa
M/V: V

Re: Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor kipje78 » 09 aug 2021 17:04

Ik zag zonet het noorse jaerhoen. Diverse engelse literatuur zegt dat deze kip eigenlijk niet moet bijgevoederd worden, op zichzelf alles bij elkaar zoekt en vindt. Kent iemand dit ras? Klopt dit?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor tuff cookie » 09 aug 2021 17:33

Ik denk zeker dat dit een gehard ras is maar ken het verder niet.
Verder weet ik niet in welk land je woont maar Ijslands hoen en Noors jaerhoen zijn rassen die niet tegen warmte kunnen.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten