Welke gras/weide rassen ?

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
kipje78
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 jul 2021 09:35
Land: Europa
M/V: V

Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor kipje78 » 31 jul 2021 11:10

Hallo,

Eerste post, ik hoop dat ik in het juiste subforum zit!

Ik ben op zoek naar en goed vleesras die ik geen graan of ander voer hoef bij te voederen bij vrije uitloop in een weide. Welke rassen kunnen jullie ervaren kipliefhebbers aanraden? Dank je.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor jantien » 31 jul 2021 17:02

Alle kippenrassen zul je bij moeten voeren…

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor tuff cookie » 31 jul 2021 20:50

Vooral een vleesras.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor Torinik » 31 jul 2021 21:09

Ijslands hoen, zou ik zeggen. Die overleeft wel zonder bijvoederen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/IJslands_hoen
https://en.wikipedia.org/wiki/Icelandic_Chicken

Als ze moeilijk te vinden zijn, een bastaard kriel, die zie ook dikwijls hun plan trekken en floreren als ze ergens ontsnappen of achterblijven. De druk van roofdieren is wel bijzonder hoog de laatste jaren, zorg dat je ze 's nachts op hok kan zetten want anders ga je niet veel te eten over hebben. Dan zitten ze allemaal in vos en marter. :mrgreen:

Het spreekt voor zich dat je op deze manier met een klein, mager beestje gaat zitten, maar wel lekker. En i.p.v. één vet mestkuiken doe je er dan gewoon 5 in een pot, dan heb je ook een vette kluif die meteen ook veel gezonder en lekkerder is. Succes.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 31 jul 2021 22:47

Van gras wordt geen enkele kip dik he. Dus ik zou dan wel geen vleesras nemen. Die hebben gewoon meer voer en eiwitten nodig. Ze gaan gek worden van de honger want met wat zij aan calorien nodig hebben om zich goed te voelen, valt niet tegenop te eten zonder bijvoeren.

kipje78
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 jul 2021 09:35
Land: Europa
M/V: V

Re: Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor kipje78 » 01 aug 2021 09:29

Dank voor de suggestie van de ijslandse hoen.

Zijn er nog andere kippen rassen die in gras/weide zonder bijvoeren kunnen gedijen? (keukenrestjes krijgen ze wel, maar veel is dat niet)

Naar ecologisch leven toe zoek ik een ras waarvoor je niet naar de winkel moet rijden om bijvoer die op god weet welke manier geproduceerd werd. Eerste idee was een vleesras vinden, maar ik begrijp dat die te veel eiwitten nodig hebben om te groeien. Dan maar zoeken naar rassen die het zonder bijvoeren in een weide goed kunnen vinden.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor tuff cookie » 01 aug 2021 10:03

Je kunt altijd biologisch graan kopen, daarvan weet je zeker dat het goed is. Als de kippen zoveel ruimte hebben is dat ook het enige wat ze nodig hebben aan bij voeding. De rest vinden ze zelf voldoende. Het gaat dus om de koolhydraten en dat zit in graan.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 aug 2021 11:54

Maar in een grote weide staan ook grassen in het zaad. Dat zijn de natuurlijke granen. Maar dan niet zo doorgefokt op zetmeelgehalte.
Ik geloof niet dat een kip zoveel koolhydraten nodig heeft. Waarom zou dat? Het zijn vaak toch maar lege calorieën.

Ik vind het een mooi idee, dat natuurlijk voeden. Daar moet je wel veeel ruimte voor hebben natuurlijk. Ik weet jammer genoeg geen kippenrassen. Je kan best bij de oorspronkelijke, oude, geharde rassen zoeken. Kraaikoppen misschien?
Ik ben er niet zo in thuis...

Wat ik wel ook zou doen is zoveel mogelijk variatie brengen in je vegetatie. Wat bomen, bessenstruiken (voorzien ook koolhydraten trouwens), enz... Kamille eten ze hier graag de bloemen van, ze eten ook graag snijbiet, boerenkool enz... Je zou een plaatsje kunnen houden waar je elk jaar gewoon wat breedzadig wat inzaait. Bloemen en groenten. Vele bloemen moet je maar 1x zaaien en zaaien zichzelf elk jaar opnieuw uit.. Zoals de kamille.
Zonnebloemen zijn ook leuk, komen veel voedzame pitten vanaf.

Verder zou ik ook ergens wat stenen op een hoop leggen. Wat takkenafval op een hoop, evt wat onkruid bovenop gegooid. Dat hebben ze hier ook en kruipen ze graag bovenop en vinden ze beestjes in.
Een paar boomstronken die je dan elk half jaar eens verplaatst. Die zitten ook vol beestjes en eronder kunnen ze in de grond scharrelen.

Dat soort dingen.

kipje78
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 jul 2021 09:35
Land: Europa
M/V: V

kipje78

Berichtdoor kipje78 » 04 aug 2021 09:30

Bedankt voor de reacties!

Met biologisch graan gaan kopen rijden we weer kilometers met de wagen, of de levering ... Bio is beter maar ook woestijn; het blijft hectares aan een stuk door graan die met tractor en (bio) behandelingen tot een oogstbaar veld wordt getoverd. Maar nu dwaal ik af, da's het onderwerp niet.

Ik denk dat "weide" met onze moderne kijk niet het juiste woord was. Wij hebben een weide met oude (fruit)bomen en struiken, het "gras" zit vol met wilde bloemen en ander groen zoals klaver en "onkruid", oude houtopstapelingen her en der, etc. Een 3000m2 plezier waarvan een groot deel gras natuurlijk. Heel wat wilde dieren (konijnen, fazanten, eenden, egels, duiven, merels, etc.)

Ik begrijp dat oudere rassen beter aangepast kunnen zijn voor ons doel, en dat er niet moet worden verwacht dat de kippen supermarkt groot en zwaar moeten zijn binnen de 4 maanden. Da's de bedoeling niet. Wel van zonder "bijvoeren" (keukenrestjes uiteraard wel) een aantal gezonde kippen per jaar te kunnen slachten.

Heel wat gelezen en dat ijsland hoen lijkt perfect.
Ik zocht en vond geen broedeieren of kippen van ijslands hoen. Heeft iemand referenties van waar ik dat eventueel zou kunnen vinden?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Welke gras/weide rassen ?

Berichtdoor tuff cookie » 04 aug 2021 10:58

Nee, zou het niet weten.

Heb je wel eens gedacht over zelfredzame kippenrassen, b.v. oude Belgische landhoenders. Zoals;
Zingemshoen
Gele van Haspengouw
Brakel
Herve hoen

Dit zijn ijverige voedselzoekers en leggen daarbij ook nog eens goed eieren.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten