Konijntjes naar binnen halen of buiten laten?

Ayko
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2013 12:03
Land: Belgie
M/V: V

Konijntjes naar binnen halen of buiten laten?

Berichtdoor Ayko » 16 sep 2013 18:21

Kheb een probleem met mijn konijntjes.
Mijn konijntjes zitten nu in een kotje met 2 verdiepen, jammer genoeg vechten ze en moeten ze apart zitten.
Nu zit 1 konijntje boven en 1 konijntje beneden, ze hebben dus niks aan elkaar.
Ik heb wel een buitenren waar ze elk om zen beurt kunnen in rondlopen maar aangezien het hier nogal veel regent loopt dat vol met water en kunnen ze niet uit hun kotje.
Vandaar dat het mij beter lijkt om ze naar binnen te halen, hier kan ik ze wel laten rondlopen en kunnen we meer contact hebben.
Ik weet echter niet wat het beste zou zijn voor de konijntjes zelf.
Iemand een idee?? :)

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Konijntjes naar binnen halen of buiten laten?

Berichtdoor brenda17 » 16 sep 2013 18:25

Eventueel zouden ze nu nog naar binnen kunnen, maar dan moeten ze wel tot na de wintermaanden binnen blijven. Je kan ze dan niet weer naar buiten doen, want dan hebben ze geen wintervacht.

Wat zijn het? Mannetjes? Vrouwtjes? Beste optie is altijd een gecastreerd rammetje en een dame. Twee mannen gaat helemaal niet goed, twee dames soms wel.. maar niet altijd.

Ayko
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2013 12:03
Land: Belgie
M/V: V

Re: Konijntjes naar binnen halen of buiten laten?

Berichtdoor Ayko » 16 sep 2013 18:40

Ik weet dat ze inderdaad of buiten of binnen moeten dat je niet meer kan veranderen wanneer je dat zelf wilt.
Het zijn 2 vrouwetjes, had gelezen datje het best 2 vrouwetjes kon nemen maar blijkbaar toch niet?

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Konijntjes naar binnen halen of buiten laten?

Berichtdoor brenda17 » 17 sep 2013 08:23

Ayko schreef:Ik weet dat ze inderdaad of buiten of binnen moeten dat je niet meer kan veranderen wanneer je dat zelf wilt.
Het zijn 2 vrouwetjes, had gelezen datje het best 2 vrouwetjes kon nemen maar blijkbaar toch niet?


Nee, beste is altijd een gecastreerd rammetje en een dame. Misschien als je er een gecastreerde ram aan koppelt dat de dames wel weer bij elkaar kunnen. Je zou eventueel een opvang kunnen inschakelen om er een groepje van te maken.

Hoeveel ruimte hebben ze? Kan ook zijn dat ze te weinig ruimte hebben en hierdoor gaan vechten. Want de meeste konijnenhokken die je koopt bij websites of dierenwinkels zijn te klein.

Ayko
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2013 12:03
Land: Belgie
M/V: V

Re: Konijntjes naar binnen halen of buiten laten?

Berichtdoor Ayko » 17 sep 2013 08:40

Met wat kan die opvang mij precies helpen?
Inde zomer kon ik 1 konijn in de buitenren zetten waar ook een binnenhokje bij is en het andere konijn in het hok met 2 verdiepen, de volgende dag wisselde we ze om.
Het kot met de 2 verdiepen schat ik op zoeen 40 cm diepte en 1.25m inde lengte.
Ik weet dat dit te klein is voor een konijn maar vanwege de regen kan ik de buitenren niet meer gebruiken.

Henriette
Berichten: 768
Lid geworden op: 07 aug 2012 19:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Konijntjes naar binnen halen of buiten laten?

Berichtdoor Henriette » 17 sep 2013 08:48

De opvang kan jou helpen door je konijnen te laten koppelen aan een gecastreerde ram. Zij hebben hier veel ervaring mee, en je helpt direct dat rammetje dat natuurlijk veel liever in een goed huis zit!
Kun je de buitenren niet aanpassen, zodat ze daar wél permanent in kunnen? Dus roofdierproof en met een overdekking of schuilmogelijkheden? Je kunt je konijnen ook naar binnen halen, maar bedenk wel dat ze genoeg ruimte nodig hebben om hun energie kwijt te kunnen.

Ayko
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2013 12:03
Land: Belgie
M/V: V

Re: Konijntjes naar binnen halen of buiten laten?

Berichtdoor Ayko » 17 sep 2013 09:00

Kzal eens nadenken over die opvang :)
De buitenren kan dichtgemaakt worden maar het jammere vind ik dan dat ik zelf niet met mn konijntjes kan bezig zijn. Ik kan moeilijk inde regen op een stoel zitten met een konijn op mijn schoot :puh2:

Henriette
Berichten: 768
Lid geworden op: 07 aug 2012 19:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Konijntjes naar binnen halen of buiten laten?

Berichtdoor Henriette » 17 sep 2013 09:04

Tja, heb je het er voor over om je huis/een kamer konijnproof te maken? Dan is dat een optie, maar kun je ze ook niet meer naar buiten laten i.m.o. omdat je ze dan ineens weer veel te klein zet en dat is stressvol. Anders toch echt die buitenren verbeteren... (Daar ben ik meer fan van, ik snap dat je graag met je konijnen bezig wil zijn maar een jas aantrekken zodra het droog is en naar buiten gaan is ook een manier.)

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19181
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Konijntjes naar binnen halen of buiten laten?

Berichtdoor Isabel » 17 sep 2013 09:13

Denk niet dat je per dag drie uur bij jouw konijnen zit..? Denk per dag in totaal ongeveer een uur, anderhalf uur..? En wat is dan prettiger voor de dieren: 23 uur in een te klein hok zitten en een uur gezellig bij jou op schoot of 23 uur alle ruimte hebben? :-)

Heb je geen ruimte om een ren in de tuin te maken waar je een stoel(tje) in kan zetten? Heb ik ook gedaan bij de kippen: zo kan ik als het regent, lekker bij ze zitten als dat nodig is.


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten