Konijn bij de kippen

marije6
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 apr 2009 21:24
Land: Nederland
M/V: V

Konijn bij de kippen

Berichtdoor marije6 » 29 mei 2009 23:03

Ik lees regelmatig dat het goed te doen is een konijn in het kippenhok erbij te zetten. Wie heeft hier ervaring mee? Een paar vragen:
- Kan dat ook als de kippen al langer in het hok zitten. Gaan ze het konijn dan niet pikken?
- moeten ze per sé een eigen nachthok of kan het konijn erbij?
- helpt een konijn echt tegen bloedluis, wat ik een aantal keer heb gelezen?
- Ik vind één konijn altijd zo zielig, maar kan er wel één konijn bij de kippen. Kortom, heeft hij ook gezelfschap van de kippen?
- graaft een konijn niet onder het gaas of het deurtje van de ren door?

Graag jullie advies, want het lijkt me hartstikke gezellig. Heb altijd al graag een konijn gewild, maar alleen als hij voldoende ruimte heeft. Nu we een grote ren hebben voor de kippen zou dat natuurlijk heel leuk zijn voor het konijn.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Konijn bij de kippen

Berichtdoor Lies » 30 mei 2009 00:39

[quote="marije6"]Ik lees regelmatig dat het goed te doen is een konijn in het kippenhok erbij te zetten. Wie heeft hier ervaring mee?

****Ik heb ervaring en geef je mijn mening..
Een paar vragen:
- Kan dat ook als de kippen al langer in het hok zitten. Gaan ze het konijn dan niet pikken?
*****Alle kans dat ze dat doen, sommige konijnen vluchten daar gewoon van weg en malen er niet om, ander konijnen worden er gestrest van.

- moeten ze per sé een eigen nachthok of kan het konijn erbij?
****een konijn heeft een eigen plek nodig.

- helpt een konijn echt tegen bloedluis, wat ik een aantal keer heb gelezen?
*****Heel erge onzin is dit. Bloedluis schijnt wel soortspecifiek te zijn maw de kippebloedluis gaat niet naar het konijn maar ik zou het risico niet willen nemen!

- Ik vind één konijn altijd zo zielig,
***Ja, dat is het ook!

maar kan er wel één konijn bij de kippen. Kortom, heeft hij ook gezelfschap van de kippen?
**** Nee, geen gezelschap slechts stres al moet je konijnenkenner zijn om dat te kunnen signaleren. Een konijin communiceert op heel subtiele wijze. Maar een kip is nooit een volwaardig maatje voor een konijn. Een mens ook niet.

- graaft een konijn niet onder het gaas of het deurtje van de ren door?

***Ja, dat doet hij wel!

Graag jullie advies, want het lijkt me hartstikke gezellig. Heb altijd al graag een konijn gewild, maar alleen als hij voldoende ruimte heeft. Nu we een grote ren hebben voor de kippen zou dat natuurlijk heel leuk zijn voor het konijn.

*****Nee, kippen zijn niet leuk voor een konijn. Ruimte wel maar dan met soortgenoot van de andere sexe. Een koppel konijnen waarvan de ram is gecastreerd is een geweldig iets om te ervaren. Als je ziet hoe gelukkig een koppel (man + vrouw) konijnen is dan wordt je zelf ook helemaal blij. Het is een aanrader maar wat mij betreft wel op hun eigen gebied. Konijnen verdienen hun eigen plek net als kippen.

Probleem met konijnen bij kippen is
- stres door de aanwezigheid van kippen die meestal agressief zijn naar konijnen ook al lijkt het niet zo. Konijnen wijken voor kippen.
-het risico op darmproblemen en vandaaruit op madenziekte door het eten van kippenvoer.
-het risico op inwendige parasieten waar kippen veelal last van hebben.
-het risico van ziek worden door vogelpoep wat heel slecht is voor konijnen.

Gebruikersavatar
Eef
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 22:36
Land:
M/V: V
Locatie: Heeze

Re: Konijn bij de kippen

Berichtdoor Eef » 04 jun 2009 22:44

Ik ben het met Lies eens, al houd ik al enkele jaren konijnen en kippen samen. De kips zijn grote New Hamps (een rustig ras!) en de nijnen kruising Vlaamse reuzen.

Ze delen hier dus wel een nachthok, wat goed gaat. (de nijnen en kips kunnen ten alle tijden in- en uit). Nu is dit nachthok wel 1,5 bij 1,5 meter; de ren meet 10 bij 3,5 meter. Ze hebben dus enorm veel ruimte en kunnen elkaar dus ontwijken indien ze dit wensen.

Volgens mij kunnen kips en nijnen samen indien het beide rustige rassen zijn en indien ze veel ruimte hebben. (al ben ik het met Lies eens dat een apart nachthok voor nijnen beter zou zijn!) Kies altijd voor TWEE konijnen. Na de dood van haar zusje heeft mijn Desie enige tijd alleen gezeten. Vanaf dat ik voor haar een nieuwe man gevonden had (gecastreerd uiteraard!) oogt ze zichtbaar gelukkiger dan toen ze noodgedwongen een tijdje alleen was met de kips. Hieruit blijkt dat een kip dus geen echt maatje kan zijn voor een konijn. De nijnen liggen vaak lekker tegen elkaar aan, wassen elkaar etc.

Kippen en nijnen gaan hier al 4,5 jaar goed samen. Mijn kips pikken zelfs "beestjes" (een verdwaald vliegje of zo) en losse haartjes uit de konijnenvachten...! De nijnen helpen op hun beurt de kips met veertjes poetsen! (althans, zo lijkt het..!)

Toch kleven er zeker enige nadelen aan het houden van kips en nijnen samen:
- nijnen eten wel eens mee met kippenvoer en dat is eigenlijk niet zo goed voor ze vanwege de eiwitten.
- Kippen kunnen meer soorten "groenvoer" verdragen dan nijnen; pas dus op met wat je ze geeft!! Nijnen mogen bijv. geen allium(ui)soorten of bepaalde koolsoorten!!!
- meer risico op ziektes (zoals Lies al aangaf).
- bij (te) weinig ruimte of agressieve kips stress voor de nijnen.
- je ren dient bij de combi van kips en nijnen helemaal " ondergaasd" te zijn!!!! Konijnen graven flink (vooral de dames!) en ook hier heb ik laatst nog een nijn moeten vangen die zich door een miniem gaatje in het gaas had weten te wurmen...! (nu is dat gedeelte afgezet met betontegels; knappe nijn die daar doorheen graaft..!) :mrgreen:

Afijn, dit zijn slechts mijn ervaringen. Denk goed na voordat je kips en nijnen samen wilt houden en weeg de voor-en nadelen tegen elkaar af.

Gebruikersavatar
Kareltje
Berichten: 3002
Lid geworden op: 04 jul 2006 13:59
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht

Re: Konijn bij de kippen

Berichtdoor Kareltje » 04 jun 2009 22:50

hier liep en sliep ons konijn ook tussen de kips geen probleem, zij hoorde er gewoon bij, ik deed dit omdat men beweerde datbloedluis een heken hebben aan de afvalstoffen van konijnen???? [voornamelijk de urine]
maar of dit waar is???? heb wel altijd last van bloedluis maar nooit echt veel en deed er ook niet altijd wel aan, dus wie weet.

hoe zit het met jullie die ook konijnen en kippen in een hok hebben ons konijn is namelijk dood gegaan en denk er over er weer een bij te zetten.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Konijn bij de kippen

Berichtdoor lnge » 08 jun 2009 11:05

Dat is een 'broodje aap' verhaal.
Als je dan toch een konijn bij je kippen wilt zetten, doe het dan in een eigen hok om te eten en te slapen en laat het dan overdag lekker los.
En nog belangrijker (en je hebt de ruimte toch ;)) neem er twee! Er is geen beter maatje voor een konijn dan een ander konijn!
Kijk eens bij een opvang voor een leuk stelletje.


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten