Slachten van hanen midden Limburg (NL)

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
invisje
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jun 2020 20:07
Land: Nederland
M/V: V

Slachten van hanen midden Limburg (NL)

Berichtdoor invisje » 15 sep 2023 20:26

Goedenavond,

We hebben 4 hanenkuikens van (nu) 12 weken oud. Voorheen bracht ik de hanen naar een boer die ze doorverkocht met (zijn) hennen. Hij slachtte zelf ook. De boer is echter ziek en zijn zoon doet niets meer met hanen. Uiteraard is niemand geïnteresseerd in de hanen tegen vergoeding, maar gratis wil ik ze niet weggeven. Dus ik ben aanbeland bij het punt dat ze geslacht moeten worden.

Zelf heb ik nog nooit een kip geslacht. Mijn vader kan het, maar hij kan niet tegen bloed en gaat me dus niet helpen. Mijn man kan het niet en wil niet helpen. Ik heb de FAQ hier gelezen en wat filmpjes gekeken op YouTube. Dat viel me meer mee dan ik had gedacht, maar dat zijn natuurlijk niet mijn eigen dieren…

Omdat ik niet eens weet of ik het überhaupt durf en ik letterlijk alles nog aan zou moeten schaffen, zoek ik iemand die het (tegen vergoeding) zou willen doen en dat ik dan mee kijk om het te leren. Behalve de boer in kwestie zou ik niet weten wie het hier in de buurt doet en een echte poelier heb ik helaas ook niet in de omgeving (midden Limburg (NL)).

Ik las in een topic hieronder van vorig jaar al dat het heel lastig is om iemand te vinden, maar ik wil toch nog een poging doen… Dus wie kan het zelf en wil het doen dan wel weet een adres waar ik het kan laten doen?

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Slachten van hanen midden Limburg (NL)

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 sep 2023 21:53

Ik woon helaas te ver. Maar begin er aub niet aan tenzij je een heel goed plan klaar hebt en weet wat je kan verwachten.
Ik doe het zelf maar vraag wel hulp voor de eerste verdovende slag. Dan kan ik niet bij mijn eigen dieren en gaat gewoon beter als je met 2 bent zodat iemand anders het dier vast kan houden.

invisje
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jun 2020 20:07
Land: Nederland
M/V: V

Re: Slachten van hanen midden Limburg (NL)

Berichtdoor invisje » 16 sep 2023 08:13

Pearlsofpassion schreef:Maar begin er aub niet aan tenzij je een heel goed plan klaar hebt en weet wat je kan verwachten.

Dat is dus precies waarom ik graag mee zou kijken en het niet aan de hand van geschreven info hier en Youtube filmpjes wil gaan ‘proberen’. Ik voorzie inderdaad het grootste probleem bij die eerste slag…

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Slachten van hanen midden Limburg (NL)

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 sep 2023 08:41

Ja, ik weet het.
Ik kan je spijtig genoeg niet helpen.

Op filmpjes lijkt het een stuk eenvoudiger dan het is...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5588
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Slachten van hanen midden Limburg (NL)

Berichtdoor tuff cookie » 16 sep 2023 09:39

Uit ervaring volledig mee eens. Ik heb het ook geprobeerd zonder hulp, maar doe het nooit meer. Het gaat hoofdzakelijk om het doden, 't moet echt in één keer goed. De rest gaat wel al is het veel werk.

Shanna Bartels
Berichten: 1478
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Slachten van hanen midden Limburg (NL)

Berichtdoor Shanna Bartels » 16 sep 2023 10:43

Met alle respect voor je keuze voor het slachten, begrijp ik 1 ding alleen niet...
Je wilt de hanen niet gratis weggeven maar wel betalen voor een slachter of gereedschap?
Ik ben nieuwsgierig naar die beweegredenen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Slachten van hanen midden Limburg (NL)

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 sep 2023 10:44

Het is wel mooi en gezond vlees.
En wie weet hoe wordt er anders met hen omgegaan...

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Slachten van hanen midden Limburg (NL)

Berichtdoor danielb » 17 sep 2023 23:41

tja.... die boer dat ze doorverkocht met (zijn) hennen,zal ze misschien ook wel zelf geslacht hebben.... ;)
want anders zou zijn zoon nu wel de hanen mee doorverkopen met (zijn) hennen.... ;)

ikzelf deed hanen altijd gratis weg of verkocht ze tegen een klein prijsje.
slachten deed ik ook wel en vooral toen de ophokplicht en vogelgriep enz.... een probleem was.

meeste hanen belanden gewoon ergens in de pot.
en ofwel slacht je zelf.
of je laat ze slachten,maar das ook niet gratis....
als het puur om het geld gaat,dan kan je ze beter gratis wegdoen.

en een kip slachten is niet zo moeilijk,maar dan moet iemand het al wel een paar keer voorgedaan hebben. (uiteraard heb ik het dan over de handeling en niet het gedacht)

speets
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 dec 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Slachten van hanen midden Limburg (NL)

Berichtdoor speets » 27 sep 2023 11:39

Als ik jou was, zou ik eens in de buurt rondkijken en mensen vragen die kippen op het erf hebben (of eieren te koop aanbieden) hoe zij dat aanpakken. Of vraag aan die boer of hij iemand kent...

Misschien wil iemand jouw hanen wel doden, dan kan je de rest wel zelf, eventueel met filmpjes.
Daar moet je verder niet moeilijk over doen, ik ken genoeg agrariërs die een (dode) kip simpelweg met een bijltje in stukken hakken. Zo doen ze dat in allerlei buitenlanden op de markt ook :-)
Dan zit je wel met scherpe botdelen, maar ik wil maar zeggen: het maakt niet zoveel uit hoe je het doet.
En wat ook scheelt is om ze hun jas uit te trekken (stropen dus), dan hoef je ze niet te plukken.

En anders braad je ze in hun geheel, dan heb je dat probleem ook getackeld ;-)

Wat bedoel je met
invisje schreef: en ik letterlijk alles nog aan zou moeten schaffen

Het enige dat je nodig hebt als ze eenmaal dood zijn, is een - scherp - mes en eventueel een bijltje of een snoeitang ofzo...


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast