(KLEINER) Konijnen ras voor vlees

Ruben12
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 feb 2016 22:46
Land: Nederland
M/V: M

(KLEINER) Konijnen ras voor vlees

Berichtdoor Ruben12 » 04 mar 2016 00:07

Hallo allemaal

Ik ben op zoek naar een geschikt konijnenras voor vlees productie.
Nu heb ik natuurlijk wel rondgezocht maar ik zoek het liefst een wat kleiner ras (2/3KG als het kan)
Heb zelf enkele rennen van rond de 12M2 maar ik ben niet van plan erg veel te fokken meer af en toe.

Wat voor ras zouden jullie aan bevelen?
Het zou ook fijn zijn als de konijnen rond de 5/6 jongen geven meer hoeft liever niet.
Waarom wil ik dit doen?
Ben al een tijd bezig met zelf het verbouwen van voedsel en slachten van dieren (weet ik zeker dat ze een goed leven hebben gehad en meer ruimte) vandaar ook dat ik liever niet al te grote konijnen heb dan maar wat minder maar zeker weten dat ze echt goed de ruimte hebben.

PS: Sorry als dit verkeerd is geplaatst maar ik wist niet waar het anders moest want het slacht gedeelte was alleen voor kippen meende ik? (of ik ben daar fout in)

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: (KLEINER) Konijnen ras voor vlees

Berichtdoor danielb » 04 mar 2016 00:39

bedoel je die 2 a 3 kg voor de volwassen kweekdieren???
vroeger hier veel verschillende konijnen gehad voor het vlees waaronder ook onderling veel gekruist.
de dieren waar wij mee kweekten weegden tussen de 3,5 en 5 kg ongeveer.
en dat moet wel als je een konijn wilt slachten op een leeftijd van ongeveer 3 maanden met een gewicht tussen de 2,5 en 3,5 kg.
het steenkonijn zou ook gebruikt worden voor het vlees en zit tussen die gewenste 2 a 3 kg die jij wenst te hebben,maar dan gaat het slachtgewicht wel redelijk laag liggen vind ik. (alhoewel ik geen kennis heb van hun groeikracht)
er zullen ook wel steenkonijnen zijn die wat zwaarder wegen,maar dan niet als tentoostellingsmateriaal gebruikt worden wat voor u ook niet nodig is he ;)
onze achterbuurman had vroeger ook vleeskonijnen die volwassen gemiddeld kleiner waren als die wij hadden,maar was ook een kruising van konijnen waar ik niet van weet wat het was.
waren wel kleine maar zeer gedrongen dieren die ook snel groeiden.
meeste vleeskonijnen wegen voor zover ik weet volwassen toch minimum 3,5 kg,maar ik zou zeggen zoek eens wat informatie op over het steenkonijn.
of eventueel naar iemand die ze ook houd voor het vlees en misschien volwassen tussen de 2,5 en 3,5 kg wegen.

Ruben12
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 feb 2016 22:46
Land: Nederland
M/V: M

Re: (KLEINER) Konijnen ras voor vlees

Berichtdoor Ruben12 » 04 mar 2016 09:44

Heel erg bedankt voor je bericht danielb!
Ik zal dat ras eens opzoeken en kijken.
Op zich mogen grotere dieren ook wel (rond de 4KG) maar bij deze konijnen zijn de nesten vaak heel erg groot dus rond de +8 dieren als er een soort is die nesten heeft van rond de 3/5 zou een stuk handiger zijn.

Ook ben ik van plan alles van het dier te gaan gebruiken dus ook de huid zelf zit ik hier bij een lokale club die over Pluimvee en Konijnen gaat daar heb ik ook al wat rondgevraagd.
Het slachtten heb ik al wel eens gedaan maar heb nog nooit de huid o.i.d. schoongemaakt.
Daarom maar weer met de lokale experts praten.


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten