Konijn zwanger?

Gebruikersavatar
hollandsekriel
Berichten: 249
Lid geworden op: 19 feb 2012 19:47
Land: Nederland
M/V: M

Konijn zwanger?

Berichtdoor hollandsekriel » 14 sep 2013 10:03

Hallo allemaal, ik heb 6 konijnen. Eerst Snuffie en fluffie, daarna hun kinderen: Timmie, Mickey en sjimmie, vorig jaar nieuw konijntje gekocht (charlie). Charlie en Fluffie mocht ik laten paren, Fluffie heeft plusminus 10min. op Charlie gezeten. Is het bij konijnen zo dat ze dan zeker OF misschien zwanger is?? Charlie haar lengte zit tussen een normaal konijn en een dwergkonijn in, en fluffie is een nederlandse hangoor. Kan je dan voorspellen hoeveel jongen er komen, of is dat altijd anders?? Ik hoop dat jullie deze 2 vragen kunnen en willen beantwoorden...Ik heb tot nu toe geen vragen meer, omdat ik toen ik 8 jaar was stiekem de konijnen bij elkaar in had gedaan. Dus ik heb hopelijk nog wat ervaring... :-D Maar Alvast heel erg bedankt, Groetjes Marijn.

Gebruikersavatar
hollandsekriel
Berichten: 249
Lid geworden op: 19 feb 2012 19:47
Land: Nederland
M/V: M

Re: Konijn zwanger?

Berichtdoor hollandsekriel » 14 sep 2013 10:10

OOh toch nog wel één vraagje....Was een konijn 4,5 of 6 weken zwanger? haha dat was dus mijn 3e vraag.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Konijn zwanger?

Berichtdoor brenda17 » 14 sep 2013 10:25

Mijn vraag aan jou: Waarom?

Opvangen puilen uit van de konijnen, jaarlijks worden 6000 konijnen gedumpt in bossen en parken om maar voor zichzelf te zorgen.
Dus er zijn gewoon teveel konijnen.. en te weinig goede baasjes.

Een konijn is ongeveer 4 weken drachtig (28 dagen). Dus langer kan niet.

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Konijn zwanger?

Berichtdoor Dieter » 14 sep 2013 11:25

Dat fokt met konijnen en doet zelfs de moeite niet om eens op te zoeken hoelang een konijn draagt...(30-31 dagen)
Ik hoop dat je graag konijn lust, want je raakt die aan de straatstenen niet kwijt.

Gebruikersavatar
hollandsekriel
Berichten: 249
Lid geworden op: 19 feb 2012 19:47
Land: Nederland
M/V: M

Re: Konijn zwanger?

Berichtdoor hollandsekriel » 14 sep 2013 11:44

oke dankuwel :duimop:
Maar brenda ik moet je/u vertellen dat ik mijn dieren nooit zal dumpen. En ik heb een goede reden, ik heb dus 6 konijnen en die 2 ouders zijn 8 en 9 jaar oud, en de jongen 7 jaar. Met sommige konijnen gaat het al wat slechter bij mij. En omdat ik konijnen zo mooi, leuk en lief vind had ik dus vorig jaar een klein konijn gekocht en nu gaat het slechter met 2 konijnen, Dus wil ik graag al vast jonge konijntjes voordat de mannetjes dood gaan. Wij hebben genoeg ruimte om de jongen voorlopig te houden, en ik geef mijn konijnen alleen weg aan vrienden en familie, omdat ik weet dat die er goed voor zullen zijn. Oh Dieter jij/u ook bedankt, maar ik heb daar rekening mee gehouden, van te voren dat ik mijn konijn zwanger liet maken, heb ik aan heel veel vrienden en familieleden (die er goed voor zullen zijn) gevraagd of ze een konijn wouden hebben. En ik ken iemand die houd heel veel van konijnen, die wil er sowieso wel 5 zei hij, En die man is er heel erg goed voor hoor. Maar ik zal mijn konijnen nooit eten en mijn andere dieren ook niet. :mrnono: Maar als ik teveel hanen heb en niemand wil ze moet ik afentoe een haan laten slachten.....maar mijn kippen vechten niet zo snel, dus vandaar dat ik ze AFENTOE laat slachten. Maar dat is bij mij soms gewoon echt nodig. Ik heb al 7 hanen.....en dat lukt gelukkig prima.. :gulzig: maar meer echt niet. dus nogmaals Bedankt :-D

PS. Met afentoe een haan slachten bedoel ik, om de 2 jaar een stuk of 3. Want soms kan ik een haan verkopen aan iemand met 2 hennetjes. of als iemand zijn haan is overleden komt diegene wel eens bij mij voor een haan. Maar ik kan jullie verzekeren dat mijn konijnen het hier goed houden en als er teveel worden geboren gaan ze het ook goed krijgenbij hun nieuwe baasje.

Groetjes marijn

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Konijn zwanger?

Berichtdoor lnge » 14 sep 2013 12:14

Als je zoveel ruimte hebt om konijnen te houden, kan je beter naar een opvang gaan en daar konijnen halen om een fijn leven te bieden en er zelf van te genieten.
Uiteraard krijg je daar vandaan alleen rammetjes mee die gecastreerd zijn. Zo kunnen ze gelukkig samen leven met een voedster.
Dit is voor de konijnen zelf een veel fijner leven dan gescheiden van elkaar te zitten en af toe een nestje krijgen.
Konijnen op deze manier kweken is 'not done'!

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Konijn zwanger?

Berichtdoor brenda17 » 14 sep 2013 12:18

We hebben dit jaar al rond de 300 konijnen in de opvang gehad.
Je kan deze mensen beter doorsturen naar een opvang in de buurt. We krijgen zoveel konijnen die een vreselijk leventje gehad hebben, die in beslag genomen zijn door de dierenbescherming of gevonden zijn in een bos omdat mensen ze gewoon moe zijn.


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten